Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Eigen ombouw van een Del-Prado & Fleischmann 7161 naar een NMBS type 12

Gestart door Frietje, 31 maart 2013, 17:39:57 PM

Frietje

Ik heb vandaag zelf een Del-prado & Fleischmann 7161 lok omgebouwd naar een NMBS type 12, weliswaar met kleine afwijkingen ten opzichte van het echte model.
Hierbij ook de link naar men facebookpagina met alle foto's tijdens het ombouw.
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.104472299749658.1073741826.100005606645491&type=1&l=fd97110b74
Jullie mogen mij ook altijd toevoegen hoor! binnenkort komen daar nog meer foto's van N spoor materieel

railrunner

Je moet toch een 'Gentse zot' zijn om dit te realiseren  ;D ;D ;D.

Nee, even serieus, heel knap gedaan Tommy!  Ik ken wel niets van dit type loc, maar ik kan aannemen dat er mensen zullen zijn die uw voorbeeld volgen.  Ben nieuwsgierig wat je nog uit uw hoed gaat toveren.

Frietje

Dank u wel, :)
Ja ik had deze del prado al een tijdje liggen en wou er iets van maken, doordat ik gisteren in de MTE beurs Blankenberge de FL7161 gevonden heb, kon ik dit dan ook realiseren.

Het moeilijkste was het aanpassen van de tender, vermits deze origineel 4 assen voorzien is, en 3 assen moet worden. N schaal is moeilijk, als je goed kijkt zijn er toch wel wat details die niet kloppen hoor.

Gerolf

Leuk gedaan, Tommy. De algemene indruk is bijlange niet slecht  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Redskin

Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

Ik heb met belangstelling en plezier jouw ombouwwerk bekeken. Inventief maar toch haalbaar! Het idee om een Fleischmann P8 te gebruiken als onderstel is mega! Ik zat al een tijd (lees een jaar of meer) in verdoken opstelling om een Beierse Minitrix S5/2 te schoren tegen verschrootprijs, maar hopeloos. Die Fleischmann rijdt goed en is betaalbaar. Ik had er niet aan gedacht!

Goed geslaagd ombouwwerk, erg inspirerend!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Hervé

Hallo,

ah, blij te zien dat er nog N-isten zijn :p.  Hier de 12 van MTE gezien op de beurs :p
(hopelijk lukt de link nog steeds)


GroeteN,
Hervé

Metpetergaathetbeter

oei, wel een modelleke om voorzichtig mee te zijn, zo te zien aan de prijs ! mini modellen maar die prijs is niet mini zo te zien !

Groeten Peter ;)

railrunner

#8
Amai,

Als ik kijk naar het modelleke dat Tommy gemaakt heeft (kostprijs ca. 12€) en de prijs die hij heeft moeten betalen voor een lok die als onderstel moet dienen (neem nu een nieuwe aan 200€ - wat al overdreven is) en ik kijk naar de prijs die MTE vraagt...  Ik moet er geen tekeningetje bij maken denk ik...

Frietje

Dank jullie allemaal voor de positieve feedback,
Inderdaad de type 12 heb ik ook gezien in die vitrine van MTE blankenbergenbeurs zaterdag,  :o ik verschoot van de prijs.
Mij heeft het slechts 77 euro gekost. (70 euro voor een 2de hands model FL 7161 en 7 euro voor de del prado 2de hands).

marc goovaerts

En dan heb je die Del Prado nog ongeloofelijk veel betaald. Meestal gaat hij voor één à anderhalve euro...

Hervé

Hallo,

Zonder afbreuk te doen aan het werk van Frietje (hoed af voor dat idee met die P8) maar er is denk ik toch een serieus verschil in tender tussen die Del Prado en de MTE versie als ik foto's op het net vergelijk.  Over prijs en smaak kan je discutieren tot je 2kg weegt natuurlijk.  Ik herinner mij Luxemburgse 'strijkijzers' reeks 3600 in N van een bepaald merk, en die waren nu ook niet echt goedkoop.  Of neem nu de Belgische slaapwagens en couchettes die op Ebay soms vlotjes de 100euro voorbijgaan...tweedehands welteverstaan...terwijl ze soms in de winkels nog eens opduiken aan normale prijzen.   Nu, het is en blijft een hobby en de bedoeling is dat het leuk is en je er plezier aan beleefd en iedereen doet wat hij of zij wilt daarin...daarom, ieder initiatief in N (of eender welke schaal of categorie) : CHAPEAU voor de moeite, het werk en de passie die erin is gestoken, zowel de zelfbouwers als de handelaars.  En de prijs van MTE...tja...zoals al ergens eens gezegd, het werk dat erin gestoken is, de aanpassingen, geleverde kwaliteit...wie gratis wilt werken (niet voor jezelf of in vriendendienst, maar in serie) is tegenwoordig niet goed bij zijn appel denk ik.  En als ik me goed herinner is de prijs van die giethars modellen al dik 20 jaar dezelfde.  Bij Jocadis en Verborgh kocht je indertijd bolle neuzen en dergelijke aan 8000 à 8500BEF ...nu als ik kijk op de site van MTE die ze nu nog verkoopt kom ik aan 225 euro (9076BEF), omgerekend is daar dus ongeveer 1000BEF bijgekomen...  Ik ken geen tweede fabrikant van modelspoortoestanden die in dezelfde periode van +-20jaar aan dezelfde prijsstijging van ongeveer 25euro zit. Ik klaag in ieder geval niet hoor.
 
GroeteN,
Hervé

Metpetergaathetbeter

Wij zeggen gewoon echt goedkoop is dat niet, mag toch ook gezegd worden, niet ?
Groeten Peter ;)

Hervé

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 april 2013, 19:26:37 PM
Wij zeggen gewoon echt goedkoop is dat niet, mag toch ook gezegd worden, niet ?
Groeten Peter ;)

Dat mag zeer zeker :).  Het blijft prijzig.  De droom is dat het allemaal goedkoper kon, niet alleen voor ons maar ook voor de handelaren.

GroeteN,
Hervé

Frietje

Inderdaad Hervé, er zijn nog veel verschillen met de echte versie, ik zal misschien nog wat meer details op afwerken, ook moet ik de 2 trappen, verf, ruitjes, enz... op de tender & lok nog monteren, komende dagen zal ik dan nog de verder afgewerkte versie eens posten. ;) N schaal is dan ook niet zo een makkie om te hanteren hé. ;D
Ik zal de foto van MTE gebruiken als voorbeeld, want daar had ik geen foto van.

ter info: gezien van op van de webshop MTE: "NMBS/SNCB - Type 12 Fabrikant: MTE / Del Prado "  (zij gebruiken zo te zien ook de Del Prado)