Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Uw nieuwe niet trein-gerelateerde aanwinsten

Gestart door OlivierV, 31 maart 2013, 22:34:57 PM


bellejt

rij ook enkel handgeschakeld.Automaat niks voor mij als je geladen bent met 150 kg in luxemburg in een luxe auto.Roer graag in de diesel :)  en heb daar plezier van . Wel een moderne diesel hé  met 6 traps versnellingsbak. Pk vermogen is zelfde als benzine model en kwa kostprijs moest ik het niet laten want automaat was zelfs goedkoper dan handgeschakelde.Maar zo heeft elk zijn pleziertje zeker als we regelmatig onderweg zijn

efl045


eve

Ik rijd sedert 1974 automaat. Meestal diesel. Tot 2M km over mijn "loopbaan".
In 2002 dacht ik mijn laatste auto te kopen. Genoeg vermogen en prima automaat.
En zo naïef de "lichte" druk van de overheid te volgen : diesel , dat was de goede keuze...
Tot enkele jaren terug nu : LEZ enz...
Dus 3 maanden terug een benzine gekocht : 9-traps automaat, 750 Nm.
Gaat goed dat ding.
Ook met 300 kg aan boord in de Alpen.
Mvg, Erik

Havoc

Citaat van: SuSke op 28 januari 2019, 17:46:44 PM
Ge weet niet wat ge mist in een auto zonder een automaat.
een plezier in de files van vandaag en altijd het juiste vermogen zonder zorgen.
Voor mij alleen nog maar een automaat. De vooroordelen van vroeger gaan helemaal niet meer op.
Verder zullen de hybride en elektrische wagens alleen maar met automaat aangedreven worden, dus wen er maar al aan.

Ik vraag me af of de populariteit van de automaat niet wat te danken is aan de laatste tendens om motoren te bouwen met kleine cilinderinhoud en veel pk. Meestal zijn die heel "piekerig" met een kleine zone waarin ze soepel rijden. En hebben we een automaat nodig die gemapt is met die curve om dat soort motoren verkoopbaar te houden. Als ik dat tegenwoordig zie, een 900cc met 150 pk in een carroserie van 2 ton... Mijn technisch denken krijgt er den bibber van.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Ben al content, krijg vrijdag ne Volkswagen Golf Variant met normale versnellingspook. :)
Dit tijdelijk tot den definitieve wagen bestelbaar is en dan uiteindelijk geleverd wordt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

modelbaanHO

Geen trein, maar wel hobby gerelateerd : een nieuw soldeerstation Weller WE1010.



't zal nodig zijn want er zit heel wat soldeerwerk aan te komen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

dani

#817
Citaat van: Havoc op 29 januari 2019, 20:27:22 PM
En hebben we een automaat nodig die gemapt is met die curve om dat soort motoren verkoopbaar te houden. Als ik dat tegenwoordig zie, een 900cc met 150 pk in een carroserie van 2 ton... Mijn technisch denken krijgt er den bibber van.

115 (geen 150) PK uit een 1000 cc  driecilindertje is nu tegenwoordig schering en inslag bij de fabrikanten.
Maar toch, ik heb voor mijn nieuwe auto ook geopteerd voor iets meer, ook al is het nog "maar" een 1400cc met 140 PK

Ze persen alles uit de motoren om toch maar "milieuvriendelijk" te zijn en goedkope verzekering / taxren te kunnen hebben.
Maar dat zo een motor dan veel meer inspanning moet leveren voor hetzelfde resultaat, wat weer nadelig is kwa uitlaatgassen en zo voor, dat wordt vergeten.

Ooit deden ze bij Top Gear (BBC) een test van  de  Toyata  Hybride  Prius  tegen de BMW M3  op een circuit.   De  Prius mocht het tempo aan geven en de BMW volgde gedwee.  Op het einde van de rit had de "zuinige en groene"  Toyota  een flinke slok MEER  verbruikt dan de dikke sport versie van BMW, gewoon omdat hij tegen zijn grens reed en de BMW het op zijn sloffen haalde aan lage toeren en met minder inspanning.    Is dat dan eco ?     Ik zeg niet dat we allemaal een dikke M3 moeten kopen, maar gewoon ons gezond verstand evengebruiken.   
Nog een reden om een iets "grotere" motor te nemen dan dat basis 900 of 1000 cc  pitje,  is dat je dan tenminste wat "punch" hebt als het er ecvht op aan komt of als je wagen vol geladen is je niet  kruipt als een slak.     Comfort is ook van belang, zeker weten  !

