Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wandelen langs oude spoorroutes

Gestart door Val-Rikard, 07 april 2013, 08:03:22 AM

Val-Rikard

 Ik weet niet goed waar ik dit bericht best plaats... ??? ::)

Zijn er soms mensen die af en toe wandelingen organiseren lang oude spoorroutes of interessante spoorweg gerelateerde zaken zoals bruggen, tunnels oude loodsen, stations etc... Het lijkt mij leuk om al deze elementen vast te leggen op de gevoelige plaat, en het kan een leuke of avontuurlijke wandeling zijn. :) :) :) :)

Steam.N

Aaahh Rik, goeie vraag !
Ik ben erg geïnteresseerd in de reacties ....
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterVG

#2
Als modelspoorder met voorkeur voor de NMBS uit het stoomverleden ga ik regelmatig op zoek naar inspiratie langs verlaten spoorlijnen. Uiteindelijk valt daar in deze moderne tijden nog het best de sfeer van vroeger op te snuiven.
De NMBS nam immers niet de moeite om langs deze lijnen bruggen te vernieuwen en baanwachterswoningen te slopen. Ideaal dus om inspiratie op te doen tijdens een gezonde wandeling of fietstocht.


De vroegere inrit van station Braives gelegen langs lijn 127 Statte - Landen.
Op mijn flickr site zijn er trouwens heel wat van dit soort sfeerfotos te vinden.
http://www.flickr.com/photos/petervangestel/collections/72157624707877086/

Hier is alvast één kandidaat die graag mee op pad wil gaan.




Dirky

Doe ik met de echtgenote regelmatig. Meestal in Duitsland maar ook hier...

Ik denk dat Jurgen hier direct het ene en het andere kan aanvullen?

Jurgen

Hoor ik mijn naam roepen?  ;D

Ik fiets ook geregeld langs oude spoorlijnen, tot nu toe vooral in België, maar ook Duitsland en Frankrijk staan op mijn wenslijstje.

Op mijn fietstochten fotografeer ik alles wat spoorweggerelateerd is en dat zet ik dan op mijn website. Er is ook een draadje waar ik soms dingen vraag over die spoorwegrelicten, je moet maar eens zoeken op "fietsen langs lijn...".  ;)

Enkele voorbeeldjes van de Vennbahn van afgelopen zomer:

Raeren:


Kalterherberg:


Born viaduct lijn 47A:


Born voormalige draaischijf lijn 47:



Op mijn site staat nog veel meer, je moet maar eens een kijkje gaan nemen. De ene foto is wat beter gelukt dan de andere, maar toch de moeite waard om eens te doorbladeren als je oude seinen en baanwachtershuisjes wil zien.  :)
Ik doe die fietstochten samen met mijn moeder die ook graag fietst. Af en toe fietst mijn vader ook mee, maar meestal volgt die gewoon met de mobilehome.  ;D
Of er ergens zo'n tochten georganiseerd worden weet ik niet. Als je alleen bent kan je rustig op je gemak de berm inspringen voor de beste foto en vervolgens weer doorfietsen. Als je met 30 man bent is dat al moeilijker.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterC

Van lijn 150 heb ik wel wat foto's.
Hier enkele: Seinhuis Houyet en brug Ciergnon.
Foto's van de overige bruggen en tunnels op die lijn moeten nog worden bewerkt omdat ze in moeilijke lichtomstandigheden werden genomen.
Groetjes, Peter


Jurgen

Nog even vergeten mee te geven, voor wandel- en fietspaden over oude spoorwegen wereldwijd is de site van Achim Bartoschek een bijbel: http://www.achim-bartoschek.de/bahn_index.htm. Het is een Duitser, dus uiteraard is de site volledig in het Duits.

Voor België en het noorden van Frankrijk kan je terecht op de site velo-ravel.net. De site gaat niet alleen over oude spoorlijnen, maar over fietspaden in het algemeen, dus ook langs jaagpaden en de gekende knooppunten. Deze site is wel in het Frans, de maker verstaat wel Nederlands.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Val-Rikard

Ik had foutief een draadje gestart over het zelfde onderwerp in MSM algemeen, sorry daar voor. De informatie die jullie mij bezorgden is heel bruikbaar, er zijn blijkbaar verschillende mensen die dit al een tijdje doen. Gisteren sprak ik mijn vrouw over het draadje dat ik hierover plaatste op het forum. Ze wist mij te vertellen dat ik daar een boekje over heb. Ik zij dat ik dat al jaren niet meer weet te vinden. Wacht eens, zij ze, en na twee minuten stond ze daar met het bewuste boekje... Het boekje kreeg ik een 10 tal jaar terug van een goede vriend. De titel is "Langs oude Ardense spoorwegen" en beschrijft 20 avontuurlijke wandel- en fietstochten over oude trein- en trambeddingen.  Uitgegeven door Lannoo's. Ik denk dat de meeste van jullie dat boekje wel zullen kennen. Wat denken jullie ervan om eens de koppen samen te steken om iets te organiseren.  :) :) :) :)

Steam.N

Als de datum past, kom ik zeker meewandelen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

... dat kan een originele forummeeting worden  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#10
Ik heb ook eens in Brugge restanten gezocht van lijn 201, maar blijkbaar heb ik de foto's van mijn webruimte verwijderd. http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15314.msg180189.html#msg180189
Heb trouwens nog een extra stuk spoor gevonden laatst, toevallig op weg naar Brugge ter hoogte van het gebouwen van Philips Brugge

Edit: de foto's stonden wel nog op mijn webruimte, maar door de conversie van de forumsoftware eind vorige zomer zijn de tags in de eerste post niet goed aangepast.
Edit: foto's teruggeplaatst
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

En welke lijn zou dan ideaal zijn voor zo'n groepswandeling?
Waarschijnlijk wil je toch een lijn waarop wat spoorwegverleden te zien is in de vorm van een baanwachtershuis, station of enkele oude seinen. Ik veronderstel dat een aansluiting op een station toch ook een vereiste is.

