Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

SpoorwegJournaal

Gestart door n/a, 19 januari 2006, 15:38:17 PM

svvander

#15
"Op de baan" vind ik een prachtig tijdschrift, met heel veel goede foto's.
Als je weet dat dit een tijdschrift is, samengesteld door vrijwilligers... De opbrengst (lees "winst") gaat integraal naar het onderhoud en de aankoop van de locomotieven (en wagons) van het TSP.
Zo zijn ze momenteel bezig met de restauratie van een P8, die ze in Roemeni? hebben gekocht en die ze aan het ombouwen zijn naar een type 64, zoals die hier vanaf 1918 hebben rondgereden.
zie: http://www.pfttsp.be/nl/materieel/P8.htm

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Peter

#16
Heb alle nummers van Spoorweg Journaal vanaf nummer 1 tot en met 135.
Ben er toen mee gestopt omdat het niet meer aan mijn verwachtingen voldeed.Een tijdje geleden (vorig jaar) heb ik nog eens een paar keer een los nummer gekocht, maar helaas.....Er zullen wel mensen zijn die het goed vinden,maar ik hoor daar niet bij. Voor mij hoeft het niet.
Geef mij maar MSM !!!
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

#17
citaat:
Geplaatst door Peter

Heb alle nummers van Spoorweg Journaal vanaf nummer 1 tot en met 135.

Ik ben begonnen waar Peter gestopt is. [:D]
Tom

Bert Ossevoort

#18
Het blad SJ of even 'belgie op de rails' ,voor de nederlanders vind ik als je niet in belgie woont, en wel dit land als modelbouw voorbeeld neemt, belangrijk dat ze er zijn .
Met stukjes zoals het was en heden ten dagen de actua.
Internet is mooi maar je print niet alle foto's uit en die vindt ik voor de hobby erg belangrijk, en makkelijk.Kan niet even om de hoek kijken hoe het in elkaar steekt .
Dus laten bestaan evenals ODB echter daar steun je ook het goede doel ,behoud van het materiaal mee doen dus.
Daar de NMBS dat een beetje laat afweten ?!!
een mening uit nl ,Bert.

BD1701

#19
Ik ben al enkele jaren abonnee van Spoorweg Journaal, en ik ben nog steeds zeer tevreden hiermee. Het klopt wel dat sommige foto's inderdaad misschien beter hadden gekunt, maar ja alles kan beter he. In ieder geval vind ik het posietief dat er nu meer Belgisch materiaal instaat dan vroeger het geval was, toen het nog Belgisch/Nederlands was. Ook de reportage's over de geschiedenis van de Internationale treinen vind ik prachtig, waar er overgins mooie foto's instaan, van hoe die treinen vroeger reden, qwa samenstelling enzo. En zo'n foto's vind je niet gauw meer terug, dus vandaar dat ik SJ toch nog steeds goed vind. Uiteraard is het ene nummer beter dan het andere, maar je kan niet voor iedereen goed doen. Dat er nieks meer instaat over modelbouw vind ik geen ramp, want dit staat nu allemaal in MSM. Voor mij mag SJ nog een tijdje doorgaan hoor, ik vind het nog altijd prima.

Groeten Bjorn
 

Gerolf

#20
De laatste SJ vind ik prima. "Op de baan" heb ik recent herontdekt: ook de moeite!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

#21
Ik heb eens nummer 70 van ODB aangeschaft om een keer te kijken of het tijdschrift mij bevalt.
En ik moet zeggen dat 'op de baan' een positieve indruk heeft nagelaten bij mij.
Het is natuurlijk wel niet te vergelijken met SJ, niet negatief bedoeld hoor.
Tom

n/a

#22
Zaterdag ben ik naar Nederland geweest, naar de Nederlandse modelbouwdagen te Rijswijk.
Daar heb ik het tijdschrift Railmagazine leren kennen.
Spijtig genoeg Voor Nederlandse modelbouwers.
Maar zij hebben volgens mij de juiste formule gevonden.
een deel grootspoor en een deel modelbouw. Beide met zeer goeie en mooie bijdragen.
Kostprijs van het tijdschrift 6,10 euro voor ongeveer 100 bladzijden. Formaat groter dan de A4 van de Belgische balden.
Dus dit tijdschrift is een spoorwegjournaal en een Modelspoormagazine samen.
De prijs van spoorwegjournaal 9.9 euro en MSM 7,50 euro samen 17,40 euro.
Geen dubbele bijdrage dus zoals de seinen bijdrage die eerst in MSM verschijnt en nu nog eens in spoorwegjournaal.
Redactie van beide Belgische bladen, ga eens kijken naar Railmagazine en leer eruit.