Wat het schakelen betreft,  ik ben daar  n"eutraal" in.   Ik heb ze beiden gereden tot nu toe.   De meeste jaren met manuele bak  (zelfs nog met een 4-bak in de 80s) en enkele jaren met  BMW en VW  automaten en met grote amerikaanse bakken als ik "ginderachter" was.   Het heeft voor en nadelen, maar het is een keuze die je maakt.   Vroeger waren automaten  brandstofslurpers, tegenwoordig is dat veel minder significant, en de 2 traps automaten maken het rijden echt vlot.   Maar manueel schakelen is "echt" rijden.     Bij de auto die besteld is, zit er een manuele 6 bak in, gewoon omdat het een stock wagen was en er geen automaat  beschikbaar was op korte termijn.

EN dat brengt me bij mijn nieuwe aanwinst...   Een autootje om die ouwe  knar van een Xsara Picasso HDI  (van 2008) te vervangen die ik in juli 18 kocht om me te depanneren terwijl ik een pauze nam van het werk en een nieuwe job zocht.      Nu ik weer aan de slag kan (maart)  mag de dieselketel weg en komt er een nieuw speeltje.   Geen firmawagen, maar eigen aankoop nu.    Dus  vrije keuze en een kleiner budget (a ja dat zal wel zijn, ik koop geen auto van 50.000€)  maar toch mijn zin gevonden.     1.4  T  benzine met 140 PK , voldoende.....







Nooi meer verloren rijden met de Compass ...   :)    (allee, met de gps)


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jef

Ik heb die reportage toen ook gezien. De Prius werd tot het uiterste gedreven en de BMW M3 moest aan hetzelfde tempo volgen (ging zonder moeite).

De conclusie was: om economisch te rijden maakt het niet uit waarmee je rijdt, maar HOE je ermee rijdt.
Tuut zei de trein en de statie vertok.


SirGresley

Heb nu mijn tweede "ster" met automaat en wil nu ook niks anders meer.
Vroeger met de Alfa en Polo altijd miserie om 30 of 50 te rijden ofwel te lage ofwel te hoge versnelling.  :P
Die flippers op het stuur zijn voor de gewone auto's overbodig. Na een tijdje schakel ie vanzelf terug naar automaat.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

loebaske


hahaha Bert, als je het maar weet hoe bevuilend we rijden door die 30-50 per uur wetgeving, met men Kangoo net hetzelfde probleem owel te hoge of te lage toeren dat de motor van zijn neus maakt....
Lang leve 30-50 km wetgeving

Dirky

Citaat van: loebaske op 05 februari 2019, 10:06:31 AM

hahaha Bert, als je het maar weet hoe bevuilend we rijden door die 30-50 per uur wetgeving, met men Kangoo net hetzelfde probleem owel te hoge of te lage toeren dat de motor van zijn neus maakt....
Lang leve 30-50 km wetgeving

bevuilend?

en geen idee wat er moeilijk kan zijn aan 30 of 50 te rijden?

Metpetergaathetbeter

rij je met een automatique of anders schakel je toch gewoon en hoef je niet hoog in de toeren te gaan rijden, vaak hoor je mensen hun wagen horen janken mogelijks dat zij het principe van schakelen niet geleerd hebben !

OlivierV

#824
Citaat van: Dirky op 30 januari 2019, 12:17:56 PM
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/29/verkoop-wagens-met-automatische-versnelling-breekt-record/?deliveryName=DM2449

Ook toevallig nu... special voor Olivier
Tja, ik ben er geen voorstander van. Ben nu content met de Golf Variant (1.6 Disel en 5 versnellingen) en ben veel meer op mijn gemak qua vertrouwen in het voertuig.
Trouwens, het is niet omdat veel mensen nu een automaat kopen, dat ik dat ook moet doen.

Moet ook zeggen met die veel te lichte motoren in auto's tegenwoordig ... Die Skoda Octavia Combi die ik een week had met 1.6 automaat in was enorm luidruchtig, een constant motorgeluid vanaf dat je 100 reed dat zelfs door de muziek heen ging ...

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 februari 2019, 13:54:10 PM
rij je met een automatique of anders schakel je toch gewoon en hoef je niet hoog in de toeren te gaan rijden, vaak hoor je mensen hun wagen horen janken mogelijks dat zij het principe van schakelen niet geleerd hebben !
Het omgekeerde merk je ook, zijn ze eindelijk opgeschakeld, dan kunnen ze niet terugschakelen en ligt de motor te brommen. Ook niet bepaald ECO
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan