Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Welke locdecoders zijn de beste?

Gestart door janieburton, 15 april 2013, 01:09:22 AM

janieburton

Mischien is deze vraag al ooit op dit forum geplaatst

Er zijn bekende en minder bekende merken en huismerken(Trix, Piko, Roco, enz....).

Van de bekende merken, welke is de beste: ESU, Lenz, Zimo of...........??

Van de minder bekende merken, welke is de beste:.......??

Van de huismerken, welke is de beste: Trix, Piko, Roco of........??



 

Huugooke

Haal de kanonnen boven mannen, en laat de strijd beginnen! ;)

Wil je zelf je decoders inbouwen of wil je alleen kant en klare locs en dergelijke kopen?
Wil je bij het merk van je centrale blijven?

Ik kan alleen maar mijn eigen ervaring delen: blijf bij één merk, en schaf u er de "toebehoren" bij aan.
Zelf heb ik uiteindelijk voor ESU gekozen, wat niet wil zeggen dat de andere decoders niet goed werken.
Gewoon gemakkelijk als je goed je weg weet.



Ronald

Het is zo persoonlijk..... Ja, Esu is goed en ook ik heb er goede ervaringen mee. Maar dat heb ik ook met andere decoders van andere merken. Uit alles is er eigenlijk maar eentje die gewoon ronduit slecht is en dat is de standaard Bachman decoder die in het US spul gemonteerd wordt. En met Tran heb ik ook slechte ervaringen, de eerste geluidsdecoder van hem viel bij mij spontaan onder bedrijf uit elkaar en ik moest meer dan een jaar wachten op vervanging. Ja, en dan ben ik klaar met zo'n vent en zijn merk.

Op 1: Esu. Op 2: Kuehn Op 3: Soundtraxx.

INFO

Citaat van: Huugooke op 15 april 2013, 10:36:18 AM
Haal de kanonnen boven mannen, en laat de strijd beginnen! ;)

Nee, hoor we pakken er gewoon  chips/cola/bier/wijn bij en gaan deze soap volgen.

B.T.W. welke schaal rij je of ga je rijden? I ook niet geheel onbelangrijk namelijk.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Mattias

 Daar gaan we weer...  ::)

Nee, een decoder is net als een smartphone...
Je hebt verschillende soorten, maten en doeleinden, en voor de ene is A beter dan B en omgekeerd..
Je moet zelf aanvoelen of ervaren welk merk je voorkeur krijgt.

Zelf heb ik met enkele soorten decoders gewerkt en heb mijn ervaringen daarmee. En voor sommigen zal die ervaring anders zijn..

Kheb decoders van ESU, Kuehn, Lenz en Zimo in mijn locs zitten (gehad)
Heb van alles eens geproefd en ondervonden dat voor mijn doeleinden, ik mij het prettigst voel met een ZIMO MX630.
Op korte afstand daarvan heb ik de Lenz Silver+

Verder is die Kuehn ook wel goed, maar ik heb er nu reeds 2 de de geest hebben gegeven.
De ene heeft maar paar jaar in mijn loc gezeten en de andere, die trouwens gelijktijdig is aangekocht geweest, heeft zelfs nooit gewerkt.. Geeft constant kortsluiting..

En ESU, tjah.. (nogmaals: naar mijn ervaringen) 1 van de goedkoopste op de markt. En daar is ook alles mee gezegd..  ::)

Dusjah, de keuze blijft aan u.. Want ik durf wedden dat ik binnen paar posts aanvallende kritiek zal krijgen over mijn mening van ESU. Maar goed, dat blijft, zoals ik reeds heb gemeld, een persoonlijke mening/ervaring...

www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Peter

Heb van verschillende merken een decoder in mijn loks, meestal ESU, maar ook Uhlenbrock, Lenz en Kuehn. en ze werken allen heel goed, maar ik ben dan ook maar een digitale leek, want het enige dat ik na inbouw doe is het adres veranderen, en soms de rijstappen en dat is het meestal wel. Dus tevreden met bovengenoemde merken
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Ik heb hier ook verschillende merken. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar Uhlenbrock en dan Lenz. Liever geen ESU maar zitten meestal standaard al in de aangekochte loks. Wat ik nooit meer wil hebben zijn de decoders van Bachman daar heb ik zeer slechte ervaringen mee.

Erik.

bellejt

ik bouw alles om naar ESU.De uhlenbrock decoders liggen hier te wachten om te ruilen of te verkopen.Willen niet goed samenwerken met mijn ecos2 en kan ze moeilijk programmeren.Met de locprogrammer van esu is de programmatie echt leuk en je kan wat experimenteren zonder je hoofd te moeten breken over berekeningen van CV waardes.Heb ook de tester erbij.

