Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Probleem wissels

Gestart door n/a, 18 januari 2006, 17:10:05 PM

n/a

#15
Ja maar de vraag is of er wel van die klemmetjes moeten, ik denk het zelf namelijk helemaal niet!
Want de ene goede wissel zitten ook niet van die klemmetjes en die doet het wel goed, kan de trein wel gewoon door rijden!, maar bij die andere niet...dus ik dek dat het tog aan d wissel ligt, volgens mij is hij stuk ofzo..!???! Want dat is wel heel raar dat de ene wissel wel goed is maar de andere niet...

deRossa

Klaas Zondervan

#16
Waarschijnlijk is de omschakelaar defect.
Als je kijkt op de foto van Ervin, dan zie je rechts van die haakjes een afwijkend gevormde dwarsligger die een beetje breder is dan de andere. Onder die dwarsligger zit een schakelschuifje en dat verbindt de ene of de andere tong met de bijbehorende doorgaande spoorstaaf.
Je kunt het zien zitten als je de blikken onderplaat van het wissel af haalt. Maar wel voorzichtig openmaken want er zit een snapveertje onder wat heel makkelijk wegvliegt.

ERVIN

#17
Wat Klaas zegt is idd waar,moest je van plan zijn om de wissel open te maken,dan moet je echt h??l voorzichtig zijn,ik heb al enkele wissels open gemaakt,en het is echt niet simpel om alles terug in zijn oorspronkelijke staat te krijgen,mss moet je maar gewoon een nieuwe wissel kopen?[;)]

ysbeer

#18
probeer nou toch gewoon eens wat men je adviseert.
als je telkens denkt dat je het toch beter weet,dan schieten we natuurlijk niks op.
DEnk nu eens niet en breng stukjess draad op de aangegeven plaats.
Vouw desnoods maar een paar papierclips uit een.dat klemt wel even
Blijkt het te helpen dan soldeer je er 2 draadjes tussen.

Nou ik ben ben benieuwd
Wim

ERVIN

#19
Ja Wim,ik ben nu ook eens benieuwd!

pabe

#20
Als je problemen hebt met die 'Litze' draad (vele kleine dunne draadjes,), kan je ook eventueel proberen met telefoondraad.  Deze heeft normaal een volle kern, dus geen 'tros' van al die dunne draadjes in de kern, en is zeker voor jou makkelijker manipuleerbaar.
En ja, zoals Wim zegt, eventueel idd met paperclips om te testen.  Wel blank metalen paperclips, niet van die gekleurde dingen met een laklaag over !!
greetz, Paul

n/a

#21
Ok? zal even een paperclip proberen!!

n/a

#22
(een 10/20 minuten later)

Ik heb het nog eens geprobeerd met dat stroomdraad.....En het is nu wel gelukt, gister en eergister had ik het ook heel vaak en goed geprobeerd, maarja nu is het goed en ik denk dat ik aan die gene vraag waarvan ik de wissel ook had zo'n dingetje vraag..
Maarja hij doet het!

Graag gedaan allemaal!

deRossa

ysbeer

#23
gefeliciteerd

En als er nog eens iets niet wil,altijd bereidt tot...
en verder veel succes

wim

ERVIN

#24
Allee vooruit,we zijn terug vertrokken.[;)]