Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Herstellen lakschade aan locomotieven

Gestart door OlivierV, 30 maart 2013, 22:02:14 PM

loco

Om de schade zo goed mogelijk te herstellen, zou je zoals Gerolf zegt, met gewone hobbyverven kunnen werken.
Hou niet alleen rekening met de kleur, maar ook met de afwerking: glans, mat, satin. Dat kan je altijd nog bijwerken met een beetje vernis.
Werk met een zeer fijn penseel en de verf mag je natuurlijk niet te dik leggen.
Experimenteer eerst eens met een ander model om de techniek te beheersen.

Bij jou is de verf weg, dus moet er nieuwe op.
Ik heb onlangs een dikker rode streep getrokken met een stift op het dak van een LS Model. Vraag me niet hoe dit mogelijk is, maar de streep staat er inderdaad op. Eerst dacht ik het dak helemaal te moeten herschilderen. Om geen 2 of 3 lagen verf te moeten spuiten, gebruikte ik eerst een glasvezelpotlood om de rode streep voorzichtig weg te schuren. En wat gebeurde er .... de rode streep was mooi weg en de verf daaronder was niet eens beschadigd. Nergens nog een spoor van de rode streep te zien. Ook geen lakbeschadiging.

OlivierV

Bedankt voor de tip, de vraag voor de hobbyverven was vooral omdat de kast van de locs uit metaal is en ik me er van bewust ben dat deze meer voor plastic geschikt zijn dan voor metaal, maar voor een kleine oppervlakte moet het wel te doen zijn.

Pakketje met mijn spulletjes werd hier net afgeleverd, dus ik ga er mij deze avond even aanzetten (want je moet niet elke vrijdag weg gaan, zeker als je dat de zaterdag al gaat doen).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Thommy

revell/humbrol verven houden goed op metaal...

gebruik die als touch-up voor brommers.
Revell-verf is goed weersbestendig  ;D
Greetz

Thommy

OlivierV

NMBS 5202 zijn trapjes zijn herdaan, deze zijn kleur was juist (RAL6005), voor 204.006 had ik 6020 besteld, maar het zal 6009 moeten zijn, 6020 gaat te hard over naar kaki-groen.

Foto post ik morgen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Of enkele dagen later.

Het kleurverschil is minimaal, glans van de trede ligt een tikje hoger, maar over het algemeen kan ik tevreden zijn met het wegmoffelen van de schade.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Prima restauratie, Olivier. Zeker dat je de beschadigde/herstelde kant hebt gefotografeerd?  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 08 april 2013, 10:18:07 AM
Prima restauratie, Olivier. Zeker dat je de beschadigde/herstelde kant hebt gefotografeerd?  8)
Bedankt Gerolf, daar ben ik heel erg zeker van, want de 4 tredes waren beschadigd.

Voor de 204.006 zal het nog even wachten zijn aangezien ik dus met een verkeerd groen opgescheept zit (wat ooit nog wel van pas kan komen. RAL6009 zal pakken dichter bij die zijn kleur liggen. Kan ik eveneens diens dubbeltje doen en de heel erg oude 202.016 ook doen.

Maar goed, één van mijn favoriete locs staat terug in orde zoals het moet. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan