Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Verlichting plaatsen in wagons (koppeling)

Gestart door GertM, 07 april 2013, 11:25:11 AM

GertM

Beste Forumleden ,

Ik heb al een aantal keer gezien dat er mensen zijn die hun verlichting inbouwen in personenrijtuigen ,

mijn vraag was : hoe doen jullie dit? moet je de koppeling tussen de treinen aanpassen? of is het met sleepcontacten onder de wagons?

kan je een simpel wagonnetje altijd open krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties ;)

Jurgen

In theorie kan je alles open krijgen, maar het zal niet altijd even makkelijk zijn.

De koppelingen hoef je niet te vervangen, je kan ook onder alle rijtuigen sleepcontacten hangen, maar dat geeft als nadeel dat er meer wrijving komt op je assen waardoor je loc meer moeite zal hebben om je rijtuigen te slepen.
Vroeger waren de stroomdoorvoerende koppelingen meestal een vaste combinatie waardoor de rijtuigen altijd aan elkaar vast hingen. Tegenwoordig kan je ook gewone koppelingen kopen zoals degene die op je rijtuigen hangen, maar dan wel stroomdoorvoerend.

Eigenlijk is het gewoon wat je zelf het liefste hebt.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

GertM

Momenteel zijn de wagonnen (voor zover ik kan zien) gewoon voorzien van plastic brugkoppelingen (marklin)
de locomotief ook , dus hoe krijg ik dan de stroom naar de wagon?


Peter

Bij 4-assige rijtuigen gebruik ik geen stroomdoorvoerende koppelingen om de eenvoudige reden dat ze 1. vrij duur zijn, en 2 als gevolg dat je zeer grote stopsekties moet hebben omdat de trein er anders los over rijdt.
Ikzelf gebruik met zeer goed gevolg de LED binnenverlichtingen van Hufing die veel goedkoper zijn dan alles wat hier op de markt is (behalve als je ze zelf maakt natuurlijk).
Van hetzelfde merk gebruik ik ook de stroomafnemers (indien niet standaard voorzien) op de draaistellen.

Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Sleepcontacten kan je wel wat aanpassen dat ze minder wrijving maken, op de club zijn er enkele wagons met sluitlicht die op een heeeeeeeel flauwe helling nog wegrollen (met sleepcontact).

Een heus verschil tov mijn Roco I6 rijtuigen met verlichting.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

GertM

Mijn situatie is als volgt ...

Het is een 3 railsysteem (wisselspanning) digitaal ...
En er is naar de wagons geen stroomvoorziening ...

Niet via de koppeling ... Nog via de assen ..

Hoe krijg ik de stroom in de wagon ?

OlivierV

Dat moet via de assen en via een sleepcontact over de puko's bij 3-rail, maar verder weet ik daar niet zo veel meer over uit mijn hoofd.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Je kan de standaard verlichtingssetjes van Märklin kopen, die zijn eigenlijk vrij duur, maar alles wat je nodig hebt zit wel in de verpakking.

Over welk rijtuig gaat het eigenlijk?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

GertM

Het gaat over de wagonnen van de startset in de link

http://www.conrad.be/ce/nl/product/498881/Maerklin-29240-H0-digitale-startset-rangeerspoor-van-de-DB

De loc zelf heeft leds in het front die digitaal schakelbaar zijn ...

Jurgen

Volgens de icoontjes is er geen verlichtingsset van Märklin. Ik vrees dat er dan ook geen kant en klare oplossing zal zijn en dat je zal moeten "bricoleren".
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

GertM


SuSke

Citaat van: Peter op 07 april 2013, 11:58:41 AM
... Ikzelf gebruik met zeer goed gevolg de LED binnenverlichtingen van Hufing die veel goedkoper zijn dan alles wat hier op de markt is ...
Peter, gaat het om deze Hufing: http://www.hufing-tronic.de/
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

CiteerPeter, gaat het om deze Hufing: http://www.hufing-tronic.de/

Inderdaad, goedkoop en snelle en goed service
Met vriendelijke groeten
Peter