De lijn mag dan ook nog niet te lang zijn want we gaan te voet en het moet toch op 1 dag mogelijk zijn. Op die manier blijven er niet veel lijnen over die de moeite waard zijn om in groep eens te bezoeken. Maar als er iemand in slaagt om toch een groepswandeling te organiseren over een oude spoorlijn, dan probeer ik erbij te zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Thommy

Citaat van: Jurgen op 08 april 2013, 12:13:32 PM
En welke lijn zou dan ideaal zijn voor zo'n groepswandeling?
Waarschijnlijk wil je toch een lijn waarop wat spoorwegverleden te zien is in de vorm van een baanwachtershuis, station of enkele oude seinen. Ik veronderstel dat een aansluiting op een station toch ook een vereiste is.

De lijn mag dan ook nog niet te lang zijn want we gaan te voet en het moet toch op 1 dag mogelijk zijn. Op die manier blijven er niet veel lijnen over die de moeite waard zijn om in groep eens te bezoeken. Maar als er iemand in slaagt om toch een groepswandeling te organiseren over een oude spoorlijn, dan probeer ik erbij te zijn.

ge moet weten welke soort lijn je wilt gebruiken om te voet te doen.

Hier in Brugge heb je, wat wij noemen, de oude spoorwegbedding. Maar denk dat dit eerder een oude "stoomtrambedding" was. Loopt van in Assebroek (grens met St-Michiels) tot in Donk. Station Sijsele is daar nog een overblijfsel van, spoorweghuisje ter hoogte van Astridlaan (google maps: N337 kruising Weidestraat). Nu als je uitzoemt, zie je duidelijk dat daar een spoor lag

Vanuit Diksmuide naar Nieuwpoort? ligt er ook nog zo'n spoorwegbedding
Regio Roeselare heb je er ook nog een paar.
(heb ooit gewerkt bij Westtoer en moest geregeld es langs die dingen passeren, en namen die naar stoom en spoor doen linken, zeggen trein/tram)

btw, de restanten die conducteur bezocht, zijn nog niet allemaal zo lang weg hoor.
Toen ik werkte in 2003 in de L. Couseaukaai, passeerde er nog dagelijks een 73 met 2-3 bakwagens om naar de schroothandelaar te gaan. Op het einde eens een 77 gezien ook, maar dat was gelijk wat te groot.
Krakelebrug had idd sporen, die liepen achter de zeescouts en ELGB (wandel/fietspad geworden), en liepen naar de Gistfabriek
Metalunion had een eigen locje, iets kleins. Als klein manneke ooit nog gezien. Maar sla me dood wat.
en het traject langs Vale ed is ook nog maar een jaar of 14 weg. Waar Haeck zit, stonden stootblokken. Vroeger werden daar geregeld wagons a la collis gestationeerd. Het fietspad vanaf Brugge tot halfweg was, rara, het spoor

Alles in die regio is beginnen afbrokkelen sinds de spooraftakking naar Knokke los kwam te staan van deze naar Lissewege.
en ook omdat de mensen begonnen te klagen over geluids- en geuroverlast.
Greetz

Thommy

Jurgen

De plaatsen die je opnoemt ken ik allemaal wel, maar is er ook iets noemenswaardig te fotograferen?
Er zijn spoorlijnen waarlangs alles verdwenen is of gewoon overwoekerd is door onkruid en struikgewas.

Ik denk dat de mooiste lijnen nog die in de streek rond Bergen en Charleroi zullen zijn. Daar was veel industrie en mijnbouw met vele industriële lijnen die verdwenen zijn en waarvan er enkele tot RAVeL omgebouwd zijn. Vele gebouwen zijn daar ook blijven staan waardoor dit misschien een ideale plaats is voor een collectieve wandeling want meestal is er ook wel een station in de buurt waardoor je makkelijk weer naar je startpunt kunt rijden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Er is ergens een website die een lijn beschrijft vanaf Bertrix (naar de Franse grens. Een groot deel van deze lijn is te voet te doen en gaat zelf door een tunnel (pillamp meenemen). Ik ken het nummer van de lijn niet en ook niet de plaatsnaam naar Frankrijk. Waarschijnlijk moet je maar een deel van de lijn doen, want tot Frankrijk zou wel eens veel kunnen zijn. Je passeert ook een oude leisteengroeve die je kunt bezoeken. Dit bezoek aan de ondergrondse groeve (ook plaats om iets te drinken) is echt de moeite en kan inspirerend zijn voor een modelbaantje inclusief smalspoor.
gevonden: http://www.trekkings.be/L163Avoorstelling.htm