Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Spannings stabilisatie

Gestart door Frank_N, 09 april 2013, 22:45:15 PM

Electronica zelf maken?

Ja leuk!
8 (44.4%)
Ja maar wel een voorbeeld graag!
5 (27.8%)
Ja, maar liever uitgewerkte concepten. (KISS)
3 (16.7%)
Wil wel maar kan niet.
1 (5.6%)
Wil graag, maar hulp nodig.
1 (5.6%)
Echt niet!
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 18

Frank_N

Misschien is deze vraag niet helemaal in KIS op zijn plaats, maar toch...

Even wat uitleg: voor de "boordspanning" van mijn baantje gebruik ik een zware 12V halogeentrafo.
Voor wat electronica aan te sturen is hier oa. een 12V = voeding van Schravendeel (met een 3055 transistor) op aan gesloten.
Aangezien deze schakeling niet kortsluit vast is, heb ik er een electronische zekering (ook met een 3055, oa. gepubliceerd door Schravendeel en EMT)) achter geplaatst.
Voor de 12 Minitrix ontkoppelaars en bijbehorende printrelais werkt dit prima!

Voor een paar van de aanwezige 20 Siemens relais: V23154-B110 (4xom 12V) werkt deze voeding niet goed.
Dat komt omdat de electronische zekering een te grote spanningsval geeft naarmate de belasting toeneemt.
Bij een stroombelasting van 1A (constant, met lampjes) zakt de spanning onder de 10V.

Wat ik nu wil proberen is voor de Siemens relais (en wat ledjes) een uA7812 (of een L78S12CV, voor 2 amp) in te zetten.

Waar ik nu niet uitkom is de vraag: Bij welke trafospanning is een optimaal resultaat te verwachten??
In de datasheets & (WIKI: http://nl.wikipedia.org/wiki/78xx-spanningsregelaar ) ziet men tegengestelde informatie, de een zegt 12V ~ is voldoende, de andere minstens 14V~.
Bij 12V ~achter een bruggelijkrichter plus afvlak condensator kom je op 12 x wortel uit 2 op 17 Volt.
Ik bedoel een beetje rimpel op de uitgang is denk ik niet zo belangrijk, het gaat erom dat de uitgangspanning 12V is en de voeding kortsluitvast, zonder te veel spanningsval.
Sommige van de Siemens relais laten het onder de 10V afweten.

Hoop dat ik het zo goed uitleg :-[ :-\
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 09 april 2013, 22:45:15 PM
Voor een paar van de aanwezige 20 Siemens relais: V23154-B110 (4xom 12V) werkt deze voeding niet goed.
Weet je zeker dat het 12V relais zijn?
De aanduiding V23154 zegt iets over het algemene type van het relais. B110 geeft aan wat voor contactset er in zit, in dit geval 4 x wissel.
Maar daartussen staat nog een getal, voor 12V zou dat 717 moeten zijn. Met een contactset B110 moet het relais bij 8,3V opkomen, en je mag er dan maximaal 20V op zetten.

Frank_N

""""Weet je zeker dat het 12V relais zijn?""""

Nee, maar:
Ze werken allemaal op een labvoeding ingesteld op 12V, en de meeste al op ietsje meer dan 10V=, Klaas.
Stroom ong, 20mA. (met een wijzermeter kun je dat niet zo nauwkeurig zien).
Ik heb naar de codering gekeken, kon er 2 uithalen met een ander tussenvoegsel: D0719 en D0721.
De rest is dus voluit:  V23154-D0421-B110 Staat in zwarte lettertjes op het metaal waar de spoel tussen zit.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Klopt met de documentatie die ik hier heb.
D0719 is een spoel voor nominaal 16V. Met een B110 contactset moet hij opkomen bij 10V, max. toelaatbare spanning is 24V.
D0721 is nominaal 24V, komt op bij 17V, max toelaatbaar is 40V

Van de D0421 heb ik geen gegevens. Maar gezien de spoelweerstand denk ik dat die 16V of 18V nominaal is.
Wat je kunt doen om er achter te komen: op je labvoeding langzaam de spanning opdraaien, en kijken wanneer het relais opkomt. De nominale spanning is dan ongeveer 1,5 maal de opkomspanning, de maximale is ruim het dubbele van de opkomspanning.

Huugooke

#4
van de LM78xx bestaan ook "low drop" versies: verschil tussen in- en out slechts 0.7 volt
Met je gelijkgerichte voedingsspanning zou je  met 15V regulators kunnen werken, dat is al dichter bij de werkspanning van je relais.

Klaas Zondervan

ik kwam op het heldere idee om bij google in te vullen: V23154 D0421 B110
En dan vind je dit: http://www.datasheetarchive.com/V23154-D0421-B110-datasheet.html
Uit die datasheet blijkt dat een spoel 421 nominaal 24V is.

Frank_N

Ja, Klaas en dank voor je helderheid maar die spec's had ik al:
Zoals gezegd en meermalen uitgeprobeerd werken de relais met een zuivere en gestabiliseerde gelijkspanning goed.
Nou ja twijfelachtig.
De  D0421 exemplaren trekken aan bij net iets over 11 V=. Dat is dus geen doen, zelfs met een 12V gestabiliseerde voeding.
Vanwege bedrijfs onzekerheid.

De datasheets van de originele relais kon/kan ik niet vinden. Er zijn er genoeg (replace) te vinden, met verschillende spec's.

Wat ik begrijp is dat de relais bij 17V= beter aanspreken.

De volgende vraag word dan: is het dan te doen met een ongestabiliseerde spanning van 17V=?
Dus 12 V ~ brugcel + Dikke elco = 17 V met daarachter een  electronische zekering??
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Het zijn relais voor 24V, waarom ga je dan geen 24V toepassen?
Je kan vanuit je trafo een spanningsverdubbeling toepassen, dan krijg je na buffering met een elco ongeveer 34V. Daarachter een 7824 om te stabiliseren en meer heb je eigenlijk niet nodig. Zo'n spanningsregelaar uit de 78xx serie is kortsluitvast.

Huugooke

als je geen LM achter je 17 volt wil zetten, en een "elektronische zekering" neemt teveel spanning weg, had je dan al eens aan een "gewone" zekering gedacht. Er zijn ook kleine elektromagnetische zekeringen.

Frank_N

#9
Citaat van: Klaas Zondervan op 10 april 2013, 23:55:03 PM
Het zijn relais voor 24V, waarom ga je dan geen 24V toepassen?
Je kan vanuit je trafo een spanningsverdubbeling toepassen, dan krijg je na buffering met een elco ongeveer 34V. Daarachter een 7824 om te stabiliseren en meer heb je eigenlijk niet nodig. Zo'n spanningsregelaar uit de 78xx serie is kortsluitvast.

Goed idee Klaas, en goede support!
Verder moet ik erover nadenken, bij de bouw van mijn baantje ging ik steeds uit van 12 V= (gestabiliseerd) en 17V= (ongestabiliseerd) met 1 halogeentrafo.
Bij aanvang hield ik die 12V aan vanwege schakelingen met TTL techniek.
Om nu er nog een derde spanning (24V) bij te gaan halen vind ik even niet zo'n prettig idee...

Bovendien zou ik niet weten hoe spanningsverdubbeling (op  een eenvoudige manier) toe te passen met een trafo met 1 secundaire wikkeling, en/om dat vervolgens toe te passen in de rest van de electronica ;)
Groet van Frank

Havoc

Hangt ervan af hoeveel vermogen je nodig hebt. Anders is een diode ladder bruikbaar. Maar voor relais misschien niet ideaal als je er veel en snel achter elkaar wil schakelen. Is eigenlijk steeds kortsluitvast op DC want er zijn steeds serie condensatoren. http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 11 april 2013, 20:33:32 PM
Bij aanvang hield ik die 12V aan vanwege schakelingen met TTL techniek.
TTL werkt volgens mij op 5V.

CiteerBovendien zou ik niet weten hoe spanningsverdubbeling (op  een eenvoudige manier) toe te passen met een trafo met 1 secundaire wikkeling, en/om dat vervolgens toe te passen in de rest van de electronica ;)
Via google dit gevonden: http://pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs/HV1100/hv1100sch.htmEerste schema. Het gaat op die site over hoogspanning, maar met 12V werkt het ook.

Op mijn eigen spoorbaan gebruik ik 24V als algemene hulpspanning, en dat is omdat ik ook een hele partij kamrelais heb voor 24V spoelspanning. Verder bouw ik mijn eigen TTL, maar dan met discrete componenten. Dat werkt ook op 24V en kan dan direct de relais aansturen.

Frank_N

Het is inderdaad zonde om die relais niet te gebruiken, Klaas.
Waar ik nooit over nagedacht heb is om met verschillende "boord" spanningen te werken. Ik ben dan ook geen elektrotechnies ing.!
De mij bekende TTL electronica is beperkt tot het werken met 12V.  Het gaat me ook wat om het uitzoeken van eea.
Maar zoals gezegd, ik ga er nog eens over nadenken.
Komen we er vandaag niet, morgen komt weer een dag ;)
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Het is inderdaad de kunst om je te beperken tot zo weinig mogelijk hulpspanningen.
Ik dacht dat ik met 24V= alles kon bedienen, maar bij nader inzien bleek dat voor de wisselmotoren een onhandig hoge spanning te zijn.
daarom heb ik nu ook nog een 4V wisselspanning. Die wordt bij de motor enkelzijdig gelijkgericht, zodat een pulserende spanning ontstaat. Door tussenvoeging van 1 of 2 extra diodes kan ik die spanning nog iets verlagen als ik vind dat de motor te snel draait.

Havoc

CiteerWaar ik nooit over nagedacht heb is om met verschillende "boord" spanningen te werken. Ik ben dan ook geen elektrotechnies ing.!
De mij bekende TTL electronica is beperkt tot het werken met 12V.  Het gaat me ook wat om het uitzoeken van eea.

Je kan de logica op een spanning laten werken, en dan met opencollector uitgangen de relais sturen. Kan met een geïntegreerde schakeling (type ULN2408 en soortgelijken) of een discrete transistor (en diode over de spoel). Je bent dan "vrij" in het kiezen van de relaisspanning. Tenminste tot wat je transistor aankan, maar voor een losse transistor is 24V geen probleem.
Met vakantie voor onbepaalde duur.