Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Ac locomotieven middensleper?

Gestart door GertM, 10 april 2013, 11:40:14 AM

GertM

Hallo iedereen ,

Kan iemand me vertellen als bij de beschrijving van een loc: ac staat ,(wisselspanning)

heeft deze dan altijd een middensleper?

bvb deze

http://www.conrad.be/ce/nl/product/499106/Piko-H0-59220-H0-dieselloc-BR-344-van-de-DR-AC-Wisselstroom-AC

Zo niet kan deze (gemakkelijk) aangebracht worden ?

Alvast bedankt voor de reacties .

bellejt

zit altijd een sleper onder.Er is maar 1 merk die AC rijd :Marklin.En daar heb je puko's ,dus een sleper.

GertM

Ik kan niet goed volgen ,

Ik vind op conrad verschillende locs van andere merken (pico , roco , ...)
die op ac rijden ... , is dit dan speciaal bedoeld voor 3-rail ?

dus 100% zeker een middensleper?

of bestaan er ook 2-rail ac systemen ?

SuSke

Een loc met de aanduiding AC rijdt op wisselstroom volgens het Marklin-principe, dus met een sleper.
Er bestaan bij mijn weten geen "hedendaagse" uitvoeringen van 2-rail AC loc's.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ludwig

Hoi Gert, Marklin is altijd 3 rail, dus met sleper.
Ook andere merken zoals Piko en Roco bijvoorbeeld brengen sommige van hun modellen in 3 rail uit.
Het model dat je daar aanhaalt is inderdaad AC dus 3 Rail en reeds voorzien van digitale decoder.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

GertM

Ok ,

Bedankt Ludwig ;)

is prijs/kwaliteit piko evengoed als marklin of zijn er tog nog enkele verschillen ?

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 10 april 2013, 11:53:48 AM
Er bestaan bij mijn weten geen "hedendaagse" uitvoeringen van 2-rail AC loc's.
Märklin schaal 1 was AC op 2-rail in het analoge tijdperk. Nu is dat ook allemaal digitaal.

De termen DC en AC zijn in het digitale tijdperk overigens misplaatst. Het onderscheid heeft niks meer met de stroomsoort te maken, maar alleen met het verschil tussen 2-rail en 3 rail.
Ik vind dat fabrikanten en handelaren eens moeten ophouden met het gebruik van AC en DC, want dat dekt de lading niet meer.

janjozef

kwaliteit is zeker zo goed, prijs een stuk beter

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tsjoektsjoek

           

                   Hoi Gert,
                 
                   Ik spoor zelf met enkele Piko en Mehano AC modellen en ben zeer tevreden en wat de prijs/kwaliteit betreft
                   1 Marklin is 2 Piko's en het is zelf wat je aan kwaliteit wil  maar deze merken doen niet onder voor Marklin.
                   Het ombouwen is nogal prijzig en ook niet altijd mogelijk en sluit ik me aan bij de citaat van Klaas Zondervan.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

GertM

TsjoekTsjoek (en anderen die misschien ook info weten)

Heb gezien op internet dat er locomotieven bestaan met een digitale besturing van de koppeling
kan deze koppeling in elke loc ingebouwd worden ?

waar moet ik rekening mee houden?


tsjoektsjoek

Sorry, op digitaal gebied ben ik niet thuis maar andere forum bezoekers ongetwijfeld wel.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

philippe_007

De digitale koppeling zal wel bij de meeste locs kunnen geplaatst worden, maar dan moet de decoder nog voorzien zijn om deze te kunnen besturen.
Indien de decoder dat in de loc zit niet is voorzien dan moet je deze ook nog vervangen.

GertM

hoe weet ik dat ik nog plaats vrij heb op de decoder ,

op welke plaats moet ik deze bij aansolderen dan?

philippe_007

Tja,
de loc even opendoen en naar een nr op de decoder zoeken.
Eens je dit hebt de specs bekijken van de decoder (google of hier op het forum) en dan kan je zien of deze is voorzien om magneetartikelen aan te sturen (lees, de nodige stroom aankan).

GertM

weet iemand hoe een telex koppeling (denk dat dit juist geschreven is) werkt?