Auteur Topic: Uw nieuwe niet trein-gerelateerde aanwinsten  (gelezen 155726 keer)

Offline Alberke

• Forumlid
  • Voornaam: Hugo
Re: Uw nieuwe niet trein-gerelateerde aanwinsten
« Reactie #885 Gepost op: 23 oktober 2020, 18:14:37 pm »
Een "double action" ?

Als je bedoelt; Lucht blazen met gesloten of open nozzle....weet ik nog niet,
dat zal ik pas weten als ik ze uittest.
Maar normaal kan dat, het ligt meestal enkel aan het afregelen

;)
waar ge ook de hoeveelheid verf zowel als de lucht mee kunt regelen

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Offline Dirky

• Forumlid
  • Modelbouw Projecten
    • dyniMo
  • Voornaam: Dirk
« Reactie #886 Gepost op: 23 oktober 2020, 20:10:41 pm »
Die zijn meestal geen "double action" want je kan met de trigger geen 2 bewegingen controleren. Enkel "trekken" en de schuine kant die door de trekker loopt zorgt dan voor de tweede beweging...
Dirky - THINKING OUT OF THE BOX - info: Dirk(at)dyniMo(dot)be
www.dyniMo.be - SCALEMODELS and MORE - dyniBashers - dyniTools - dyniMetal

Offline Rangeerduivel

• Seintjesmod
  • Forumlid
  • Voornaam: Rudy
« Reactie #887 Gepost op: 23 oktober 2020, 20:55:23 pm »
Een "double action" ?

Als je bedoelt; Lucht blazen met gesloten of open nozzle....weet ik nog niet,
dat zal ik pas weten als ik ze uittest.
Maar normaal kan dat, het ligt meestal enkel aan het afregelen

;)
waar ge ook de hoeveelheid verf zowel als de lucht mee kunt regelen

De lucht regel je met de ontspanner op de kompressor, het verfdebiet met de regelschroef achteraan op de naald/pistool.

Dat lukt wel met het stylo-model dat ik heb van hetzelfde merk, en dat moet ook want op het ogenblik dat je aan het uiteinde van het model passeert (zwaaibeweging) moet de verf uitstoot stoppen en wordt enkel lucht geblazen.
Verf wordt dan terug mee gestuurd als je hand de andere richting uit gaat en het pistool terug op het werkstuk gericht is...(volg je...? ;D)
Je kan een beginner goed herkennen aan het feit dat het er niet zo aan toe gaat, die trekt gewoon in 1 beweging tot zijn potteke leeg is... ::)

;)

Offline Dirky

• Forumlid
  • Modelbouw Projecten
    • dyniMo
  • Voornaam: Dirk
« Reactie #888 Gepost op: 23 oktober 2020, 22:09:35 pm »
Rudy, met "double action" wordt het volgende bedoeld:

De trigger kan je in twee richtingen bewegen. Als je die indrukt geef je meer lucht. Als je die naar achteren trekt, geef je verf. Je kan dus zonder ook maar aan enig regelvijsje te draaien een heel klein beetje verf spuiten in een groot luchtdebiet. Of net heel veel verf met een kleiner luchtdebiet... Dat is bijvoorbeeld handig als je een dunne kleurnevel wil zetten. Ook voor super dunne lijntje moet je gewoonweg een double action hebben.
De airbrush die je daar hebt kan wellicht hetzelfde maar je moet het instellen met regelvijsjes... En dat is net hetzelfde bij de klassieke grote spuitpistolen in de wereld van carrosserie e.d. Mijn grote SATA is gewoon een grote versie van de gewone single action airbrush pistolen.

Ik vind het wel jammer dat dergelijke pistooltjes - en die zullen wel een bepaalde kwaliteit zijn - de naam double action meekrijgen alhoewel die meestal niet zo zijn...
Dirky - THINKING OUT OF THE BOX - info: Dirk(at)dyniMo(dot)be
www.dyniMo.be - SCALEMODELS and MORE - dyniBashers - dyniTools - dyniMetal

Offline Rangeerduivel

• Seintjesmod
  • Forumlid
  • Voornaam: Rudy
« Reactie #889 Gepost op: 23 oktober 2020, 23:32:47 pm »
Rudy, met "double action" wordt het volgende bedoeld:

De trigger kan je in twee richtingen bewegen. Als je die indrukt geef je meer lucht. Als je die naar achteren trekt, geef je verf. Je kan dus zonder ook maar aan enig regelvijsje te draaien een heel klein beetje verf spuiten in een groot luchtdebiet. Of net heel veel verf met een kleiner luchtdebiet... Dat is bijvoorbeeld handig als je een dunne kleurnevel wil zetten. Ook voor super dunne lijntje moet je gewoonweg een double action hebben.
De airbrush die je daar hebt kan wellicht hetzelfde maar je moet het instellen met regelvijsjes... En dat is net hetzelfde bij de klassieke grote spuitpistolen in de wereld van carrosserie e.d. Mijn grote SATA is gewoon een grote versie van de gewone single action airbrush pistolen.

Ik vind het wel jammer dat dergelijke pistooltjes - en die zullen wel een bepaalde kwaliteit zijn - de naam double action meekrijgen alhoewel die meestal niet zo zijn...

Ik kan maar bijleren hé Dirk!
Zoals ik hier op het forum al gemeld heb, ik ben ongeveer 4 jaar pistoolschilder geweest, maar dat was van 1969 tot 1973, dus stel je voor hoeveel de techniek al verbeterd/veranderd is!
Een "dunne nevel" in die tijd was gewoon het resultaat van de expertise van de pistoolschilder, nu doet het apparaat het voor je zoals het ook met veel andere dingen is.
Ik heb toen geleerd om bvb water op een vertikaal staande ruit te spuiten, zodanig dat ze nat was maar er geen drupvorming was, maw damp spuiten.
Dat was echter om het aan te leren, in realiteit was dat dan met een mixion vernis die daarna belegd werd met koperfolie....
Ik zweer je, daar doe je een tijdje over eer je dat onder de knie hebt hoor :)
Dus het komt er op neer dat ik nog wat van de ouwe stempel ben op dat gebied... ;D

;)