PietB

Er zijn natuurlijk anno 2013 helemaal geen 'slechte' decoders meer.
Het is meer persoonlijke smaak dat dit oordeel beinvloedt.
Ik ken een collega modelspoorder die na één keer rook uit een Uhlenbrock nooit meer Uhlenbrock's wilde hebben.
"Want dat was allemaal puin zooi!" later heb ik hem een keer gevraagd om voor mij een loc te digitaliseren met, jawel, een Uhlenbrock.
Ik zat met mijn rechterhand in het gips dus kon weinig doen.
Hij sputterde een beetje tegen, maar deed het toch voor mij.
Ik zat naast hem en vroeg hem de handleiding te volgen, en wat denk je die loc liep als een zonnetje.
Toen ik hem vroeg waarom het de vorige keer fout was gegaan, was het antwoord: "Ja ik had de kleuren van Märklin aangehouden"  >:(
Zo zie je maar, de gebruiker maakt een fout, het rookpluimpje is daar en het merk is knudde.........!
Ik bedoel maar.
Zelf gebruik ik ESU, Zimo en de eerder genoemde Uhlenbrock voor mijn ombouw service.
De klant kan zelf kiezen wat hij er in wil hebben.

De Esu lokpilot 4.0 is mijn favoriet omdat die voor bijna iedere motor prachtig is in te stellen.
Maar ik gebruik dan ook de ESU lokprogrammer.

grt Piet.


Huugooke

Dat er geen "slechte" decoders zijn wil ik toch even relativeren, Piet.
Blijkbaar zijn er nog altijd op de markt die niet kortsluit- en overbelastingsvast zijn.
Liever een paar eurootjes meer voor een type dat het niet opgeeft als je loc eens vastloopt.

Ronald

Oke, die zijn niet slecht... die ontberen belangrijke features ;D ;) Maar net als je zegt, liever een paar euri's meer.

PietB

Citaat van: Huugooke op 15 april 2013, 17:32:27 PM
Dat er geen "slechte" decoders zijn wil ik toch even relativeren, Piet.
Blijkbaar zijn er nog altijd op de markt die niet kortsluit- en overbelastingsvast zijn.
Liever een paar eurootjes meer voor een type dat het niet opgeeft als je loc eens vastloopt.
Helemaal mee eens Hugo, maar dat zijn keuzes die je maakt.
En die zijn Euro gestuurd.
De prijs bepaalt de mogelijkheden, maar een decoder minder features is nog geen slechte decoder, toch?
Het is eerder een slechte keuze, om dat de kans groot is dat je eventueel toch een duurdere moet gaan kopen.

grt Piet.

Peter

CiteerHet is eerder een slechte keuze, om dat de kans groot is dat je eventueel toch een duurdere moet gaan kopen.

Piet, dat is niet altijd waar.
Ik ken modelspoorders die digitaal willen rijden (zoals ik) om bepaalde voordelen te hebben, zoals geen onderbrekingen in de rails, lichtschakeling, geluid enz. Wat we niet willen zijn decoders met alle toeters en bellen die (voor ons althans) de prijs de hoogte in jagen.
Er is nood aan gewone decoders, en iet aan decoders die 101 mogelijkheden hebben die veel modelspoorders toch niet gebruiken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Ook hier wil even nuanceren. Wat maakt een decoder duur. Een chipke meer of minder zal de zaak niet maken. Die onderdelen kosten bijna niks, en de montage gebeurt met robots (en in de lage loon landen?).
Het is dat team dat de research & ontwikkeling doet dat het meeste kost. En het team dat de markt onderzoekt naar de "verlangens" van de consument (en ze desnoods zelf creëert ;) )
Ook het voorblijven van de concurrentie speelt een rol. Als laatste zijn het de productieaantallen die meespelen.
Eigenlijk zou het dus logisch zijn dat alleen decoders met alles erop en eraan  gemaakt worden.
Een ontwerp dat al een paar jaar meeloopt heeft zichzelf betaald, je betaalt dus eigenlijk voor de ontwikkeling van de volgende generatie. Maar dat is eigenlijk in iedere branche zo.
Ik wil ook liever een no-nonsense decoder, maar als ik later toch extra's wil dan heb ik liever dat ik mijn decoder kan aanpassen en geen nieuwe moet kopen.

PietB

@Hugo: Je slaat de nagel recht op de kop.

@Peter: ja inderdaad mensen zijn op zoek naar eenvoud.
Maar ik refereerde met mijn kwalificatie "Het is eerder een slechte keuze...." aan het voorbeeld van Hugo, dat sommige 'goedkopere merken' ongebufferde motor of licht uitgangen hebben.
Dat zijn slechte keus decoders in mijn optiek.
En de door jou zo gewenste decoders die de eenvoud zelf zijn zijn er best hoor.
Zimo, Keuhn en Uhlenbrock op er maar eens een paar te noemen.
Dat zijn geen decoders met hoogdravende specificaties, maar decoders die gewoon doen wat ze moeten doen.

grt Piet.