Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

fotograferen modelbaan

Gestart door Bert, 18 januari 2006, 20:27:14 PM

Bert

Hallo,
Telkens wanneer ik een detail op een modelbaan wil fotograferen is alles zo wazig.
Weet er iemand hoe ik dat kan verhelpen, welke instellingen ik best gebruik?

Groeten
Bert

ERVIN

Hoi Bert,ik weet niet welk type toestel je hebt,en of je kunt inzoemen,maar ik kan mijn toestel in de M-stand zetten en dan krijg je zulk een foto,
Is dit hetgeen je bedoelt,of moet het nog dichterbij zijn?

hobbyist

Je moet je fototoestel op macro opname zetten bij close-up opname.Waarschijnlijk kom je te dicht bij zodat je buiten het bereik komt van de scherptestelling. Je moet eens proberen wat verder af te staan en dan inzomen

ERVIN


pabe

Hi Bert,

is alles wazig op je foto, of is er een plekje dat wel scherp is?  Het zou kunnen dat je toestel door de instelling op een verkeerde plaats (automatisch) gaat focuseren...

Groetjes,  Paul

n/a

Welk toestel merk en type gebruik je?

arthur

Roderik

Als je beschikt over een digitaal fototoestel, kan je eens opzoeken in je handleiding of gewoon je toestel eens langs alle kanten bekijken of je geen knopje ziet staan met een "tulpje" erop. Dit icoontje geeft aan dat daar de macro-functie zit. Op je display zou dat zelfde icoontje dan moeten verschijnen. Ik denk zelf dat op analoge toestellen dit zo staat aangeduid.
Always be modelling!

Havoc

Digitaal of analoog maakt niet veel uit. Enkel hoe je het moet instellen verschilt.

- lees de handleiding van je toestel nog eens...
- zorg voor genoeg licht! En/of neem een film met voldoende iso, 400 minimum. Als je digitaal fotografeert kan je dat soms voor iedere foto instellen.
- liefst geen flits, anders krijg je zo van die overbelichte voorgronden met een donkere rand.
- maak bij auto-focus toestellen gebruik van de focus-lock. Bij de meeste toestellen kan je laten scherpstellen en de instelling houden door de knop half-ingedrukt te houden. Dan kan je de kadrering instellen. Als dat niet gaat (sommige toestellen willen altijd blijven focussen) stel dan scherp en schakel naar manueel.
- gebruik een statief! Dit kost echt niet veel en maakt bij dit soort foto's een groot verschil.
- Als je kan, maak dan gebruik van de diafragma instellling voor een zo groot mogelijke scherptediepte. Bij de meeste compact cameras gaat dit niet, maar is er wel een voorkeurinstelling die dat doet, lees de handleiding.
- heb geen schrik om er met een fotobewerkingspakket tegenaan te gaan. Soms kan je beter iets bmeer fotograferen en later uitknippen. Of donkere foto's kan je wat helderder maken en meer contrast geven.
- voor diitale toestellen, fotografeer met de hoogste resolutie en pas die slechts aan na alle bewerkingen op de pc.
- als je kan, gebruik dan direct de meest lichtstreke lens dit geeft voordelen voor dit soort werk.

Dit is een Z loc van +/- 8cm genomen op de rand van tafel. De tekst is nog scherper op het origineel, deze is naar 640pixels gebracht voor het forum (komt van bijna 3000 pixels). Het pc scherm 20cm verder is niet meer scherp, maar dat is onmogelijk met amateur gerief.



EDIT: de echte loc is kleiner dan hij op het scherm staat!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bert

Het toestel dat ik gebruik is een Olympus Camedia C60 zoom.
Het is een digitaal toestel en er is een knop met een tulpje, maar ik zie weinig tot geen beter resultaat.
Er is nergens een scherp puntje, alles is wazig.
@Havoc: als je het fototoestel in manueel zet welke instellingen gebruikt u dan?

Havoc

Volgens deze site http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olympus/oly_c60z.asp zou je normaal tot minimaal 40cm kunnen gaan en in macrostand tot 4cm (?dit is wel heeeel dichtbij?). Dus het zou moeten kunnen lukken.

Dus (ik heb de camera nog nooit in handen gehad, dus sommige vragen kunnen idioot zijn):
- als je niet in macro staat, ben je dan wel verder dan 40cm?
- als je in macro staat, regelt hij dan zelf de zoominstelling? Mijn toestel moet de zoom in telestand staan, maar dat moet ik zelf doen.
- staat je toestel stabiel? Vergeet ook niet dat veel digitale toestellen trager zijn dan hun analoge soortgenoten, het duurt langer tussen het indrukken van de knop en het nemen van de foto! Als je een beetje te haastig ben heb je bewogen beelden. (mea culpa...) Al eens met een statief geprobeerd? Zet desnoods je toestel ergens op en gebruik de zelfontspanner, dan kan je zelf niet bewegen.
- hoe beoordeel je de scherpte? Op het schermpje achteraan de camera zie je niet genoeg.
- maximale resolutie voor dit werk! Liever iets verder gaan en dan achteraf wat "inzoomen" op de pc. Een ander voordeel is dat de scherptediepte van een groothoek steeds groter is dan van een tele. Dus in groothoekmode is het gemakkelijker om veel scherp te krijgen.

De verwijzing naar manueel gebruik was in de volgende context: ik laat scherpstellen op wat ik wil, en schakel dan de autofocus uit. Zodoende kan de camera niet meer van scherpstelling veranderen als ik de kadrering verander (de mijne wil dat wel eens doen). Wat ik meestal gebruik tegenwoordig is de "apertuurvoorkeuze" mode. Je stelt het diafragma in (bepaalt de dieptescherpte) en laat de camera de rest doen. Meestal is dat dan ergens 8 tot 11?15.

Maar het is niet simpel om zoiets als een treinbaan van voor tot achter scherp te hebben. Meestal lukt het mij ook maar half. Deel van het probleem is dat je eigenlijk geen goesting hebt om een hele beurs doorheen de zoeker van je fototoestel te kijken. En een statief heb je ook niet bij.

Persoonlijk denk ik dat "bewegen" het grootste probleem is. Meestal staan de dingen die je wil fotograferen niet stomweg vooraan. En/of staan er lichten, palen of andere dingen in de weg. Gevolg: je rekt je in bochten om toch maar die foto te hebben. En dat is niet de ideale manier om fotos te maken. Zeker niet van details, met een zoom voor toch "dichterbij" te geraken en met weinig licht.

Oh ja, en die manier van tegenwoordig om met gestrekte armen en het schermpje achteraan de camera te fotograferen is verre van de stabielste houding!!! De camera zoals vroeger stevig tegen je hoofd drukken, benen licht gespreid en langzaam uitademen scheelt een stuk. Het verschil tussen de klassieke houdingen voor karabijnschieten en fotograferen zijn niet voor niets bijna identiek.

Oefenen thuis voor je naar de beurs gaat kan ook frustraties vermijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bert

Bedankt,
Heb het nog eens geprobeert met te zoomen en het is al veel scherper.[8D]

Gerolf

Ik heb mezelf een klein tafelstatiefje aangeschaft - scheelt een hoop!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pabe

Ikzelf heb een Canon Powershot A95...  Buiten de kwaliteit van deze compact camera (oa de lens!), heeft hij een ander voordeel:  het LCD scherm is namelijk uitklapbaar, en kan in alle hoeken gedraaid worden, waardoor de acrobatische houdingen om toch maar iets te zien op het schermpje verleden tijd zijn...   En inderdaad, liefst zonder flash, dus maw stevig steunen of idd zo'n statiefje.
groetjes en succes,   Paul [8D]

Anarchy

Bert,

Als je de functie met het tulpje gebruikt mag je bij mijn fototoestel NIET bewegen. Dus misschien is dit ook zo bij jou, dan krijg ik ook deze wazige foto's. Probeer eens een foto van een loc te maken met het fototoestel op een vaste ondergrond zodat je niet beweegt.

Klaas Zondervan

Het kan liggen aan de combinatie van afstand en zoomstand.
Ik heb een digitale camera waarmee ik in de macrostand tot op 4cm afstand kan komen. Maar dan kan ik niet inzoomen, want dan krijgt hij het niet meer scherp. Het is dan kiezen: of een grotere afstand en inzoomen, of dichtbij en helemaal uitzoomen.