Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bondic : UV-uithardende lijm

Gestart door eve, 25 maart 2013, 17:15:24 PM

eve

Af en toe bereikt er mij een of ander bericht betreffende de nieuwste wondermiddelen op gebied van modelbouw en aanverwanten.
Op beurzen heb ik ook wel eens staan kijken naar heren die in een wip elastische schuimrubberbanden kleefden op een leeg colablikje. Het nut daarvan ontgaat me nog steeds, maar vermoedelijk gaat het om het demonstratiegehalte van de handeling.
De gekochte lijm is later door mij in zeer beperkte mate gebruikt. Ik ben terugekeerd naar producten die mij voldoen uit ervaring.
Met een gezonde dosis scepsis las ik het volgende :

http://www.bauhaus.info/angebote/themenspecials/bondic

Voldoende om mijn belangstelling te wekken. Bij mijn jongste rondreis door Duitsland heb ik mij twee tubes lijm en een UV-LED-combinatie meegebracht.

Thuisgekomen heb ik er test mee gedaan : het verkorten van een chassis uit de eenvoudige goederenwagenreeks van 1975 of zoiets. Chassis doorzagen, 2 mm inkorten en weer aan mekaar lijmen. Het materiaal is een soort erg slijtvaste moeilijk te bewerken nylon oid.



Uploaded with ImageShack.us

Na de test ben ik gematigd positief. Het is bruikbaar vooral in deze zin : alles blijft goed positioneerbaar en bij belichting zit het na 7 s vast.

PS : het getoonde chassis is nog niet af. Het zal nog verstevigd worden...

Erik

Dirky

Is op dezelfde basis als de vullingen in een tand.... is van meerdere pro-merken verkrijgbaar

evan

Ik gebruik de lijm vooral bij de ombouw van de autootjes (High Line).  Ook ideaal om koplampen te maken van de auto's, maar ook toepasbaar voor locs. 
Eerst ledje vastzetten met de lijm en dan nog 'ns met een tandenstoker een druppel aanbrengen voor de lensjes.

:)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

't is een spul waar ik ook wel eens mee wil experimenteren  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Heb vroeger met acryl-lijm gewerkt, dat hardt ook uit onder UV. Smerig spul (stinken!) en tast sommige kunststoffen oa polycarbonaat aan. Zeker als er spanning in het materiaal zit. In de toepassing toen werd de lijm tussen draden in een connector gedruppeld en dan gecured. Elke keer viel de connector uit elkaar, compleet verbrijzeld. De fabrikant heeft ons toen uitgelegd dat dat niet de goeie lijm-toepassing combinatie was.
Met vakantie voor onbepaalde duur.