Wisselspanning sporen

Gestart door GertM, 09 april 2013, 12:09:16 PM

GertM

Hallo ,

Weet iemand of je met het digitaal systeem van marklin (ac)

ook op sporen van een ander merk kan rijden ? sporen die bvb goedkoper zijn en tog
kwaliteit bieden?

Alvast bedankt.

Gerolf

Je hebt in elk geval die puko's nodig. Er bestaan wel middelen om die aan tweerail-rails toe te voegen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GertM

zou een ander merk 3 rails maken ?

met puko's ?

Klaas Zondervan

Nee, er zijn geen andere merken die 3-rail sporen maken.
Enige mogelijkheid is om er losse puntcontactstrips onder te leggen. Maar dat lijkt me voor een beginner niet aan te bevelen.

Waarom stel je de vraag eigenlijk? Heb je besloten om met Märklin te gaan werken?

GertM

Klopt ,

heb een starterset van marklin aangekocht ,

omdat ik echt een wisselspanningsysteem wou :)

enkel lijken de c-rails me niet echt professioneel :)

had liever rails plat op de baan kunnen leggen.

PietB

Citaat van: GertM op 09 april 2013, 12:42:22 PM
enkel lijken de c-rails me niet echt professioneel :)
Wat is professioneel.............
En zijn er pro-rails voor het 3 railsysteem?
Je hebt bewust voor Märklin gekozen dat heeft ook een reden, toch?
Citaat van: GertM op 09 april 2013, 12:42:22 PM
had liever rails plat op de baan kunnen leggen.
Gebruik dan K rails uit de serie 2200.
Maar de klik bevestiging van de C-rails is een prima constructie waar je weinig problemen over hoort.
Alleen de notoire Märklin hater weet er nadelen van op te noemen.
En dat terwijl de K-rails fragieler is en meer aandacht nodig heeft bij de stroomvoorziening.

grt Piet.

GertM

Kan je de c rails evengoed mooi inkleden in een landschap ?

Ik vind ze wel nuttig het kliksysteem ,
Enkel denk ik dat de sporenminder realistisch
In een landschap geintegreerd kunnen worden tov bvb k-rails
Of ben ik mis?


Klaas Zondervan

Citaat van: GertM op 09 april 2013, 12:42:22 PM
omdat ik echt een wisselspanningsysteem wou :)
Waarom is dat dan?
Bij digitaal rijden hebben de termen wisselspanning en gelijkspanning hun betekenis verloren.

doomslu

Volgens mij is het grote nadeel van C-rails dat er geen flex-rails bestaan. Daardoor kan je geen overgangsbogen maken en blijft het sporenverloop op een "zeker niveau" steken. Sorry, maar persoonlijk vind ik dat heel belangrijk als ik een baan zie.

Je kan C-rails echter heel goed aankleden, zodat de speelgoedbedding niet meer zichtbaar is.

De pukkels krijg je nooit onzichtbaar, al valt dat op volle baan wel mee. De wissels daarentegen, dat zijn echte ondingen, visueel dan.  :(

P.S. Ik ben geen Märklin hater, maar enkel een realist. En wat ik niet mooi vind, vind ik niet mooi.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

GertM

Hoe kan je deze mooi inwerken ?

ik verkoop namelijk een aantal c-rails , (niet allemaal)

en dan kan ik eventueel een overgangsstuk naar k rails bijkopen.




PietB

Citaat van: GertM op 09 april 2013, 13:22:26 PM
Kan je de c rails evengoed mooi inkleden in een landschap ?
Wel zeker kijk maar eens hier naar:
Hier liggen C-rails, het is een foto van de baan van een goede kennis van mij.

Er zijn op het net zeer veel voorbeelde van een smaakvolle toepassing van c-rail te vinden.
Citaat van: doomslu op 09 april 2013, 13:52:59 PM
Volgens mij is het grote nadeel van C-rails dat er geen flex-rails bestaan. Daardoor kan je geen overgangsbogen maken en blijft het sporenverloop op een "zeker niveau" steken.
Dat is inderdaad een nadeel.
Daarom dat veel Marklin rijders overstappen naar K-rail want daar is wel flex voor te koop.
Zo ook bij de Roco geoline rails, die hebben het zelfde "probleem"
Citaat van: doomslu op 09 april 2013, 13:52:59 PM
Je kan C-rails echter heel goed aankleden, zodat de speelgoedbedding niet meer zichtbaar is.
Daar zijn voorbeelden genoeg van.
Citaat van: doomslu op 09 april 2013, 13:52:59 PM
De pukkels krijg je nooit onzichtbaar, al valt dat op volle baan wel mee.
Ook daar is met wat moeite veel aan te doen, maar ze zitten er nu eenmaal dat is een feit.
En gelukkig smaken verschillen.
Ik vind het een zegen dat ik me nooit het hoofd hoef te breken over het fenomeen plus en min gescheiden houden bij iedere rails die ik leg.
Iets waar twee railers zich terdege van bewust moeten zijn.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 09 april 2013, 15:09:47 PM
Ik vind het een zegen dat ik me nooit het hoofd hoef te breken over het fenomeen plus en min gescheiden houden bij iedere rails die ik leg.
Iets waar twee railers zich terdege van bewust moeten zijn.
Ja, maar als je lang genoeg in de hobby zit wordt het een tweede natuur om daar op te letten. Zonder er steeds over te hoeven nadenken gaat het vanzelf goed.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 09 april 2013, 15:24:03 PM
Ja, maar als je lang genoeg in de hobby zit wordt het een tweede natuur om daar op te letten.
Ik geloof je graag Klaas, maar na 10 jaar ben ik toch van twee rail naar een 3 rail overgestapt.
En het gebrek aan natuurgetrouwheid met de 3 rail (wat je, zoals eerder vermeld, ook met de Roco Geoline hebt) neem ik voor lief.
En ik vind de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening ook belangrijk.
Want Murphy dicteert dat het altijd op een onbereikbare plek fout gaat, toch?

grt Piet.

GertM

Gebruikt u c-rails of k-rails ?

iemand meer voorbeelden van hoe je c-rails mooi kan inwerken?

PietB

Citaat van: GertM op 09 april 2013, 17:59:09 PM
Gebruikt u c-rails of k-rails ?
Hi Gert, het is gebruikelijk elkaar te tutoyeren, hoor.
Maar ik neem aan dat je het aan mijn vraagt.
Die kennis van mij heeft op de foto C-rail gebruikt.

grt Piet.