Wisselspanning sporen

Gestart door GertM, 09 april 2013, 12:09:16 PM

Mattias

Citaat van: bossie op 09 april 2013, 17:55:10 PM
En ik vind de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening ook belangrijk.

Toch perfect mogelijk met 2-rail??
Kwestie van je sporen deftig te leggen...  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

philippe_007

Inderdaad, kwestie van de sporen goed te leggen, alle wissels deftig aan te sluiten en heel veel te gaan testrijden.

Iets dat dus met 3-rail niet zo noodzakelijk is, de wissels zijn reeds volledig aangesloten, Hier en daar een extra aansluiting en uw baan rijdt perfect.
Ook niet onbelangrijk, de sporen en wielen van de locs mogen bij 3-rail een stuk vuiler zijn, deze blijven toch beter stroom krijgen (ook niet moeilijk natuurlijk, je hebt meer contactpunten dan bij DC).

Zelf gebruik ik de K-rails (flex rails), ik voorzie elk spoor ven een extra elektrische aansluiting en onder de baan worden deze allemaal verbonden met een 2,5mm².
Mijn zoon zijn baan is gebouwd met C-rails, ook daar voorzie ik extra aansluitingen.

Met 3 rail is het eens uw baan klaar is, ook nog vrij gemakkelijk om extra secties te gaan invoeren en/of extra schakelrails te maken.

Elk systeem heeft zo zijn voor en nadelen.

PietB

Citaat van: Mattias op 09 april 2013, 20:40:19 PM
Toch perfect mogelijk met 2-rail??
Kwestie van je sporen deftig te leggen...  ;)
Je zult van mij niet horen dat het niet mogelijk is.
Maar bij C-rail hoeft er geen speciale aandacht aan besteed te worden, door de klik bevestiging.
En de schuifverbindingen die ik ken van tweerail materiaal willen nog wel eens openbuigen bij verkeerde behandeling.
Grt Piet.

philippe_007

Piet,

moet toch melden dat ik van een lading C-rails ook niet 100% tevreden ben. Ik vermoed dat er een productiefout is  geweest met enkel loten, ik heb nl. regelmatig dat de verbindingen durven afbreken. Heb dit maar met enkele dozen (24172 en 24188). Best vervelend daar het mijn zoon is dat de C's gebruikt...
Ik voorzie toch ook meerdere contacten op de baan, 1 aansluiting vind ik wat krap en verhoogt het risico op slecht contact.

PietB

Klopt helemaal Philippe, er zijn productie batches geweest uit 1996 en 1997 waar dat mee gebeurde.
Er zijn omruilacties geweest en vorigjaar is er nog een 50-50 deal geweest.
Als je contact op neemt met de importeur
http://www.marklin.be/nl/contact.html , voor België
En
http://www.keuterman.nl/ voor Nederland.
Dan kan die je wel vertellen wat de mogelijk heden zijn.
Maar inderdaad die batches hebben de reputatie daning geschaad, er is veel over geklaagd.
En door de verandering van het productie proces is dit niet meer mogelijk, zeggen ze.

grt Piet.