Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

SpoorwegJournaal

Gestart door n/a, 19 januari 2006, 15:38:17 PM

n/a

Vandaag nr 149 van Spoorweg Journaal binnen gekregen.
Spijtig dat ik daar een abonnement op genomen heb.
En het aankopen per nummer 9,90 euro is zijn geld niet waard.
Al dat je daar kan in terug vinden zijn een boel slechte foto's. grote achtergronden met gras of bomen met daarbij kleine beelden van treinen grotendeels met een slechte belichting. Winterlandschappen met zwarte silhouetten, foto's van betonnen kokers en een artikel van lichtseinen dat reeds in MSM heeft gestaan. Wel van een andere auteur, maar toch weeral hetzelfde onderwerp. Ik denk dat de inspiratie van de medewerkers op geraakt. De fotografen zullen moeten handmatig leren fotograferen in plaats van automatisch, dan zou de heldere lucht niet domineren boven donkere silhouetten van treinen waar men zelfs de wielen niet meer kan zien. Alleen zwarte vlekken.
Al bij al een tristig blad voor veel geld.
Als mijn abonnement verloopt stop ik er mee. Met die 10 euro per keer kan ik iets anders doen in de modelbouwwereld.
Spoorweg Journaal weg ermee. Gebruik het geld voor MSM. Daarmee zou men dan dit blad kunnen verder optillen tot een degelijk en nog beter vak tijdschrift dan nu. Kijk eens naar de Engelse of Franse bladen, daar kan men op de redactie van MSM veel uit leren.
Als ik de foto's bekijk die Loco heeft geplaats op dit forum van Marienbourg heb ik medelijden met de fotografen van Spoorweg Journaal. Dit zijn grote amateurs vergeleken met loco.
Vervang de spoorweg journaal fotografen door loco!
Een ontgoochelde lezer.

ysbeer

#1
oef. oei[:(!]

dat is krasse taal.
Ik heb hem pas een keer gekocht(vorige nummer).
Toen vond ik hem niet slecht.
Ik ga nu maar eens in de winkel kijken.

wim

glamo

#2
MSM nog verder optillen?? ik ben anders wel heel tevreden over mijn lijfblad. ik heb ze al vele malen herlezen en heb er een schat van informatie in gevonden. je mag zeggen wat je wilt maar een blad in je eigen taal is toch heel belangrijk. ik spreek en lees behoorlijk frans,engels,en italiaans maar geef toch de voorkeur aan een degelijk nederlandstalig blad zoals MSM er een is.

mvg KURT
 

svvander

#3
Zijn de meeste van die foto's in Spoorwegjournaal, niet getrokken door amateurfotograven?
Ik vind het nog steeds een heel interessant tijdschrift. Veel voorbeelden voor in model.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

#4
Het is wel zo dat de meeste foto's genomen zijn door amateurfotografen, maar tenslotte verkopen ze hun foto's aan het blad. En een tijdschrift die wil doorgaan als een fototijdschrift van het grootbedrijf kan toch beter en zeker voor die prijs 9.9 euro per nummer. Ik denk dat loco ook een amateur is en kijk eens naar zijn foto's ( zie maar naar  artikel Grootbedrijf bij onderwerp  foto's van Marienbourg )
Met een goedkoop digitaal fototoestel kan men dezelfde foto's als  die foto's in spoorweg journaal, gaan maken en op lange termijn is men niet zoveel geld kwijt. Want tenslotte 6 tijdschriften maakt toch 59,4 euro per jaar en daar koopt men al een digitaal fototoestelletje mee. Een goed fotoboek  waar men ook foto's van het grootbedrijf kan vinden kost toch maar de helft. En of nu een loc vandaag M4 rijtuigen trekt en morgen dezelfde loc rijtuigen I 10. Het blijft toch dezelfde loc, waarom die grote foto's met enorme achtergronden en in het klein het treintje.
Voeg bij MSM enkele bladzijden toe met foto's van het grootbedrijf en men hoeft maar 1 blad te kopen. ( zo doen ze in Nederland, Duitsland , enz .... )
Maar ik denk dat de uitgever de  bedoeling heeft van concurrentie uit te sluiten. De markt is nu immers verzadigd met Belgische treinbladen, en dus begint niemand anders een nieuw blad. Dus het blad mag pover zijn, zolang er maar een blad is en andere mogelijke nieuwe uitgevers afschrikken en er maar niet aan beginnen.
Enfin zo denk ik er over. Maar ik kan andere meningen aanvaarden, en als men het blad goed vindt, kopen maar. Ik stop ermee!

Tom

#5
Voorlopig nog geen klachten over spoorweg journaal.
Maar mischien kunnen ze wat meer artikels maken over de actualiteit.
In de 3 jaar dat ik SJ lees is maar 1 keer een artikel gekomen van het stoomfestival in Mariembourg.
de tweede keer kwam het artikel in MSM.
Nog voorbeelden: opendeurdagen in de werkplaatsen, stoomfestivals, de coca cola trein, ...
Meer dan een paar foto's komen er niet.
Dit zijn een paar klachtjes, maar ik zal het zeker niet laten om SJ te lezen, ik ben al blij dat er een Belgisch tijdschrift van treinen is.
Tom

ERVIN

#6
Ik deel de mening van Tom, wat ik graag eens zou zien in SJ is hoe het sporenverloop van Antwerpen-Noord er uit ziet,hoe daar goederentreinen worden samengesteld,verder zou ik ook heel graag willen weten waar de erts-treinen geladen worden,wanneer hij daar vertrekt en terug toekomt,men zou ook eens een reportage kunnen maken hoe het komt dat sommige goederentreinen uit 25 wagons bestaat en sommige maar uit 10 wagons,foto's, heel veel foto's van een onderhoudsplaats,wat men allemaal aan een loc doet,enz..
Er gebeurd dagelijks zoveel bij de NMBS,daar kan men ,als men wil, elke week een tijdschrift over vullen.
Een fotoreportage over een seinhuis,over rangeerders,gesprekken met treinbestuurders enz..
Voorlopig blijf ik SJ nog kopen,maar idd voor 9.90? mag het iets uitgebreider zijn.

Kedeng Kedeng

#7
Soms heb ik dat ook bij MSM dat het mij niet interesseert
Maar zal er zeker niet om klagen[^]

DelticPower

#8
Hoi allemaal,

Ik kan Modeltreintjes wel gelijk geven. Heb nog enkele oudere jaargangen liggen en daarin werd ook een mooi stukje modelbouw gedaan. De artikelen van o.a. Ger Moes ( Waar zijn we nu mee bezig)
waren heel leerzame stukjes waarin hele speciale oplossingen werden aangedragen. Toen ook al over geluid, weerstand-solderen, verlichting etc. (Tip voor SpoorwegJournaal, breng deze afleveringen uit als een special). Ook de foto's waren toen van een geweldige kwaliteit. Maar nu is het allemaal een stuk minder. Maar ja, ikzelf ben ook verandert in de jaren[:D] als SpoorwegJournaal dat zou volgen waren de bladen een stuk dikker.[;)] Misschien kijk je nu er op een andere manier na en zijn we meer verwent. (door MSM ??)[:D]

Groeten Jan

Frans HOOYBERGHS

#9
Mag ik bij deze gelegenheid vragen wie de nummers 0 tot en met 50 te koop aanbiedt tegen een redelijke prijs. Het dit reeds vroeger gedaan voor andere nummers en met succes, maar dit blijft "hangen". Met dank.

argilla

#10
Maxim, inderdaad zeeeeeeer mooie foto's. Bedankt voor het melden van de webstek  [:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#11
Ik heb spoorwegjournaal zo ongeveer sinds zijn bestaan, en dat blad heeft inderdaad een grote evolutie doorgemaakt.
De modelbouw (en vooral Ger Moes) was prachtig, en die fakkel wordt nu op een goeie manier overgenomen door MSM.
Verder hebben ze RailFoto (ik denk tenminste dat het zo heette) overgenomen, en dit bij in hun blad gevoegd. Dit deel interesseert mij persoonlijk wat minder (op die dag heeft die loc op die lijn die wagens getrokken ... dat is niet mijn ding)
Ze zijn zich specifiek gaan profileren als een blad dat de spoorwegaktualiteit opvolgt, en ik meen dat ze daar behoorlijk in slagen. Iets meer informatie over goederenexploitatie, vooral over laad- en losplaatsen, zou ik ook wel toejuichen.
Qua fotografie: dat is discussieerbaar, maar ik kan me voorstellen dat je blij bent met redelijke foto's van uitzonderlijke momenten, net zoals je blij bent met prachtige foto's van alledaagse momenten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#12
Inderdaad gerolf de meest zeggende foto's worden onverwacht getrokken en Belgie is veel te klein om enkele full-time fotografen op pad te tsuren voor dat moment. Nu moet ik zeggen dat ik de kwaliteit zo slecht nog niet vind. Alles kan beter natuurlijk, maar dit is voor mij reeds goed. Alleen wat meer goederenverkeer zou inderdaad moeten kunnen. Als modelbouwer vond ik inderdaad de eerste 90 SJ beter als tegenwoordig, daarentegen als spoorliefhebber vindt ik dit de beste oplossing een goed MSM en een goed SJ. Ik lees dan ook nog geregeld "Op De Baan".  Keep on the good work boy's

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

#13
bestaat" op de baan nog "?? Heb er ooit eens 2 van gekregen van een collega modelbouwer . Was toen niet echt wat ik  ervan verwacht had, maar............kan ondertussen fel gewijzigd zijn ( was ook zo'n 15 jaar geleden geloof ik) enfin ....goed zo [:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Roderik

#14
Op de Baan bestaat zeker nog.
Hier vind je meer uitleg: http://www.pfttsp.be/nl/opdebaan/opdebaan.htm
Always be modelling!