Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Uw nieuwe niet trein-gerelateerde aanwinsten

Gestart door OlivierV, 31 maart 2013, 22:34:57 PM

OlivierV

Nieuwe tijdelijke bedrijfswagen (aanloopwagen tot mijn definitieve (NC-computing is overgenomen door Orbid)).

Skoda Octavia Varian, dus wel lekker ruim en ruimer dan de Focus break, 1 ding is jammer, de automatische versnellingsbak, ik had specifiek gevraagd om mij geen automatische versnellingsbak te geven ...

Gelukkig is't maar tijdelijk.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Ge weet niet wat ge mist in een auto zonder een automaat.
een plezier in de files van vandaag en altijd het juiste vermogen zonder zorgen.
Voor mij alleen nog maar een automaat. De vooroordelen van vroeger gaan helemaal niet meer op.
Verder zullen de hybride en elektrische wagens alleen maar met automaat aangedreven worden, dus wen er maar al aan.


Bovendien kan je veel gemakkelijker een flesje ATF in je garage vragen  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 28 januari 2019, 17:46:44 PM
Ge weet niet wat ge mist in een auto zonder een automaat.
een plezier in de files van vandaag en altijd het juiste vermogen zonder zorgen.
Voor mij alleen nog maar een automaat. De vooroordelen van vroeger gaan helemaal niet meer op.
Verder zullen de hybride en elektrische wagens alleen maar met automaat aangedreven worden, dus wen er maar al aan.


Bovendien kan je veel gemakkelijker een flesje ATF in je garage vragen  ;D ;D

Volledig mee eens Suske, heb het hem ook al dikwijls gezegd, maar die jonge snotters zijn niet voor (ervaren) rede vatbaar hé, denken dat ze alles beter weten!  ;D ;D ;D

;)

Havoc

Heb nu ook een automaat besteld, maar echt kijk ik er niet naar uit. Langs de andere kant is er tegenwoordig inderdaad niet veel plezier meer aan rijden. Met of zonder automaat.

Soit, ben begonnen de nieuwe pc te installeren... valt tegen, geraak nog niet uit de bios wijs! Ziet er wel een wijs geval uit: Supermicro H11SSL-1 met een 24 core Epyc en voorlopig 64GB geeheugen. Moest ik hem nu nog kunnen wijsmaken dat die SSD (M.2 pci-e) in het boot menu komt dan kan ik beginnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

BC911

Hier ook bezweken voor een automaat in de volgende wagen die in bestelling staat ...  :-\ Met een slordige 50.000km per jaar verklaarden veel mij gek om nog steeds manueel te rijden, maar het heeft mij eigenlijk nooit gestoord. Alleen leek het mij nu met de adaptieve cruise control wel handiger om automaat te gaan rijden ... Voor alle zekerheid heb ik wel maar de optie voor flippers aan het stuur te hebben aangevinkt. Moest ik er niet aan kunnen wennen, dan is er nog een tussenoplossing  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

doomslu

Als je eens een automaat hebt gehad wil je nooit meer zonder!
Veel makkelijker en bovendien sneller dan die jongemannen met hun pookje.  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Handgeschakeld rijden gaat niet om efficientie, maar om het plezier van archaïsche handelingen uit te voeren; een beetje nostalgisch. Zoals ik ook met een pick-up  LP's speel, en de naald met de hand op en af het vynil haal. Ik speel geen CD's. Schakelen is rustgevend, ook in de file, en verdrijft de verveling. Zo is een stoomlocomotief, die zwetend en puffend met zichbare moeite en ongetemde kracht een sleep in beweging brengt, veel boeiender dan een saai-zoemende elektrische loc.

Maar zo heeft ieder z'n ding.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

#802
Citaat van: BC911 op 28 januari 2019, 21:44:40 PM
Hier ook bezweken voor een automaat in de volgende wagen die in bestelling staat ...Voor alle zekerheid heb ik wel maar de optie voor flippers aan het stuur te hebben aangevinkt. Moest ik er niet aan kunnen wennen, dan is er nog een tussenoplossing  ;).

Ik heb niets tegen flippers aan het stuur, al vind ik ze voor mezelf wel overbodig.
Velen lijken niet te weten dat je met een automaat ook handgeschakeld kan rijden, het enige verschil is: je hebt geen koppelingspedaal.
In het geval van mijn wagen (M-B W212) geef je een klein tikje naar rechts tegen de pook en hij gaat een versnelling hoger,
Eenzelfde tikje naar links is lagere versnelling.
Het is hiermee zelfs mogelijk om sterk op de motor af te remmen(meermaals tikje naar links), om bvb met een caravan of aanhanger te rijden.
Gisteravond demo-tje gegeven aan Olivier, en het was blijkbaar nodig... :-\
Wat hier ook weer het geval is zoals meestal; KEN JE PRODUCT! ;D ;D ;D

;)

Noot; Ik heb 40 jaar lang in de versnellingsbak zitten rammelen, dus voor mij hoeft het niet meer, ik ben nu zeker dat ik het kan... ;D
btw; weet dat de meeste vrachtwagens nu standaard zijn uitgerust met een automaat, een mechanische versnellingsbak is nu een optie. Hoofdreden daarvoor is dat de meeste Oostblok-chauffeurs rondrijden met een rijbewijs, gekocht in een achterkamertje van een verdacht café! :) :)

Jef

Zo is dat Luc! Een automaat is véél sneller dan een handgeschakelde.

Probeer met een handgeschakelde maar eens iemand met een automaat te volgen in een dorpskern waar maar 30 en 50 per uur gereden mag worden en men constant moet stoppen, uitkijken, uitwijken & afslaan. Dan merk je het verschil al wel! Maar vooral als het licht op groen springt aan een kruispunt: als je dan achter iemand met een handgeschakelde auto zit die moet vertrekken... op die tijd lees ik een krant uit! Want ze staan nog niet in eerste versnelling of ze vinden die eerste versnelling niet of ze vallen stil, ... En dan zou een automaat alleen voor mensen zijn die "niet kunnen rijden" zeker!?  ???  ;D

Rij zelf ondertussen al 8 jaar met een automaat en wil niks anders meer. Als ik mijn wagen voor onderhoud binnendoe bij de garage dan eis ik dat mijn vervangwagen een automaat heeft.
Ik merk trouwens op dat op de tweedehandsmarkt een handgeschakelde auto amper nog verkocht geraakt, zeker bij de Premium merken als Audi, BMW & Mercedes.

Flippers aan het stuur... alleen bruikbaar als je op een circuit rijdt. In het dagelijkse verkeer ben je daar niks mee. Want manueel schakelen met een automaat (ook zonder flippers) doet bijna niemand. Althans ik vind er niks aan...

Tot slot, veel mensen vinden die optie voor een automaat te duur: € 2.000 à € 2.500 is niet niks. En dat is een optie die niet opvalt bij de buren hé!  ;D

Binnen 10 jaar zegt Olivier tegen zichzelf: "Al een geluk dat ze me toen een auto met automatische versnellingsbak hebben gegeven!"  Wedden? ;)

@Michiel: Plezier in schakelen? Dat kan zo zijn ja... En dan parkeren ze diezelfde auto in een garage met automatische garagepoorten...  ;)

Tuut zei de trein en de statie vertok.

mardig23

Niet aan kunnen wennen? Dat duurt 3 dagen, en dan wil je nooit nog iets anders.
Na vijf weken is het al zwaar nadenken als je toch eens in een handgeschakelde auto stapt.

Ik ben 41, en rij nu al bijna 20 jaar met een automaat. Zeker als je met het wat krachtiger spul rijdt is het een no-brainer.
Het is in tegenstelling tot vroeger ook een stuk zuiniger.
De flippers zijn leuk, maar die gebruik ik welgeteld 5 keer per jaar, als ik nog eens het zot krijg:o
En dan sta je 100 meter verder terug stil dezer dagen :-X

Bij het merk met de ster kan je zelfs geen handgeschakelde versies meer krijgen, behalve op het instappertje.
En met de adaptieve cruise control, en nu ook de zelfrijdende functie heb je eigenlijk geen keuze meer.

Veel plezier ermee allemaal!
Mvg Karl

Michiel

Citaat van: Jef op 29 januari 2019, 10:05:48 AM
@Michiel: Plezier in schakelen? Dat kan zo zijn ja... En dan parkeren ze diezelfde auto in een garage met automatische garagepoorten...  ;)
Mijn garagepoort was ook van de manuele uitvoering, maar heb de garage opgeofferd om een modelbaan te kunnen bouwen. Deuren van de auto gaan open met de sleutel (geen afstandbediening), maar de raampjes gaan naar beneden met een knop. De zwengel bleek geen optie meer te zijn. Jammer.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Vroeger waren automaten vrij "dom" en schakelden die in functie van toerentallen. Voor auto's met weinig paardekracht was dit niet ideaal. Toen kon je met een manuele bak de automaat nog verslaan. (mijn eerste wagen, een Mitsubishi Sapporo GSR, was handgeschakeld, en mijn zus had de GSL versie, de automaat. No way dat ze mij konden bijhouden  :D)

Nu zijn automaten "slim" omdat ze schakelen wanneer de boord-computer vindt dat alle parameters aangeven dat er moet geschakeld worden. En dat kan je niet meer evenaren met een manuele bak.

Ik rij graag met beide varianten. En dat ik me soms beter voel met de handgeschakelde bak is puur nostalgisch...
... maar ja, dat ik met die onnozele treintjes bezig ben is ook puur nostalgisch  ;D ;D ;D

SuSke

Het lijkt hier bijna op de 2R-3R discussies  ::) ::) ;D

Maar zoals al gezegd, wen er maar aan want binnen X jaren is de handgeschakelde bak letterlijk verleden tijd tenzij je met een plaat beginnend met "0-..." gaat rijden.
Maar dan moet je er ook rekening mee houden dat je alleen nog maar door de velden mag scheuren, want de steden en gemeenten kom je niet meer in (doorgedreven LEZ's in functie van zieltjeswinnerijen na klimaatprotesten van de jeugd).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


Jef

Citaat van: Michiel op 29 januari 2019, 10:31:25 AM
De zwengel bleek geen optie meer te zijn. Jammer.

Ik heb soms heimwee naar die tijd van de zwengel. Veel gemakkelijker om het raam op een heel klein kiertje te zetten!  ;)
Tuut zei de trein en de statie vertok.