Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Uw nieuwe niet trein-gerelateerde aanwinsten

Gestart door OlivierV, 31 maart 2013, 22:34:57 PM

Havoc

Citaat van: svvander op 11 juli 2019, 20:44:01 PM't Kan ook aan den drank gelegen hebben  8) :-X

Dat het tweede stuk wel te eten was? :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Haha, ja da ook... :-) Of dat het er al beter uit zag.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

efl045

Met de simpele mechaniek van modeltreintjes, zeker niet van de nieuwe en eigenlijk ook al niet meer van de oude, kan ik al een tijdje mijn pap niet meer koelen, dus maar een nieuwe uitdaging aangegaan, de reparatie van een volledig mechanische rekenmachine.
'k Heb er eentje op de kop kunnen tikken, in vrij nette staat, maar (voor mij heel belangrijk!) toch defect, ze 'misrekent' :-) Er zit dus een en ander te vast of juist te los...
Wat mij interesseert aan mechaniek is hoe het werkt en daar kom je van goed werkende apparaten meestal niet helemaal achter, 't is eigenlijk altijd door er eentje te repareren dat je heel veel bij leert ;-)
Ik kan alleszins weer een tijdje voort met deze nieuwe aanwinst.











Duidelijk niks voor mensen die een elektromotortje, 5 tandwieltjes en 2 antislipbandjes al rocket science vinden :-)

bollen neus

Yo Franky, werkt dit op zelfde principe als de kaarten bij weefgetouwen?
Den Eric.

Havoc

Citaat van: efl045 op 03 oktober 2019, 11:16:24 AM
Met de simpele mechaniek van modeltreintjes, zeker niet van de nieuwe en eigenlijk ook al niet meer van de oude, kan ik al een tijdje mijn pap niet meer koelen, dus maar een nieuwe uitdaging aangegaan, de reparatie van een volledig mechanische rekenmachine.

Geen zin om aan sluiters van oude fototoestellen te beginnen? ;)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

efl045

Citaat van: Havoc op 03 oktober 2019, 13:15:24 PM
Geen zin om aan sluiters van oude fototoestellen te beginnen? ;)
Als verzamelaar van oude fototoestellen ben ik daar al vele jaren mee bezig :-)
Dit was een hele leuke die hier al lang geleden is gepasseerd: https://1drv.ms/u/s!AoDtck1wTIcugZM9ZzP4_JdY9iurmw?e=m0l6Pb

efl045

Citaat van: bollen neus op 03 oktober 2019, 11:27:38 AM
Yo Franky, werkt dit op zelfde principe als de kaarten bij weefgetouwen?
Den Eric.
Dag Eric,

Dat zal ik maar weten als ik mijn eerste weefgetouw zal gerepareerd hebben :-)

Havoc

Citaat van: efl045 op 03 oktober 2019, 14:32:02 PMAls verzamelaar van oude fototoestellen ben ik daar al vele jaren mee bezig :-)

Ah, nog eentje!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

efl045

#878
Dat was ook een leuke, een Pentax 6x7 waarvan de koperen aandrijfketting van de lichtmeting gebroken was en die ik gerepareerd heb met een zilveren halskettinkje (waar mijn vrouw nog altijd naar aan het zoeken is...): https://1drv.ms/u/s!AoDtck1wTIcugZQpK6B_qnHBvlwBrQ?e=ela5h4

efl045

En mijn nieuwste aanwinst doet het weer :-)
Er zat zoveel verhard en kleverig vet in dat er steevast tandwieltjes meedraaiden en palletjes mee bewogen die dat niet hoorden te doen, waardoor het resultaat altijd 'te veel' was (misschien iets voor een slager of zo...).
Na volledige (zonder lint en papier) onderdompeling in de ultrasoon, achteraf zoveel mogelijk droogblazen met perslucht gevolgd door een droogbeurt op de spekstenen kachel (die nu goed van pas komt) rekent de machine  nu zoals het hoort.


Nu nog wat olie in vernevelen voor de smering en het behoud en de kap kan er weer op.
En ik ben heel tevreden met mijn nieuwste aanwinst ;-)
The proof of the pudding is in the eating:


dani

COOL.....

Ik ben ook aan het "opkuisen" geweest maar niet zo mechanisch en grondig als jij..
Vanmorgen ritje Aalst--Kleine Brogel en terug voor een pick-up.

Een "bijna vintage"  SL-DL5 (quartz drive tangentieel) van Techniks opgehaald.  Super blij mee en hij werkt al weer als nieuw .
De 80's zijn helemaal terug hier in huis...   Een "period correcte"  versterker en cassette deck er bij, en een setje B&W  Studio Monitors en klaar ..

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Niet treingerelateerd...of toch...?
Aangezien deze voor niets anders zal dienen dan lok's, wagons en rijtuigen in hun kleurtje te zetten is hij toch trein-gerelateerd.



Voor de totaalprijs van 'amper' 35,60€ (verzending incl.) deze morgen, na twee dagen door een vriendelijke bezorger aan de deur afgeleverd.
En hij zal misschien geen 20 jaar meegaan, (ikzelf misschien ook niet! ;D) maar voor dit bedrag kan ik er wel een paar nieuwe kopen...
En het resultaat, zoals ik in een ander draadje schreef, veel ligt aan de man...!

;)

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 23 oktober 2020, 13:50:32 PM
Niet treingerelateerd...of toch...?
Aangezien deze voor niets anders zal dienen dan lok's, wagons en rijtuigen in hun kleurtje te zetten is hij toch trein-gerelateerd.



Voor de totaalprijs van 'amper' 35,60€ (verzending incl.) deze morgen, na twee dagen door een vriendelijke bezorger aan de deur afgeleverd.
En hij zal misschien geen 20 jaar meegaan, (ikzelf misschien ook niet! ;D) maar voor dit bedrag kan ik er wel een paar nieuwe kopen...
En het resultaat, zoals ik in een ander draadje schreef, veel ligt aan de man...!

;)
Schoon! Een "double action" ?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 23 oktober 2020, 17:40:08 PM
Een "double action" ?

Als je bedoelt; Lucht blazen met gesloten of open nozzle....weet ik nog niet,
dat zal ik pas weten als ik ze uittest.
Maar normaal kan dat, het ligt meestal enkel aan het afregelen

;)

evan

Citaat van: Rangeerduivel op 23 oktober 2020, 13:50:32 PM

En het resultaat, zoals ik in een ander draadje schreef, veel ligt aan de man...!



Veel ligt echter aan wat je er mee wil doen en de intensiteit van gebruik. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.