Klaas Zondervan

#23
Railmagazine is dan ook ontstaan uit twee andere bladen: Railkroniek (grootbedrijf) en Modelkroniek (modelspoor).
De uitgever heeft die samengevoegd omdat ze afzonderlijk niet levensvatbaar bleken.

n/a

#24
Is spoorwegjournaal en MSM dan wel levensvatbaar?
Natuurlijk aan die prijs 17,40 voor hetzelfde als Rail magazine aan 6,10 euro.
De Belgische bladen zijn misschien levensvatbaar omdat wij zo zot zijn van 17.40 euro ervoor te geven.
We klagen steeds dat de modellen teveel beginnen te kosten, maar over onze bladen zwijgen we en betalen maar. Voeg de 2 Belgische bladen bij elkaar en vraag ervoor vergelijkbaar met Nederland en we hebben meer geld over voor de modellen.

rgp

#25
Dag,

Zuiver rekenkundig en economisch heb je gelijk, maar je moet ook rekening houden met wat de klant wil.

Vroeger stond er in Spoorwegjournaal ook modelbouw en in MSM staat ook soms over het grootbedrijf.  Wat was het resultaat: de lezers van SJ vonden die modelbouw maar niks en vonden dat ze voor iets betaalden wat ze niet wouden, idem voor MSM.

Ik denk dat beide bladen voor een niet te verwaarlozen deel een apart publiek hebben, sommigen zijn in beide ge?nteresseerd.

Wat de prijs betreft: rekening houdend met de kleine oplage; je verkoopt minder nederlandstalige magazines dan pakweg Loco Revue, en de toch grote concurrentie voor het bestaande taalgebied is de prijs niet overdreven.  Maar men moet wel opletten dat men de kwantiteit (aantal blz) niet tracht te bekomen door meer advertenties te plaatsen: het moet immers een modelbouwblad worden en geen reclameblad.[:)]

Roland

n/a

#26
Kleine oplage?
De oplage in Nederland voor Railmagazine zal niet hoger zijn dan de Belgische bladen.
Voeg ze bij elkaar en ieder heeft zijn wil en deel voor veel minder geld.


Tom

#27
Ik zou liever hebben dat SJ en MSM apart blijven.
Als je bijvoorbeeld alleen maar interesse hebt voor grootbedrijf kan je MSM laten vallen, en andersom kan natuurlijk ook.
Het zou trouwens dom zijn om een tijdschrift dat enkele jaren geleden gesplitst is weer samen te voegen.
Maar ik vind wel dat de prijs wel wat minder kan.
De 2 tijdschriften samen vallen nogal wat duur uit.
Maar op vlak  avn inhoud vind ik het klasse.
Tom

55erke

#28

Ik vind ze alledrie goed MSM, SJ ,Op de baan.
En ze mogen van mij apart blijven.
Ik vind aan SJ vooral de samenstellingen van de treinen op de foto's zeer intresant. Zo kan je weten welke loc al met welke rijtuigen gereden heeft enz..... En dan kun je dit in model ook realistisch samenstellingen van treinen maken.
Groeten
johan

nico

#29
Als redactie van Modelspoormagazine houden we ons principieel afzijdig op het forum. We zien het in de eerste plaats immers als een ontmoetingsplaats voor lezers waarin iedereen het recht heeft om zijn eigen mening te ventileren. En die mening mag positief of kritisch zijn, maakt niet uit, per slot van rekening heet het een discussieforum.

Anders wordt het natuurlijk wanneer bepaalde personen in de anonimiteit van het internet iets of iemand schade wensen te berokkenen. En deze draad is hiervan een mooi voorbeeld.
Maar ?Modeltreintjes?, ik heb slechts nieuws voor je. Het internet is niet zo anoniem als je dacht. Ik zou je dan ook willen vragen Paul Bellon van pb Messing Modelbouw om op te houden met je gerichte acties om zowel Modelspoormagazine als Spoorwegjournaal te beschadigen. Per slot van rekening is het dat wat je beoogt: vermomd als argeloze lezer een op het eerste zicht onschuldige mening ventileren om, om wat voor reden dan ook, een persoonlijke rekening te vereffenen.

Indien je als fabrikant iets te zeggen hebt over Modelspoormagazine of Spoorwegjournaal dan horen we dat uiteraard graag je, maar wees dan wel zo moedig om dat in eigen naam, en niet in naam van de anonieme lezer ?Modeltreintjes? te doen.

Tot slot nog dit: zoals het op de kaft aangegeven staat is en blijft Modelspoormagazine een onafhankelijk maandblad. Dat wil zeggen dat de redactie van MSM geen enkel ander belang dient dan dat van de lezer. Dat betekent ook dat geen enkele fabrikant invloed heeft op de redactionele samenstelling van het blad, hoewel er uiteraard pogingen in die richting zijn geweest, niet in het minst door Paul Bellon zelf. Omgekeerd geldt dezelfde redenering natuurlijk ook: het is niet omdat Paul Bellon in dit geval een uitschuiver van formaat gemaakt heeft, dan zijn producten zullen doodgezwegen worden in Modelspoormagazine. Ook in dit soort gevallen geldt de regel dat iets verschijnt wanneer het van belang is voor de lezer. En dat ongeacht de persoonlijke voorkeur of afkeer van de redactie van Modelspoormagazine en Spoorwegjournaal, redacties die overigens volledig gescheiden van elkaar werken.

Nico Monnoye