Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Complete starter

Gestart door GertM, 01 april 2013, 13:08:43 PM

GertM

Hallo iedereen ,

Ik zou graag starten met deze tog wel fijne hobby.

Heb al veel op het internet opgezocht en ik zou graag weten
Hoe je als nieuwkomer het beste kan beginnen .

Alle tips en info zijn welkom .

Alvast bedankt voor jullie reacties.

doomslu

Van harte welkom, Gert, op ons forum, maar ook in deze fantastische hobby.

Mijn héél persoonlijke mening: loop niet snel naar de winkel, maar lees eerst veel.

Een boek dat ik kan aanraden is het 'Praktijkboek modelspoorwegen' van Gerard Tombroek. Er zijn er natuurlijk ook nog andere.  ;)
Dit forum is alvast een bron van informatie en natuurlijk ook ons tijdschrift.

Wat wil je gaan doen? Een baan bouwen? Hoe groot is de ruimte, en wat wil je graag doen? Ik bedoel, ben je een rijder of een bouwer? Heb je ervaring met knutselen?
Kortom, veel vragen waar je zelf een antwoord op zult moeten geven...

In ieder geval: begin klein, en experimenteer. Succes.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Welkom op dit forum, Gert.
Ik ga volledig met Luc mee:
- hoeveel plaats heb je?  Dat bepaalt je schaal en het type baan dat je kan bowen
- rij je liever, of heb je meer plezier met het knutselwerk?
- draai je liever aan de regelaar, of heb je liefst een automatisch lopende baan?
- heb je een voorkeur om stomers? Of moderne types? Of Amerikaans rijmateriaal?
Begin pas te kopen als je weet waar je naartoe wil  ;)

In elk geval veel plezier met je start !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

De N Spoorder

         
 
                                                   Welkom op het forum, Gert.

  Ik sluit me bij het vorig bericht aan ,een spreek woord zegt bezin voor ge begint.
Is  hier ook goed van toepassing, ga niet haastig te werk, doe opzoek werk via tijdschriften  enz...maak een baan plan op papier of via een van de pc programma's voor baan ontwerp ,hebt u vragen stel ze gerust ,we helpen u daarmee hier op dit forum.

Vgr ,Herman ('De N Spoorder)

Metpetergaathetbeter

Gert,

Welkom hier op het forum, ik kan maar de goede raad de 3 heren voor mij hier neerschreven beamen !

Bij je voorstelling eerst eens gekeken waar je woont, in Mechelen vervolgens eens gekeken naar je achternaam of ie Verhulst was en of je nog een ander hobby buiten trein beoefend(bv met de hond gaan wandelen). Nee, je bent deze Gert niet waaraan wij onze vertrouwde plek in Mechelen verloren, want die andere  Gert zal geregeld in de toekomst zijn hond Samson uitlaten in Mechelen ! Nee alle gekheid op een stokje, ik hoop dat je hier een aangename en leerlijke tijd kunt en wilt doorbrengen !

Groeten
grappenmaker van dienst Peter ;)


GertM

Alvast bedankt voor jullie reacties ,

De beschikbare ruimte is een zolder van 3 op 5
Maar wil beginnen met de grote van een tafel ,

Ik ben in het verleden reeds bezig geweest met electronica etc
Hou wel van het knutselen maar evengoed van technisch vernuft in elkaar te steken,
Solderen etc ...

Ik zou liefst de treinen zelf bedienen

Qua thema had ik gedacht aan mexico

Wel twijfel ik tussen analoog of digitaal .. En is het de bedoeling dat je bij een merk blijft of kan het ook universeel ?


argilla

welkom op het forum Gert.

Het thema Mexico.Niet slecht bedacht. Helaas denk ik dat je voor materiaal , tractie en rijtuigen, meer op de USA markt zult moeten gaan dan hier in de EU.
Maar ook dat is geen onoverkomelijk probleem. Weet wel van de USA vakbladen dat in de US veel Mexicaans is te verkrijgen.Loco zijn daar veel van de Amerikaanse makelij.
Verder als je vragen hebt ...shoot .

Welkom   :-*
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

GertM

Weet iemand of het een verstandige stap kan zijn om te beginnen met een,
goedkope niet al te dure "digitale starterset" ?

wat is eigelijk het verschil tussen de digitale techniek en de gewone analoge methode?

hebben jullie voorkeuren van merken waar iemand zich moet aan houden ?

Alvast bedankt.


Durango

Welkom op het forum Gert.
Hmm, Mexico als thema. Je zult dan inderdaad de amerikaanse markt af moeten struinen. Eigenlijk al het materiaal op de Mexicaanse sporen
is van US origine. Welke tijdperk had je in gedachte. Stoom, transition of Diesel. Hou er rekening mee dat het Mexicaanse materieel vaak
ouder is als wat nu in de USA rond hobbelt.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

GertM

Het hoeft voor mij niet perse mexico te zijn ,

maar heb liever een thema met een stoomlocomotief in een natuurlandschap ,
met her en der een hangar of een loods...

niet echt een drukke stad ofzo.


Metpetergaathetbeter

#10

jesse

Analoog is als er stroom op de sporen staat gaat de treinen reiden.

digitaal is dat met een controle bakje de trein kan besturen zo kan je verschillen treinen besturen op een verschillend tempo en zo kan je ook functies van een treinen bedienen

GertM

Dus het is eigelijk een groter voordeel indien ik digitaal begin ?

is analoog vaak goedkoper ?
kan je met analoog ook de snelheid van de trein aanpassen en de rijrichting?

is het mogelijk om een bepaald gedeelte van het circuit te isoleren zodat je bvb
een 2e trein in een zijspoor kan laten staan en dmv een schakelaar deze ook op het circuit kan laten rijden?

SuSke

Digitaal heeft het voordeel dat je elke trein afzonderlijk kan aansturen op gebied van snelheid, lichten, geluid,... en dat terwijl die treinen zelfs op het zelfde deel van het spoor staan. Ze kunnen bij wijze van spreken naar elkaar toerijden op het zelfde spoor.
Bij analoog kan dat ook, maar dan moet je ontzettend veel secties in je spoor inbouwen.

Als je echt nieuw begint is een goedkope startset een mooie oplossing. Je hebt een centrale bedieningseenheid en een loc die digitaal aangestuurd wordt. Een ideale manier om het digitale gebeuren te leren.
Verder blijft alleen jezelf informeren belangrijk.
Digitaal kan je later ook eenvoudiger overstappen op geautomatiseerd bedrijf (met een computer).

Op gebied van kostprijs is het een feit dat digitaal mogelijk duurder uitkomt, maar de mogelijkheden zijn dan ook veel uitgebreider en fabrieksproducten zijn vlot beschikbaar. Bij analoog bedrijf is dit veelal zelfbouw (en nu haal ik mij de vloek van de "analoog rijders" over mij).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 02 april 2013, 14:19:44 PM
Bij analoog bedrijf is dit veelal zelfbouw (en nu haal ik mij de vloek van de "analoog rijders" over mij).
Nou, met die vloek valt het wel mee. Het is inderdaad zo dat je bij analoog wat meer inzicht moet hebben in elektrische schakelingen. En als je met meerdere treinen wilt rijden moet je de baan in secties verdelen. Soms veel secties. Ik ben zelf zo'n verstokte analoog rijder, maar ik heb daar geen moeite mee.