Handboek van een prutser : boortjes 0,5 mm

Gestart door eve, 04 april 2013, 15:48:46 PM

eve

Citaat van: Gerolf op 05 april 2013, 11:08:12 AM
Hoe ik dat oplos? Door eerst met een aangescherpte kraspen de boorplaats wat in te drukken.
Je fijne boortje heeft nu een putje waaruit het niet kan ontsnappen, en zal sneller een eerste "hapje" uit het metaal kunnen nemen.

Ik heb vroeger ook véél fijne boortjes gebroken. En dan zijn het inderdaad dure gaatjes ...
Nu boor ik zelfs soms met 0.2 zonder veel problemen...

Bedankt Gerolf, zo doe ik het ook.  En ik ga ook tot 0,21 en 0,23 mm.
Het zal mijn "boordag" niet geweest zijn.

Erik

Havoc

Ik koop die inderdaad altijd per 10. Ze hebben de gewoonte om te breken op zaterdagavond. Geef toe dat ik er ook geen held in ben met die dunne boortjes. Zeker niet uit de hand. Zelf gebruik ik de freesmachine (of draaibank) zodat boor en stuk goed vaststaan. Met zo'n handboortje heb ik nog nooit een gaatje kunnen maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

Havoc,

Lust jij Duvel ? Als we mekaar tegenkomen, trakteer ik je er een paar.

Doe ik altijd met gemoedsbroeders...

Erik

loco

Ik kan het advies van Peter en Dirky alleen maar bijtreden. Ik doe het ook met een Proxxon, een aangepast relatief laag toerental en met en voetschakelaar, recht in het putteke van Gerolf. Ik durf het kopje van mijn boortjes ook nog eerst onderdompelen in snijolie (of hoe noemt men dat). Ik heb de indruk dat dit laatste helpt. Alleen ben ik één spantang van mijn Proxxon kwijtgespeeld, en zal ik in Dortmund een nieuw setje moeten kopen.

ardjoena

De kleinste gaatjes die ik boor zijn 0,15 mm voor sproeiers in messing.
In dat geval is de sproeier gemonteerd in een hulpstukje dat op zijn beurt in de drieklauw van de draaibank staat.
Met een naald en het toerental niet hoger dan 1000 t/m druk ik eerst een fijn puntje in het materiaal. Het is wel zoeken tot de naald mooi in het midden staat en niet meer slingert. Vervolgens hou ik het boortje los in de hand en boor het gaatje. De achterkant (die is al dikker) van het boortje maak ik nog dikker met een stukje krimpkous.

Dirk
 

eve

Ik haal zo mijn draaibank uit de kelder !
Goede tip !

Erik

Havoc

CiteerLust jij Duvel ? Als we mekaar tegenkomen, trakteer ik je er een paar.

Ik lust alles (behalve oesters en spruiten  :P ). Vrees enkel dat het daarna helemaal niet meer gaat lukken!  :o

Pas op voor de raad van Ardoenja.  ;) Als je hem iets hoort uitleggen is het "poepsimpel" totdat je het zelf probeert! Ik heb zo ook eens een uur achter mijn draaibank gestaan met een boortje in mijn hand. Dat ding wiebelde langs alle kanten en schoof enkel door mijn vingers. Een gat is er niet van gekomen.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het hem wel lukt, ik heb de bewijzen zelf gezien. Maar mij lukt het niet... Zal dus wel aan mij liggen en niet aan zijn techniek.

Moet zeggen dat het de laatste keer wel beter gelukt is met zo'n ding en een boortje van 0.45mm (*): http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Machines-Accessories/Milling-Accessories Nog niet ideaal maar toch al beter dan een normale boorkop.

(*) die van 0.3, 0.35 en 0.4 waren allemaal al stuk  :-[
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Johan, als ik ACHTER mijn draaibank sta lukt het ook niet zo best  ;)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }