meter

Gestart door conducteur, 25 maart 2013, 18:10:54 PM

conducteur

Mijn multimetertje begint  vreemde kuren te tonen. De zoemer heeft het begeven, op doorgangstest de meetpennen tegen elkaar geeft volgens de meter niet altijd contact..
Wat heb je als meter? Wat kan je mij aanraden? Heeft er iemand ervaring met de Voltcraft meters van Conrad? Ken dat merk eigenlijk niet echt, maar ze hebben aantrekkelijk geprijsde meters.
Fluke edm ken ik maar zijn vrij duur (zijn ook kwaliteit, dat wel).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

ik heb een dure tectronic die om de haverklap een nieuwe batterij moet hebben en twee meterkes van den Aldi die samen iets minder gekost hebben dan de prijs van een batterij. Raad eens... die Aldimeterkes wijken amper 1% af van het dure broertje.... Maar ik durf zelf niet beweren wie er afwijkt van wie  ;)

Huugooke

nieuwe meetsnoeren?
Als je een goede betrouwbare meter wil zal je er toch voor moeten betalen. Ik heb er een van Velleman die me al jaaaaren trouw dient.

PietB

Ja ik gebruik al meer dan 5 jaar een Voltcraft VC-12a van Conrad.

klik op de foto voor de site van Conrad.
Een puikt analoge universeel meter, waarom analoog? Nou ik kom zelf uit de eerste helft van de vorige eeuw, dan is analoog meer dan voldoende.
En is digitaal vaak in onze hobby lastig.
Bijvoorbeeld het meten van spanningen en stromen gaat altijd gepaard met een niet echt stabiele aanwijzing bij goedkope instrumenten, dit komt door de sample-rate van het instrument.
Een analoge meter vind ik persoonlijk prettiger werken.
Deze meter heeft voor zijn net niet 18Euro precies wat ik verwacht.
Een zoemer voor het testen van bedrading, een ohmmeter, een diode tester en een batterij good - ? - replace tester.
En je kunt er ook nog wissel en gelijk spanninen en gelijk stromen mee meten.
Absoluut geen hoogdravend apparaat maar mi. precies goed voor de treinhobbyist.

grt Piet.

conducteur

Niets tegen analoge meters, maar voor mij liefst een met een display ipv een naaldje.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Mattias

Citaat van: conducteur op 25 maart 2013, 20:12:51 PM
Niets tegen analoge meters, maar voor mij liefst een met een display ipv een naaldje.

+1
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

philippe_007

Ik had vroeger een Fluke en ben er altijd heel tevreden van geweest, maar ja na meer dan 15 jaar begeeft zo'n ding het ook.
Ik heb nu enkele jaren geleden bij Conrad een Volcraft VC230 gekocht, ik gebruik dat ding heel veel en werk nog steeds met de originele batterij. Dat ding doet perfect wat het moet doen.
Kwestie van prijs/kwaliteit heel tevreden.
De VC 230 is speciaal gemaakt voor scholen, en volledig kortsluit beveiligd. Das ook weer goed megenomen.

succes met de zoektocht.

Havoc

Heb hier beetje van alles staan: analoge, digitale, true rms, audio dB. Elk heeft zijn eigen sterke punten. Voor hobbygebruik is dat geen probleem.

Maar als je af en toe slechte contacten hebt zou ik toch eerst eens met andere meetsnoeren proberen. Zelfs als het dat niet ie hab je toch reserve.

Een analoge meter is voor ampéremetingen nog altijd beter dan de goedkope digitale: minder interne weerstand bij meten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Heb dan toch besloten een nieuwe te kopen, het is uiteindelijk een Dynatek D9400 meter geworden. Niet het beste, maar al stukken beter dan hetgeen ik eerst had...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum