Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Complete starter

Gestart door GertM, 01 april 2013, 13:08:43 PM

GertM

Kan iemand me vertellen wat de verschillen zijn tussen schaal h0 en schaal n?

is schaal n veel kleiner? minder gedetaileerd? goedkoper?


Klaas Zondervan

Schaal N is ongeveer half zo groot als H0.
H0 is 1/87, N is 1/160.
In prijs is er geen noemenswaardig verschil.

GertM

Kan je in schaal n ook een mooi uitziende baan creeren ?

ik heb momenteel eigelijk maar een ruimte van 2m op 1m (kan later wel uitgebreid worden)

wat raden jullie mij aan?

Ik wil alvast iedereen bedanken die al een reactie geplaatst heeft ;)


Klaas Zondervan

Citaat van: GertM op 03 april 2013, 09:55:47 AM
wat raden jullie mij aan?
Op het gebied van schaalkeuze raad ik niemand iets aan. Die keuze moet je zelf maken.
Zelf heb ik altijd met H0 gewerkt. Ooit wel eens overwogen om op N over te stappen, maar bij nader inzien vond ik dat te priegelig. Maar anderen vinden het juist een ideale schaal.
Het voordeel van N is wel dat je op dezelfde ruimte meer kan doen, of op een kleinere ruimte hetzelfde kan doen.
Wat ik je wel kan aanraden: ga eens op bezoek bij een club, op een open dag, of gewoon op een clubavond. Kijk wat ze daar hebben, en praat met de mensen over hun eigen keuze. En bezoek ook beurzen, dat kost wel geld, maar is naar mijn menig een zinvolle investering.
En tenslotte: doe geen overhaaste aankoop.

Gerolf

Allereerst: alsnog welkom op ons forum  8)

In N kan je uiteraard meer landschap met hier en daar een gebouwtje maken.
Er bestaat ook nogal wat Amerikaans spul in die schaal voor je Mexico (of zo) thema

Mijn zolderke is qua nuttige baanruimte iets groter dan de jouwe, en ik bouw analoog in H0.
3 x 5 meter: daar kan je best wat landschap in kwijt op schaal 1/87.
Je elektronica-kennis is nuttig als je ook voor analoog zou kiezen. Licht en stoom kan ook analoog.
Als je voor drierail gaat en een startset, dan heb je bijna steeds een digitale startset.

Ongeacht systeem: begin met véél sporenplannen te schetsen, en uiteraard te lezen (dit forum, websites, tijdschriften zoals Modelspoormagazine, boeken (al dan niet uit de bib), ...
Dan merk je vanzelf wat er wel en niet kan, en ga je ook meer ontdekken wat je zelf mooi vind en wil.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GertM

Is het mogelijk om op een oppervlakte van 2m op 1m (1,5m) iets in elkaar te steken in h0 ?

heb op het forum gezien dat jullie zelf verlichting etc in de treinen voorzien ..
is dit een zeer delicate klus ?


jesse

hier heb je een link van baan plannen in ho en hoe je het moet doen : http://www.maerklin.de/mm/gleisplan_downloads.php

doomslu

Citaat van: jesse op 03 april 2013, 11:56:22 AM
hier heb je een link van baan plannen in ho en hoe je het moet doen : http://www.maerklin.de/mm/gleisplan_downloads.php
Mijn heel bescheiden mening? Dat zijn plannen die heel duidelijk illustreren hoe je het niet moet doen.  :(

Op 2 x 1 meter kun je in H0 eigenlijk enkel een rangeerbaantje maken, zeker geen 'rondlopende' baan, of je vervalt in de stereotype ***-banen).

Inspiratie kan opgedaan worden bij de minibaantjeswedstrijden, die we in 2008, 2010 en 2012 organiseerden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

GertM

Kan je voor deze afmetingen beter naar schaal n gaan?

zij de treintjes in schaal n nog altijd gedetailleerd en kan je er nog zelf aanpassingen
aanbrengen zoals voorzien van licht etc ?

zijn ze visueel nog mooi of is het echt extreem klein ?

Klaas Zondervan

Ga nou gewoon eens in een winkel kijken (zonder iets te kopen). Dan kun je zelf beoordelen of je het te klein vindt of voldoende gedetaileerd.

OlivierV

Persoonlijk zou ik voor ho gaan. Zeker met te grote vingers. Zelf bouw ik op 1*2,10m. In kale opbouw is dat een heel erg stereotype baan. Maar eens de scenery er gaat komen dan zal het stereotype snel weg zijn. ;) laat je kop zijl werk doen zou ik zo zeggen.

Je hoeft ook per se een bepaald thema te hanteren. Ik koop wat ik mooi vindt. Maar wel voornamelijk van 1 land.

En zoals gezegd. Neem eens een kijkje op een beurs of bij een club geef je ogen de kost. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Het heeft allemaal zijn voor en nadelen.....
Analoog moet je veel secties gaan inbouwen zodat je toch met verschillende treinen kan rijden.
Maar als je bij digitaal rijden ook blokken gaat inbouwen zodat uw treinen niet kunnen botsen, dan heb je evenveel secties dat je moet gaan inbouwen.
Een voordeel bij digitaal is dat je uw blokken later kan gaan inbouwen en toch al vrij simpel met verschillende treinen kan rijden.

Dan komt er nog dat je al uw wissels zowel analoog als digitaal kunt bedienen. het tweede is dan weer interessant indien je eventueel stukken wilt gaan automatiseren met de computer.

Zelf rij ik digitaal, maar de wissels bedien ik analoog...

Alles heeft zo zijn voordelen en nadelen. Een goed idee is mss eens naar een club te gaan... Daar heb je meestal de verschillende rijders en kan je van iedereen zijn voor en nadelen horen.

Om de keuze nog wat moeilijker te maken, in H0 kan ook nog DC (gelijkstroom) of AC (wisselstroom of 3 rail) rijden. Daar zijn er ook weer voor en nadelen.

Naar 1 merk hoef je niet te kijken, bijna alle fabrikanten produceren alle materiaal in DC of AC en digitaal of niet....

succes met de zoektocht,

Steam.N

Zelf heb ik voor de N-schaal gekozen, en ben nog steeds prima tevreden met die keuze.
Detaillering van de treinen is prima (natuurlijk iets minder dan HO, zeker wat minder dan schaal I  ;)  )
Zelfbouw is perfect mogelijk.
Je bouwt op eenzelfde oppervlak een realistischere baan in N dan HO, of hebt veel minder plaats nodig voor eenzelfde onderwerp.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

een ander idee is Ho en  modules maken of bouwen, nu en dan eens plaats maken voor een langere baan uit te zetten  en toch misschien op dezelfde plaats op te bergen ! De modules kunnen (later) gebruikt worden voor het uitbouwen van een vaste baan !

Groeten Peter ;)

OlivierV

Komt er nog eens bovenop dat wanneer je in modules bouwt, je je geen zorgen moet laken bij een eventuele verhuis.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan