Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Handboek van een prutser : boortjes 0,5 mm

Gestart door eve, 04 april 2013, 15:48:46 PM

eve

Als je 20 gaatjes van 0,5 mm moet boren met een handboortje, koop dan gerust een verpakking van 10 boortjes... ::) :-\

Erik

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

eve


Peter

Heb voor mijn type 99 een dertigtal gaatjes moeten boren in 0,3 en 0,5 m. Welgeteld 1 (één) boortje van 0,5 gebroken.
Een goed raad: Koop een Proxxon boormachientje en boor op niet te hoge snelheid.
Proxxon heeft een boorkop zonder speling en ligt zeer soepel in de hand. Veel beter dan een Dremel (heb ik ook voor het groffere werk)
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Met een handboortje, wat bedoel je daar precies mee? Een boormachine die je met de hand aandrijft?

eve



Uploaded with ImageShack.us

Handboortje met een 0,3 mm boor.

Erik

conducteur

Ik werk het liefst van al met van die boortjes die een dikkere schacht hebben dan de boordiameter. Die breken gelijk minder snel, en inderdaad een dremel oid gebruiken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Al mijn boortjes zijn van het type met dikke schacht.
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Voor het echte precisie werk in kunststof gebruik ik altijd een pin-vice

Ik heb dit setje gekocht en sinds ik mijn Proxxon niet meer gebruik maar deze dingen heb ik geen gebroken boortjes meer gehad.

grt Piet.

Dirky

Voor te beginnen zet je het stuk waarin je wilt boren maar best "vast". Beven met je linker hand en met je rechterhand is vragen naar breuk. Stuk vast, draaien en drukken met één hand en zo nodig geleiden met je andere hand...

En inderdaad, boortjes 0,3 en Dremel gaan niet samen. Een Proxxon is een vereiste!

Klaas Zondervan

Wat Erik laat zien is volgens mij ook een pin-vice.
Wanneer je dan te werk gaat zoals Dirk beschrijft, dan kan het eigenlijk niet mis gaan. Zeker niet in plastic.

eve

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 april 2013, 23:57:26 PM
Wat Erik laat zien is volgens mij ook een pin-vice.
Wanneer je dan te werk gaat zoals Dirk beschrijft, dan kan het eigenlijk niet mis gaan. Zeker niet in plastic.

Hier hebben we het bekende belerende "ollands" vingertje weer...

Citaat :
A pin vise (pin vice in the UK), miniature drill or twist drill, is a useful, fairly inexpensive tool for anyone who works with small scale miniatures, models or dollhouse miniatures or with wire. The vises are really a form of handle with an adjustable throat or collet (the vise part) most often used as miniature drills, holding very small drill bits in their adjustable collets, for use drilling insertion hole for piercing saws or fret saws for jewellery and wood.

Handboortje is dus een goede nederlandstalige omschrijving van het engelse "pin vice".

En wie zegt er dat ik nu in kunststof boor ?

Erik

PietB

Citaat van: eve op 05 april 2013, 09:32:00 AM
En wie zegt er dat ik nu in kunststof boor ?
Neem me niet kwalijk Erik, maar bij het zien van deze foto

is dat toch niet zo'n rare aanname?
Of is dat oranje onderdeel geen kunststof?

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 05 april 2013, 09:32:00 AM
Hier hebben we het bekende belerende "ollands" vingertje weer...
Ik zie dat vingertje niet.
En ik zou het op prijs stellen als dat gevit op Ollanders eens ophoudt. Want het slaat nergens op.

Gerolf

Dat belerende zie ik toch ook niet. En "Ollands" al helemaal niet - de meeste raadgevingen kwamen van trouwens van "Belzen"  :D

Erik breekt zijn boortjes dus niet in kunststof (de imageshack-foto was misleidend), maar ik vermoed in metaal.
Dat kan met fijne handboortjes inderdaad lastig zijn, omdat de punt van je boortje in het begin soms geen grip krijgt, weg glijdt, en breekt...

Hoe ik dat oplos? Door eerst met een aangescherpte kraspen de boorplaats wat in te drukken.
Je fijne boortje heeft nu een putje waaruit het niet kan ontsnappen, en zal sneller een eerste "hapje" uit het metaal kunnen nemen.

Ik heb vroeger ook véél fijne boortjes gebroken. En dan zijn het inderdaad dure gaatjes ...
Nu boor ik zelfs soms met 0.2 zonder veel problemen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw