Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wandelen langs oude spoorroutes

Gestart door Val-Rikard, 07 april 2013, 08:03:22 AM

Jurgen

Het lijnnummer staat al in je link: lijn 163A.

Als je het lijnnummer kent is het maar een kleine stap naar meer info: hier en hier;)

Het probleem is dat iedereen er met de auto naartoe moet of er moet een speciale bus ingelegd worden. Dat is wat ik bedoel met de bereikbaarheid, voor sommigen is het makkelijker als het op wandelafstand van een station is.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Als Bertrix niet kan, dan de volgene suggestie:
Rij met de trein naar Houyet en volg dan te voet de wandeling naar halte Royale en vandaar naar chateau Royale (dat niet meer bestaat). De moeite en een wandeling van zo'n 2 uur. Maar weinig spoor en bergop en bergaf.
Je kunt ook van Houyet naar Hour-Havenne stappen langs de oude spoorberm op asfalt (fietsroute - ravel). Je moet dan ook door een verlichte tunnel en in Hour Havenne heb je een café voor uw bokes (aan een camping). Als ge uw vislijn meeneemt kunt ge een uileke vangen.
Is dat geen goed idee?
Je kunt ook In Anseremme afstappen en zo de lijn volgen tot in Gendron Celles. Ook heel knap. Maar zonder detailkaart kom je er niet.
Anders wordt het, het Bels lijntje. Saai en plat. En veel fietsers om op te duvelen.

Jurgen

't Is zoals ik al zei, het is niet gemakkelijk om een goede lijn te vinden om in groep te doen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

2012

In Dinant is er ook nog een stukje welke door een tunnel loopt en zo, heb daar es rondgelopen

Jurgen

Citaat van: 2012 op 09 april 2013, 22:18:44 PM
In Dinant is er ook nog een stukje welke door een tunnel loopt en zo, heb daar es rondgelopen


Bedoel je de lijn naar Givet? Die is bij mijn weten nog niet omgetoverd tot wandel- en fietspad.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Dit moet in Neffe zijn, tegenover Anseremme. Bij mijn weten is deze tunnel helemaal niet toegankelijk. Maar je kunt proberen. Over de oude spoorberm naar Givet is er weinig te beleven. Vaak overwoekerd en ontoegankelijk.

Waarom niet naar Ciney gaan en daar een (stoom)ritje met de trein van het TSP meepikken. Op het einde van de lijn kan je uitstappen in Purnode en een mooie wandeling maken naar Durinne (2 uur rustig aan). Daar neem je opnieuw de trein naar Ciney met een tussenstop in Spontin. Een aanrader en een gezellige dag. Wandelen doe je min of meer langs de lijn door een zeer gevarieerd landschap. Wel botinnekes aandoen, bokes meenemen en wat drinken voor onderweg. In Spontin kan je de rest van uw dorst lessen. 

2012

Citaat van: Jurgen op 09 april 2013, 22:26:56 PM
Citaat van: 2012 op 09 april 2013, 22:18:44 PM
In Dinant is er ook nog een stukje welke door een tunnel loopt en zo, heb daar es rondgelopen


Bedoel je de lijn naar Givet? Die is bij mijn weten nog niet omgetoverd tot wandel- en fietspad.

ja idd, das idd gedeeltelijk overwoekerd, kweni as da geschikt is om deels in een wandeling in te plannen, ik heb er wel es rondgelopen, vandaar ik het hier es in de groep smijt  :P

Val-Rikard

Citaat van: loco op 09 april 2013, 22:37:09 PM
Dit moet in Neffe zijn, tegenover Anseremme. Bij mijn weten is deze tunnel helemaal niet toegankelijk. Maar je kunt proberen. Over de oude spoorberm naar Givet is er weinig te beleven. Vaak overwoekerd en ontoegankelijk.

Waarom niet naar Ciney gaan en daar een (stoom)ritje met de trein van het TSP meepikken. Op het einde van de lijn kan je uitstappen in Purnode en een mooie wandeling maken naar Durinne (2 uur rustig aan). Daar neem je opnieuw de trein naar Ciney met een tussenstop in Spontin. Een aanrader en een gezellige dag. Wandelen doe je min of meer langs de lijn door een zeer gevarieerd landschap. Wel botinnekes aandoen, bokes meenemen en wat drinken voor onderweg. In Spontin kan je de rest van uw dorst lessen.

Dat lijk mij een leuk idee Loco, en haalbaar denk ik.Wie van jullie zit dit zitten. Ik alvast wel. :) :) :) :)

Steam.N

Ik zie het zeker zitten!
Hopelijk wordt het gepland op een datum dat ik vrij ben, en dat de zon van de partij is !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dirkkerckhofs

Dat kan ik bevestigen. Ik ga er regelmatig mountainbiken en de clubs die daar dan toerritten organiseren gebruiken dikwijls oude treinbeddingen en er is inderdaad veel industrieel erfgoed. Afgelopen zondag vertrok er een toer vanaf het station van Luttre (Pont-à-Celles) en nog ver achter het huidige vormingsstation en de loodsen van Infrabel waren er nog beddingen te vinden.

Citaat van: Jurgen op 09 april 2013, 13:01:24 PM
De plaatsen die je opnoemt ken ik allemaal wel, maar is er ook iets noemenswaardig te fotograferen?
Er zijn spoorlijnen waarlangs alles verdwenen is of gewoon overwoekerd is door onkruid en struikgewas.

Ik denk dat de mooiste lijnen nog die in de streek rond Bergen en Charleroi zullen zijn. Daar was veel industrie en mijnbouw met vele industriële lijnen die verdwenen zijn en waarvan er enkele tot RAVeL omgebouwd zijn. Vele gebouwen zijn daar ook blijven staan waardoor dit misschien een ideale plaats is voor een collectieve wandeling want meestal is er ook wel een station in de buurt waardoor je makkelijk weer naar je startpunt kunt rijden.

OMC

Ik ben in 2007 de oude lijn 52/1 Y Hoboken - Y Deurne in Luithagen bij Mortsel gaan verkennen op aanwezigheid van oude elementen van de voormalige Fortenlijn die werd opgebroken eind jaren 60, begin jaren 70. Zijn na 40 jaar nog veel dingen te herkennen:


Voet van een armsignaal vermoed ik, verderop staat er nog 1. Ter hoogte van station Luithagen nabij het spoortje van de voormalige kolenboer (waar wij onze kolen 12/22 gingen halen als verwarming). Perronboorden staan hier ook nog in de grond, evenals enkele muurtjes van het seinwachtershuis en enkele paaltjes die de trekkabels droegen.


Km-paal 13 ter hoogte van het kruispunt van de Krijgsbaan en de Antwerpsestraat in Mortsel.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

loco

Citaat van: dirkkerckhofs op 11 april 2013, 23:16:49 PM
Dat kan ik bevestigen. Ik ga er regelmatig mountainbiken en de clubs die daar dan toerritten organiseren gebruiken dikwijls oude treinbeddingen en er is inderdaad veel industrieel erfgoed. Afgelopen zondag vertrok er een toer vanaf het station van Luttre (Pont-à-Celles) en nog ver achter het huidige vormingsstation en de loodsen van Infrabel waren er nog beddingen te vinden.

Ha ha, nog iemand die van MTB'en houdt.

arnaud

Citaat van: Val-Rikard op 07 april 2013, 08:03:22 AM
Ik weet niet goed waar ik dit bericht best plaats... ??? ::)

Zijn er soms mensen die af en toe wandelingen organiseren lang oude spoorroutes of interessante spoorweg gerelateerde zaken zoals bruggen, tunnels oude loodsen, stations etc... Het lijkt mij leuk om al deze elementen vast te leggen op de gevoelige plaat, en het kan een leuke of avontuurlijke wandeling zijn. :) :) :) :)

Dag Rik,

Mischien hier idëen daarover.

http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,7571.30.html

Voor mij is "het beste ooit": Ravel vanaf Houyet naar Rochefort. Langs de Lesse rivier is er nog mooie bruggen, blauwe steen of metaal (blad 3 van de links). Het stationnetje "Hour-Havennes" (zie MSM sandsteen).

In Houyet en mooie station (zoals Beauraing maar verniewde)
Mogelijk te voet of met de fiets (best)

Een andere mogelijkheid is bvb van Anhée (Yvoir, Maas) naar Maredsous gaan (met de fiets): bruggen, dorp Sosoye...

Proficiat voor Val Rikart, en ook dank u wel voor de citaat van mijn artikelen  ;)

Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Herwig

Grtn.,
17 april 2013,

1. in bijlage van recente zaterdagkrant Gazet van Antwerpen dd. 30 maart 2013:   "fietsen & wandelen over voormalig spoorwegtracé in Oostkantons... ex-Vennbahn" ;

2. Wandelen/fotograferen (met of zonder gids...) op  "site"   Antwerpen-Petroleum-Zuid:  rustieke spoortoestanden op de meest onverwachte plekken, midden overige industriele archeologische restanten ;  (zie Modelspoormagazine, baantje  "OlieFAnt" :  er is op de Petrol-Zuid nog voldoende inspiratie voor nieuwe, extra segmenten voor ons baantje, als  we   nu eens vijf minuten modelbouwtijd hadden en een....beschikbare hobbykamer....)

3.  idem  in Kamp Brasschaat-West aan vliegveld ex-Licht-Vliegwezen:  nu beheerd door Natuurpunt, aanrader:  militaire spoorlijn  (vanaf lijn 12, Kapellen) met korte bogen, oude wissels, groot laadplatform,....;

4. Londerzeel, nabij brouwerij Palm, ex-spoorlijntje  ('t Ler(r)eke"):  ex-station is kroeg...;

5. ex-Bels Lijntje vanuit Turnhout aan de Kempische Vaart is toch ook niet mis...; (wandelen tijden herfst of winter:  géén fietsers..)

Grtn,
Herwig.


Val-Rikard

Sorry voor de late reactie, de laatste dagen was het behoorlijk druk. :P Bedankt voor alle reacties, ik ga daar zeker iets mee doen. In september voeg ik de daad bij het woord. :) ;)