Wij maken een ... houten platform

Gestart door bockie, 29 maart 2013, 13:47:53 PM

bockie

Hallo iedereen,

Ik heb een maandje terug me eens beziggehouden om een platform te maken. En dit is hoe ik het aangepakt heb:
Het platform moest zich situeren in tijdperk 1 à 2. Hiervoor heb ik me deels gebaseerd op een oorlogsdocumentaire dat ik gezien had op televisie. Dit platform werd dan gebruikt om de treinen te bevoorraden. Dit zag er zeer indrukwekkend uit. Uiteraard heb ik me ook een beetje laten inspireren op afbeeldingen gevonden op het internet om het toch zo waarheidsgetrouw mogelijk te maken met af en toe een persoonlijke touche.
Veel berekeningen waren er immers niet nodig, het was meer proberen. Enkel voorzag ik dat het platform dezelfde hoogte moest aannemen als de treinwagons waarin de vracht wordt geladen en dat deze uit verschillende modules moet opgebouwd zijn. Dit heeft voornamelijk als voordeel dat je het zo lang kunt maken als je maar wilt en als er iets moest foutlopen dan kun je het segment in kwestie hermaken en niet de hele constructie.
En uiteraard het moest uit hout opgebouwd zijn. Ik heb gebruik gemaakt van 'lindenhout' profielen van 1 - 3 mm. Deze waren te vinden in Schleiper (http://www.schleiper.com/index.cfm) aan een lengte van 1 meter.

Hierop heb ik me gebaseerd:



De bouw:
Allereerst heb ik nagegaan hoe lang het platform dient te zijn. En vervolgens wordt de lengte gedeeld door het aantal segmenten op volgende manier:



Tenslotte heb ik elk segment afzonderlijk gebouwd. Dit was voornamelijk veel pruts- en monikkenwerk.


Het geheel ziet er als volgt uit


Hierbij was het vooral het probleem dat de verschillende segmenten qua hoogte met elkaar moeten overeenkomen, anders krijg je later een hoogteverschil tussen je planken.


Het voorspan werd er ook opgezet, deze is wel volledig naar eigen mening geconstrueerd.


Het geheel:



Verder werd alles 'beplankt', maar foto's hiervan volgen nog later. Hopelijk vonden jullie het een beetje interessant   :D

argilla

mooi gedaan . Zal er schitterend uitzien met die beplanking. Hoe ons op de hoogte van je vordering !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Steam.N

Erg interessant !  Dat ga ik volgen.
Heb je er nóg tekeningen/plannen over?
Laat de volgende fotos maar komen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 29 maart 2013, 15:33:53 PM
Erg interessant !  Dat ga ik volgen.
Heb je er nóg tekeningen/plannen over?
Laat de volgende fotos maar komen  ;)
Hier is nog iemand geïnteresseerd  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Knap inderdaad, maar ik ben vooral geïntrigeerd door de 2-de afbeelding. Dat lijkt me een voorstel voor een gemotoriseerd voetpad met 2 snelheden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jesse

#5
Knap Platform!!

Peter

Lijkt heel erg op het model van de brug over de River Kwai, die ik vele jaren geleden gebouwd hed van Faller.
Mooi gedaan in elk geval
Met vriendelijke groeten
Peter

bockie

Hallo allen, zal trachten morgen of overmorgen een plannetje te posten en later een foto van het geheel aangezien deze nog op de club staat :D

Wooow jesse, ziet er een immens bouwwerk uit :D hoe lang is deze ongeveer?

Groetjes Kim

jesse

#8
.

OlivierV

Imposant "brugje" om het zo te zeggen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Het voorbeeld staat volgens mij in de buurt van Edinburgh, The Firth of Forth:



Maar zullen we het nu terug over dat voetgangersplatform hebben ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Mooie realisatie(s). Nooit gedacht dat je met houtprofielen zulke mooie dingen kunt maken.
Waarmee lijmen jullie de stukken? Gebruik je hiervoor speciale lijm?

bockie

Hallo,

Hier ben ik weer :D
Heb voor jullie een paar metingen gedaan:
http://i1287.photobucket.com/albums/a630/Kim_De_Bock/Modelbouw%20-%20Houten%20platform/HoutenPlatform_measures_front_zpsf52f61ec.png?t=1364910925
http://i1287.photobucket.com/albums/a630/Kim_De_Bock/Modelbouw%20-%20Houten%20platform/HoutenPlatform_measures_side_zps68557ed5.png?t=1364910934
ps: plankjes die erboven op komen zijn 3 mm breed en werden elk in een lengte van 2cm gesneden.

De lijm die ik gebruikt heb:

=> de reden waarom ik deze gekozen heb is: droogt niet snel op, dus je hebt nog alle tijd om het plankje nog te verleggen of te positioneren. En de overtollige lijmresten kun je gemakkelijk nog nadien verwijderen.

Morgen post ik op het forum nog een aantal afbeeldingen met de voorziene beplanking.

Groetjes Kim

railrunner

Citaat van: jesse op 31 maart 2013, 19:35:00 PM
hey kim

Dit heb ik eens ook gemaakt met houten latjes
je kan er mooie dingen mee maken !!
ik had er ook eens een vliegtuig meegemaakt maar ondertussen kapot :(

aja Het platform is echt mooi

daag jesse

Erg knap gemaakt, zowel de brug als het platform.  Petje af hoor!

De gebroeders Wright zijn ook ooit begonnen met houten vliegtuigen en kijk wat er nu allemaal in de lucht vliegt!  Je kan er inderdaad mooie dingen mee maken en wie weet, tot wat leidt het!

jesse

dat is grappig dat is het vliegtuig wat ik vroeger met houten latjes had na gemaakt voor men school project