Spannings stabilisatie

Gestart door Frank_N, 09 april 2013, 22:45:15 PM

Electronica zelf maken?

Ja leuk!
8 (44.4%)
Ja maar wel een voorbeeld graag!
5 (27.8%)
Ja, maar liever uitgewerkte concepten. (KISS)
3 (16.7%)
Wil wel maar kan niet.
1 (5.6%)
Wil graag, maar hulp nodig.
1 (5.6%)
Echt niet!
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 18

Frank_N

De treintjes zijn voor mij geen audio, Johan.
In ver verleden ben ik daar fanatiek mee bezig geweest, maar nu is dat over.

Je uitleg over condensatoren is me redelijk bekend, hoewel ik een stelregel niet snap: per Ampere 2200 uF lijkt gebruikelijk te zijn. .

Waar zit de balans tussen trafo (beschikbaar vermogen) en de toegepaste capaciteit??
Je trafo zal de elco "vol" moeten blijven pompen, terwijl aan de andere kant dat ding leeggetrokken word....
Deze vraag besprak ik eens met een HBOér (audio ontwerper) die het antwoord ook niet wist......

Zoals je zegt geven de grotere exemplaren vaak een beter bruikbaar resultaat dan de kleinere.
Bij audio kwam ik vaak tot het beste resultaat met veel kleintjes..............En inderdaad na de brugcel (netjes op een rijtje met brede en dikke koperbanen) maar voor de eindtorren.

De Bekerelco welke ik voor de voeding ga gebruiken heeft een Ieff.  bij 20kHz 15.5 A, bij een temperatuur van 70 gradenC.

In de bestaande dubbele voeding (bedoeld voor de beide Weistra regelaars) zit een ratel condensator (sibatit) 100nF) over de brugcel.
De spanning geeft volgens mijn osciloscoop geen vreemde beelden. (voorzover ik dat na kon gaan) Uitgeprobeerd (met de Weistra's ) is deze voeding nog niet.

Ik snap goed dat een en ander over buffercapaciteit deels te beredeneren valt, maar zover het voor de treinen werkt ga ik deze elco gebruiken.
De werkspanning is trouwens 63V, 10.000 uF.
Groet van Frank

Frank_N

Groet van Frank

Havoc

- de stelregel van 1000-2200µF per Ampère is er eentje van de tijd dat er enkel met lineaire voedingen werd gewerkt. In jouw geval gaat dat dus nog altijd op.

Waar komt dat van, wel zoals je zegt wordt een condensator opgeladen als de uitgang van de transfo 1.2V-2V groter is dan de spanning die nog op de condensator staat. (die 0.6V-1V zijn de gelijkrichterdiodes bij een brug) Eenmaal de spanning zakt -en bij dubbel gelijkgerichte wisselspanning is dat al na minder dan 0.01s- is het de condensator die stroom moet leveren. Vermits de spanning over een condensator die ontladen wordt zakt, moet je de capaciteit zo groot kiezen dat gedurende die 0.01s de spanning niet lager zakt dan je regelaar nodig heeft om correct te werken.

Dus mag tijdens 0.01s de spanning niet meer dan enkele volt dalen. Omdat ladingsverlies evenredig is met stroom(verbruik), komt de stelregel van X µF/A.

Dat opladen en ontladen is een rimpelstroom. En die rimpelstroom is meestal evenredig met volume van de condensator. Net zoals bij audio kan je met goed gevolg veel kleintje in parallel zetten. De totale maximale rimpelstroom = som van de rimpelstromen en de equivalente serie weerstand is evenredig kleiner. Ook weer goed.

Die bekerelco heeft misschien 15.5A bij 20 kHz, maar bij 100 Hz blijft daar maar (grofweg) de helft van over. Misschien niet intuitief maar de maximale rimpelstroom is lager bij lagere frequenties.

Die ratelcondensatoren zijn meestal niet echt nuttig. (en Sibatit is een glascondensator met niet al te beste eigenschappen) In vergelijking met de bufferelco zijn ze te klein om merkbaar verbetering te geven. Vlak tegen de regelaar kunnen ze echter wel voor beter stabiliteit zorgen. Maar kies dan liever een goede keramische cap (X7R of minstens X5R). Kunststofcaps zijn voor voedingen niet nodig.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

"""""Die ratelcondensatoren zijn meestal niet echt nuttig. (en Sibatit is een glascondensator met niet al te beste eigenschappen) In vergelijking met de bufferelco zijn ze te klein om merkbaar verbetering te geven. Vlak tegen de regelaar kunnen ze echter wel voor beter stabiliteit zorgen. Maar kies dan liever een goede keramische cap (X7R of minstens X5R). Kunststofcaps zijn voor voedingen niet nodig."""

Bij de nieuwe voeding gebruik ik inderdaad een keramies exemplaar.

Die sibatit's zijn overgebleven uit mijn audio verleden, Johan. Prijzig genoeg voor een beetje capaciteit!

Die dingen zijn blijkbaar bifilair gewikkeld, dus inductie-arm.  Wederom iets om een boom over op te zetten......
Maakt niet uit.

Thnx voor je uitleg!
Groet van Frank

Havoc

Ik vrees dat je halfweg in de draad nogal rare resultaten gaat krijgen in je poll.

Denk dat ik hier ook nog van die dingen heb liggen. Ook 100nF, fisher-price blauw. Was populair begin jaren '90.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#50
Suggesties voor een betere vraag, op punt 3 dan?

Ik weet eigenlijk niet of die vraag nog gewijzigd kan worden......Lijkt me niet netjes :-\

Punt 4 gewijzigd,  Daar had nog niemand gestemd.
Groet van Frank

Frank_N

Het voedingsprobleem is gedeeltelijk opgelost in de vorm van een Velleman bouwpakket rond de 723.
Deze degelijke kit (K7203) is voorzien van een goede print en goed uitgebalanceerde componenten.
Ik kon dit niet bouwen op een fatsoenlijke gaatjes  print. zo'n fabrieks  print kost alleen al het bedrag gelijk of groter  aan het complete pakket....
Groet van Frank

janieburton

Heb mijn stem uitgebracht.

Vroeger waren er bedrijfjes die 1 of 2 stuks printplaten maakten van een schema die men aanleverde.
Nu zijn die blijkbaar gestopt en dat kan ik begrijpen want het is veel werk en het brengt niet veel op.