Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Uw nieuwe niet trein-gerelateerde aanwinsten

Gestart door OlivierV, 31 maart 2013, 22:34:57 PM

PeterC

Citaat van: Havoc op 13 december 2015, 19:34:28 PM
Citaat van: raf op 13 december 2015, 19:11:37 PM
hier is het zo dat rond de dennen bossen steeds van die bomen met blad geplant worden omdat die de bomen zouden beschermen tegen de harde wind

Dat wist ik nu niet. Bij nader inzien eigenaardige redenering, bomen met blad verliezen nu juist hun blaren in de seizoenen dat het stormt. Maar ja, ben dan ook geen bioloog.

Voor zo ver ik weet is alles wat met dennebossen in Vlaanderen te maken heeft niet natuurlijk.  Destijds door onze voorouders aangepland voor stuthout voor de mijnen.  Die dennebossen worden nu mondjesmaat terug vervangen door loofboombossen (oa Lembeke, Waasmunster, Wachtebeke, ...).  Het zijn vooral dennesoorten uit het zuiden.  Totaal niets te maken met de Vlaamse habitat maar om industiële redenen 'gekweekt'.
Groetjes, Peter


raf

ja peter inderdaad werden die dennen bossen geplant voor de mijn bouw
maar nu beginnen die stom door de groenen aan geplante soorten de bossen te overheersen en sterven de dennen gewoonweg af
wij hebben vergunning om die snelgroeiende bomen te rooien (vogelkers)
maar die groeien zo in stomme kronkels dat het moeilijk is er kliefbare brokken van te zagen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Och ja, de populieren "bossen" zijn ook een gevolg van de klompen- en luciferindustrie uit vervlogen jaren. Langs een kant wel jammer dat men die vervangt door "originele" bossen, het zijn toch wel getuigen van het industriële verleden. Maar ja, zo'n populierenbos (en die dennebossen) moeten dan eigenlijk heel regelmatig gekapt worden en vervangen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Citaat van: raf op 13 december 2015, 20:05:43 PM
...wij hebben vergunning om die snelgroeiende bomen te rooien (vogelkers)
maar die groeien zo in stomme kronkels dat het moeilijk is er kliefbare brokken van te zagen...

Raf, ik bekijk een boom toch liever als 'boom' (= levende materie) ipv 'brandhout'...
Mijn 'stoof' brandt hier ook maar dan wel met 'brol' die geen kans van groeien heeft of kruinen van aangeplante bomen waarvan hun stammen nu hun 'nut' hebben.




[Frustratiemodus on]
Sorry, even mijn frustraties luchten: voor en naast mij stond een mooi (natuurlijk) bos en een habitat voor vleermuizen, kikkers, kleine zoogdieren en vooral 'mijn' zwaluwen.  Een kleine habitat midden in het centrum van 'stad' Deinze...
...Nu alles plat en moet plaats maken voor twee 'blokken' met sociale woningen (met ondergrondse garages - want ja een sociale woning en een auto in de garage - liefst nog een duurdere - moet kunnen...).

25 jaar geleden hier een berkje als zaailing zien opgroeien tot een BOOM om U tegen tegen te zeggen.  Met de kraan uit de grond getrokken en in de verhakselaar tot pulp...  Wat is 25 jaar...

De inwoners van de sociale 'blokken' zullen het met wat minder zuurstof moeten stellen...
[/Frustatiemodus off]

Gelukkig hebben we in onze nieuwe (bijna aan verhuis toe) woning het gezelschap van kwikstaartjes, een torenvalk en (gelukkig) enkele vleermuisjes...
Groetjes, Peter


raf

peter ik geef je 100% gelijk maar die vogelkers is een aanplanting die bedacht is geworden en uit de hand is gelopen
deze zeer snel groeiende bomen /struiken verstikken de inheemse flora en zijn dus eigenlijk een beetje een pest
indien we die niet zouden kappen hebben de gewone bomen (beuk, eik,berk )geen kans om te groeien
voor de rest gaan alleen dode bomen tegen de grond waar na er weer plaats is voor andere
we mogen maar 1 op 5 kappen en bossen moeten uitgedund worden anders verstikken ze
de bomen zijn in der tijd te dicht op elkaar aan geplant geworden  en zo staan ze nu elkaar in de weg

de bosgroep integendeel die kappen 5/1 maar ja die mogen dat hé
zo hebben we een bos kunnen rooien waarna er brem op geplant is geworden ????
er is geen enkele reden om een bos te rooien en brem er op te planten maar ja de groene jongens wilden het en dus gebeurd het

