Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

rangeerlocs

Gestart door diesels, 09 december 2004, 19:13:40 PM

diesels

Hallo forumgenoten,

We hebben het hier al vaak over welke modellen wel en niet uitgebracht (zouden moeten) worden. In die discussie mis ik echter ??n ding dat imo een leemte is in de verzameling Belgische modellen (ik kan niet blijven benadrukken dat we daar al erg blij mee mogen zijn)

Het gaat om een goed model van een Belgische rangeerloc. Buiten de beperkt inzetbare reeks 80 is er niets op dat gebied te krijgen.
Zou dat geen gat in de markt zijn voor een fabrikant, om de 82/73 uit te gaan brengen? Of de 91, die bovendien in erg veel binnen- en buitenlandse industrievarianten kan?

groeten Sicco
*Natuurlijk, Jocadis levert theoretisch de 82/73, 84 en 91. Daar heb ik een jaar of vijf, zes geleden bestellingen van gedaan, maar niets dat erop lijkt dat ze ooit geleverd gaan worden (met alle respect voor al het andere werk van Jocadis)

Peter

Hallo Sicco,

Heb zowel de 84 als de 91 in mijn verzameling zitten. Heb die vele jaren gelden als bouwpaket gekocht, en ondanks alles vond ik dat ze vrij eenvoudig (in vergelijking met stoomloks) te bouwen waren. De rij-eigenschappen van de 91 zouden beter kunnen en plaats om te digitaliseren is er helemaal niet. De 84 daarentegen heeft goede rij-eigenschappen en er is ruimte om te digitaliseren. Hij is alleen vrij lawaaierig. Maar ik moet je gelijk geven, buiten de 80 van Roco en de modernere 77 is er eigenlijk niets. Stom eigenlijk want met het onderstel van de 84 kan je een hele reeks verschillende loks maken.
Ben wel benieuw hoe de Jocadis reeks 70 er gaat uitzien.
Groetjes
Peter [:)][:)][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

diesels

Helaas zijn de bouwpakketten niet meer te krijgen. Bovendien wil/kan ik nog niet aan de slag met dure bouwpaketten van locs. Ik hoop dus dat ofwel dde exemplaren van Jocadis weer leverbaar worden, ofwel een ander ermee komt [;)]

diesels

Hopen doe ik zeker. Op een 91, maar zeker ook op een 82/73.
Overigens heb ik er onlangs aan gedacht een briefje te schrijven aan Brawa, die ontzettend goeie rangeerlocjes maakt, over de mogelijkheden van het standaard cockerill rangeerlocje (de 91 dus). Helaas niet gedaan, mijn Duits is zo slecht...

mark7758

Sicco,
Als jij het model voorstelt en het is goed. Dan beloof ik dat ik met de firma ga praten in Nurnberg.
Maar zover ik weet maakt Brawa geen model dat omgebouwd kan worden tot een 91.
Maar voor ideeen sta ik open.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

diesels

citaat:
Geplaatst door mark7758

Sicco,
Als jij het model voorstelt en het is goed. Dan beloof ik dat ik met de firma ga praten in Nurnberg.
Maar zover ik weet maakt Brawa geen model dat omgebouwd kan worden tot een 91.
Maar voor ideeen sta ik open.


Nee Brawa maakt diverse K? en K?fs en een ander type. Het is dus een voorbeeld van een bedrijf dat relatief veel met rangeerlocjes doet. Voor hen zou de Cockerill loc wellicht dus een lucratief model zijn om nieuw uit te brengen.
De 82/73 is natuurlijk een ander verhaal maar mijn gevoel zegt dat er vast fabrikanten zijn (en dan denk ik zelfs aan grote fabrikanten als Roco) die daar een succesvol model van kunnen maken. Ik denk namelijk dat de markt voor deze locs relatief groot is, omdat er nog maar relatief weinig te krijgen is.
Bedankt in elk geval voor het willen voorstellen straks in Neurenberg!

groetjes Sicco

svvander

Hey Sicco,

Is het zo dat deze 91 niet meer te verkrijgen is bij Jocadis? (Staat nogaltijd op hun website, vandaar mijn verwondering). En zo lang wachten op jouw modellen??? Dat is idd geen service. Ik moet morgen bij Jocadis zijn. Moet ik is navraag doen?

Groeten,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Dag,

ik ben verbaasd te lezen dat ze niet meer leverbaar zijn.  Een vriend heeft in het laatste jaar toch die 82 gekocht en gemaakt.
Gewoon eens bellen naar Andre.

Roland

diesels

Hallo,

Nogthans elke keer als ik bij Jocadis kom (toch om de twee, drie maand) en ik vraag naar mijn bestelde modellen (51 in het groen, 91, 73 en 84) dan is het enige dat ik te horen krijg dat ze er niet zijn (niet eens iets over wanneer dan wel en wat de status ueberhaupt is) [|)] Ook als ik het schriftelijk doe (via mail), krijg ik er geen antwoord op. Ik ben er opzich niet zo heel verbolgen over, ook omdat ik Jocadis erg hoog heb zitten, maar sinds ze nieuwe modellen aan aan het kondigen zijn voelt het ergens in me niet goed... Kijk, ik wil er best nog een paar jaar op wachten als het moet, maar ik krijg het gevoel dat het nooit meer gaat komen... Misschien wil ik onbewust (!) wel stimuleren dat Andr? Witmeur de modellen die hij zelf niet meer wil of kan produceren door een ander laat doen. Ik neem aan dat de mallen gewoon bruikbaar zijn...
Nogmaals evens stipuleren: ik heb dus kant-en-klare modellen besteld omdat ik mijzelf er nog niet aan toe acht een bouwpakket goed genoeg te maken, ook zeker gezien het verschil in prijzen van beide. Bouwpaketten van de modellen die ik wil heb ik niet (meer) zien liggen, maar ik heb er de laatste jaren ook niet naar gevraagd.

Als het er eens een keer rustig is zal ik hem er eens over proberen aan te schieten, maar ik ben bang dat ik dan te klritisch overkom en dat wil ik niet...

diesels

citaat:
Geplaatst door svvander

Hey Sicco,

Is het zo dat deze 91 niet meer te verkrijgen is bij Jocadis? (Staat nogaltijd op hun website, vandaar mijn verwondering). En zo lang wachten op jouw modellen??? Dat is idd geen service. Ik moet morgen bij Jocadis zijn. Moet ik is navraag doen?

Groeten,
Sven



Zowel de 73/74/82, 84, 91 als alle varianten van de 51 staan aangegeven als leverbaar binnen 3 tot 12 maanden (kant en klaar). Mijn modellen zijn in 1999 en 2000 besteld, maar dus nog altijd niet geleverd. Sinds kort wordt geloof ik de gele 51 weer uitgeleverd, maar dat is het enige. Oh ja, de modellen worden wel elk jaar duurder volgens de site. Voor de prijs van toen zal ik ze wel niet meer krijgen... Ik ben ook niet de persoon daar over te gaan bakkeleien... hoewel ik het niet zou kunnen betalen als alles nu in een keer af zou komen.
Ik heb begin dit jaar nog de bevestigde locnummers laten bevestigen en ze stonden nog in de computer [:D]

guy holbrecht

Sicco,

Waarom eens niet je stoute schoenen aangetrokken en toch beginnen met een bouwdoos. Persoonlijk ben ik ook begonnen met de reeks 84, en het resultaat viel best mee. Akkoord, je maakt wel eens een beginnersfout, maar het is van deze fouten dat we leren, nietwaar. Ondertussen zijn er reeds enkele Jocadis-bouwdozen mijn locwerkplaats op zolder gepasseerd en ik moet eerlijk zeggen dat ze behoorlijk rijden. Zelfs de stoomlocs type 16 en type 44 leverden geen pobleem. Deze laatste, het type 44, is m.i. de gemakkelijkste loc die ik ooit in mekaar heb gestoken.
Waar ik wel probleme mee heb, dat zijn de stoomlocs met buitenliggende cilinders, met de Walschaerts stoomverdeling. Deze laatste is nu niet echt een gemakkelijke klus.
Nog veel modelspoorplezier.
Guy

locomotion

Van Jocadis hebben we al vaak beloftes gehoord. Zolang hij zijn beloftes niet officieel aankondigt, vrees ik dat je er ook niet moet op hopen. Het enige waar ik momenteel in geloof is in de treinstellen AM665 ... enz. Ook in het GCI rijtuig nieuw concept en wat trams. Verder geloof ik niets meer. Met vage en persoonlijke beloften zijn we niets.

Wat de mallen betreft, die zijn natuurlijk eigendom van Jocadis en liggen ergens in een rek bij Loco Model (DJH) in Engeland. Dit zijn gietmallen voor witmetaal en dus niet bruikbaar voor massaproductie in een andere materiaal zoals kunsstof en het zijn zeker geen mallen voor spuitgietwerk. Als hij aan Model Loco vraagt om er 10 of misschien 20 te laten gieten dan gebeurt dit dadelijk. Als hij maar betaald. Maar dat is niet het probleem. Zijn er wel 20 kandidaten die het model willen kopen en heeft Jocadis iemand die de modellen kan afwerken zonder tamponeerwerk. Dus: bestel er morgen 20 onafgewerkt (met voorschot) en hij zal ze zeker leveren.

Locomotion

diesels

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Sicco,

Waarom eens niet je stoute schoenen aangetrokken en toch beginnen met een bouwdoos. Persoonlijk ben ik ook begonnen met de reeks 84, en het resultaat viel best mee. Akkoord, je maakt wel eens een beginnersfout, maar het is van deze fouten dat we leren, nietwaar. Ondertussen zijn er reeds enkele Jocadis-bouwdozen mijn locwerkplaats op zolder gepasseerd en ik moet eerlijk zeggen dat ze behoorlijk rijden. Zelfs de stoomlocs type 16 en type 44 leverden geen pobleem. Deze laatste, het type 44, is m.i. de gemakkelijkste loc die ik ooit in mekaar heb gestoken.
Waar ik wel probleme mee heb, dat zijn de stoomlocs met buitenliggende cilinders, met de Walschaerts stoomverdeling. Deze laatste is nu niet echt een gemakkelijke klus.
Nog veel modelspoorplezier.
Guy



Oh dat is 100% zeker de intentie op (korte) termijn te gaan leren, maar ik begin eerst met wat bouwpaketten van rijtuigen (van Jocadis overigens) en daarna wil ik me wat moeilijkere technieken gaan aanleren. Alles op zijn tijd, het is de bedoeling dat ik de rest van mijn leven nog dingen te doen heb [;)] Locs komen dus later pas, ik kan me niet veroorloven dat te verprutsen - en zeker in de tijd dat ik ze bestelde was daar geen sprake van. Anyway, zelfs de Jocadis site zegt dat de kits niet meer leverbaar zijn, nou - dan zijn ze dat echt niet meer [:D]

diesels

citaat:
Geplaatst door locomotion

Van Jocadis hebben we al vaak beloftes gehoord. Zolang hij zijn beloftes niet officieel aankondigt, vrees ik dat je er ook niet moet op hopen. Het enige waar ik momenteel in geloof is in de treinstellen AM665 ... enz. Ook in het GCI rijtuig nieuw concept en wat trams. Verder geloof ik niets meer. Met vage en persoonlijke beloften zijn we niets.

Wat de mallen betreft, die zijn natuurlijk eigendom van Jocadis en liggen ergens in een rek bij Loco Model (DJH) in Engeland. Dit zijn gietmallen voor witmetaal en dus niet bruikbaar voor massaproductie in een andere materiaal zoals kunsstof en het zijn zeker geen mallen voor spuitgietwerk. Als hij aan Model Loco vraagt om er 10 of misschien 20 te laten gieten dan gebeurt dit dadelijk. Als hij maar betaald. Maar dat is niet het probleem. Zijn er wel 20 kandidaten die het model willen kopen en heeft Jocadis iemand die de modellen kan afwerken zonder tamponeerwerk. Dus: bestel er morgen 20 onafgewerkt (met voorschot) en hij zal ze zeker leveren.

Locomotion



Is het erg na?ef dat ik dan meteen de gedachte heb: goh, laat er dan 20 maken, die verkoop je echt wel. Wie wil er nou geen 82/73 op zijn Belgische baan, de 51-ers vliegen ook als warme broodjes over de toonbank...

groetjes Sicco

tonycabus

Misschien een voorstel voor Paul "Rocky"...
Hij gaat blijkbaar, om geen ruzie met Mehano te krijgen, de produktie van zijn eigen modellen aan Mehano overlaten.
Maar voor een "geit" heeft Mehano nog geen basis, geloof ik.
Maar je weet nooit! Als er vraag is[?][?][?]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)