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Doornroosje

Ik zit als bijberoep ook een beetje ind e bosbouw. Enkel gaan wij bomen snoeien en niet kappen. Van waterwilgen (schietwilg) regelmatig te snoeien komt veel hout! Men zegt wel dat het kwalitatief minder hout is voor de kachel, maar ik zit echt wel warm de hele winter lang met niet veel aan hout. En voor dat hout is geen enkele boom gesneuveld, integendeel, die bomen zouden anders 'uitbreken' of schade kunnen veroorzaken. Als we vogelkers zien, die kappen we wel om, vanwege de eerder vermelde reden. Voor mij niet echt aangenaam hout voor een houtkachel, geef mij maar mijn wilgen, berken, essen en elsen....

dani

vandaag mijn 2  bestelde 7 inch  LCD/TFT  flatscreentjes mogen ontvangen.
Niet direkt trein spul, maar ze gaan wel dienen voor naast de treinbaan.
Eentje gaat al zeker gebruikt worden als monitorscherm voor de  CCTV  (in totaal komen er 6 tot 8 camera's aan mijn zelf gebouwde  switching centrale)  om de schaduwstations en een paar cruciale punten op de baan in het oog te houden.

Het tweede zal dienen voor allerlei experimentjes in mijn "labo"  :-)


Eigenlijk kosten die dingen bijna niks meer !   ZOwat 40 euro per stuk inclusief verzending.
Ze hebben 2 video inputs, afstandsbediening, een muur /paneel beugel  en een statiefje om ergens op te monteren.
Werken op 12V en  de resolutie is 480x234 pixels  (geen High Definition maar toch goed genoeg voor wat ik nodig heb)

http://www.benl.ebay.be/itm/291560748678?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Lange Trein

@ Doornroosje:
Dan zijn wij een beetje collega's. Om mijn zoon te helpen met het opbouwen van zijn latere zaak (tuinbouw en boomchirurgie) hebben wij ons in herfst 2013 aangesloten bij de 'West-Vlaamse Knotploeg' en gaan op vrijwilliger basis wilgen knotten; wij doen het knotwerk en het hout is voor ons.
Deze prachtige bomen maken deel uit van het Vlaamse landschap en indien niet regelmatig gesnoeid gaan ze kapot aan hun eigen groeikracht. Het zijn echte waterpompen die tevens schuilplaats bieden aan vele dieren. Dit snoeiwerk levert veel hout op die dan weer aangename momenten zorgt als we allen samen aan den haard zitten.
Je vindt wilg, es, kastanje, eik, linde, ... allemaal goed hout en geen enkele boom wordt definitief omgelegd. Integendeel, zeer dikwijls krijgen wij de vraag om (vooral bij wilgen) enkele poten te houden (stammen van een 3 m lang) die zeer gemakkelijk te planten zijn. Een gat in de grond, de poot erin, goed aanstampen en de wilg schiet terug. Met een poot van een grotere diameter krijg ie op een paar jaar tijd al een knotwilg die eruit ziet alsof hij er al 25 - 30 jaar staat.
Met vriendelijke groeten,
Denis

reeves

Nieuwste aanwinst......

Grote familiewagen met zes zitplaatsen stoelen moduleerbaar en demonteerbaar , zeer praktisch moest ik ooit een modulebaan bouwen en eens op een beursje m'n brouwsels laten zien.

Probleem is dat mama altijd met de auto rijdt en papa de cabrio van mama heeft doorgeschoven gekregen :o

Groet Tom

SuSke

Tja Tom, je hebt dan ook nog dat ander "speelgoed" dat het vrouwtje niet heeft en waarvoor jij die wagen zo graag wil gebruiken  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Citaat van: reeves op 06 januari 2016, 22:10:57 PM
Nieuwste aanwinst......

Grote familiewagen met zes zitplaatsen stoelen moduleerbaar en demonteerbaar , zeer praktisch moest ik ooit een modulebaan bouwen en eens op een beursje m'n brouwsels laten zien.

Probleem is dat mama altijd met de auto rijdt en papa de cabrio van mama heeft doorgeschoven gekregen :o

Groet Tom
In jouw plaats zou ik tevreden zijn dat ik met dat lelijk ding niet moet rijden.  :D
Komt er van hé, als je veel kindjes maakt! Ik heb het ooit ook meegemaakt.
Ben blij dat ik nu eindelijk mooie auto's mag kopen.

Maar... ik ben er zeker van dat als je eens lief bent je hem zeker eens zal mogen gebruiken voor jouw module, denk ik.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

en jonge madammen vallen toch voor Johnny's met cabrio's ?  ;D ;)

reeves

Ik ne Johnny ????? Gij hebt mij nog nie goe bekeken zekers  ;D

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 januari 2016, 22:20:11 PM
en jonge madammen vallen toch voor Johnny's met cabrio's ?  ;D ;)
Hangt af van het type vrouw ge aan de haak wilt slaan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Citaat van: OlivierV op 07 januari 2016, 11:07:27 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 januari 2016, 22:20:11 PM
en jonge madammen vallen toch voor Johnny's met cabrio's ?  ;D ;)
Hangt af van het type vrouw ge aan de haak wilt slaan.

Marina's he  ;D ;D