MSM 45 "KIS"

Gestart door bartie, 17 januari 2006, 16:46:04 PM

bartie

Hallo,

Na het succesvol bouwen van de voeding, impulsgever en flipflop wil ik nu de diodematrix bouwen. Ondertussen zijn er al wel enkele vraagjes opgedoken:

1. in MSM44 staat er dat een condensator van 4700 uF aan de grote kant kan zijn voor de meeste fabrikanten. Wil dit zeggen dat het af te raden is om zo'n grote te nemen(voor stukken), of is het enkel om budgetaire redenen?

2. Volstaat tekening 4 in MSM45 om nadien verder te gaan voor de terugmelding en eventuele beveiliging? Want in MSM44 staat er:"Het is dus best de flipflops die de impulsgevers van de wissels aansturen op ??n uitgang ('out dus') te voorzien van een relais. Dat doen we op dezelfde manier als met het knipperlicht uit MSM42."
Wanneer dit dus nodig zou zijn, graag een beetje meer uitleg en waar dit dan ergens moet tussenkomen of aankomen want mijn uitgangen zijn volgens tekening4 verbonden met de impulsgever.(liefst met een tekeningetje).

Bart.


bartie

#1
Hallo,

nog een bijkomend vraagje:

mag ik op dezelfde wijze als de wissels ook seinen aansluiten op de diodematrix zodat deze ook samen met de wisselstraten goed staan?

Bart.

Pol De Bard

#2
Je begint het helemaal door te hebben, Bart!
1)Die condensatoren voor de impulsgevers van de wissels moeten inderdaad niet voor alle wisselspoelen zo groot zijn, en het is idd best ??n C per wissel te gebruiken. Uit kostenoverwegingen kan je dus best even testen met kleinere waarden. Neem de werkspanning wel 1,5 ? 2 keer de spanning die uit je trafo (+A) komt.
2)De relaisschakeling komt met de - aan -E en de + aan +E. Dat zal wel duidelijk zijn... foutje van mijnentwege: ik ben vergeten een schemaatje toe te voegen hoe die relaistrap aan de flipflop komt: het is simpel: de ingang van het schakelingetje (In) sluit je aan op "out1" of "out2" van de flipflops. Je kan dus bvb 2 relaistrapjes op ??n flipflop aansluiten, ??n aan elke uitgang. Ook al zitten daar de impulsgevers reeds aan verbonden. De relais zijn voorzien van omschakelaars, dus kan je ook in de ruststand iets inschakelen. Maar we komen daar nog uitgebreid op terug hoor. Want je kan ook rustig 2 of drie relais door die ene transistor laten schakelen, hij kan tot 500mA aan.
3)Bedoeling van die relais is om daarmee de terugmelding en de beveliging te schakelen. Bij de meeste wissels kan je helaas geen fysieke terugmelding van de re?le stand van de tongen hebben, dus de flipflop geeft die indicatie. Voor mijn part mag je gerust seinen met de relais schakelen... Je loopt zelfs vooruit op het programma!!
Goed zo!
Herinner je je dat je in het begin aartsbang was? Hier staat dus het bewijs dat het voor ieder liefhebber doenbaar en begrijpelijk is met een beetje goede wil! Gefeliciteerd, Bart!

bartie

#3
Bedankt voor de uitleg Pol. Ik kan weer mee voor de volgende les.[:p]
Ben blij dat ik met KIS begonnen ben en zo mijn eigen besturing kan maken, want dit is v??l leuker dan alles gewoon te kopen. Met dergelijke modules kan ik mijn besturing maken zoals ik die in gedachte had met een overzichtelijk schakelbord.
Kijk al uit naar het vervolg.

Bart.


Gerolf

#4
Pol mag trots zijn op zo'n leerling!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

#5
citaat:
Geplaatst door kiss

Bij de meeste wissels kan je helaas geen fysieke terugmelding van de re?le stand van de tongen hebben, dus de flipflop geeft die indicatie.

Hier wil ik toch even doorzeuren op het punt waar Wim kennelijk heeft afgehaakt.
In vrijwel elke wisselaandrijving zit tegenwoordig een afschakelkontakt. Dat heeft weliswaar ook geen 100% koppeling met de mechanische stand van de tongen, maar zit er toch veel dichter bij dan een flip-flop.
Dus, waarom zou je geen gebruik maken van een voorziening die in het wissel al aanwezig is?


Gerolf

#6
Je hebt gelijk, Klaas. Ik bedacht dit ook toen ik het las.
Een ?chte terugmelding geeft je zekerheid of de wissel heeft geluisterd naar je flipflop. Die terugmelding kan je dan gebruiken om je seinen te sturen - net als in het echt [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol De Bard

#7
Klaas (en de anderen)
Helaas heeft de praktijk bewezen dat deze eindschakelaars net als de denkende wissels slechts een beperkte betrouwbaarheid hebben. Losse aandrijvingen -zelfs die van Lemaco- kosten meestal minder en hebben soms (Peco) geen eindschakelaar.
Op de Peco's kan een omschakelaar opgebouwd worden die de stand aangeeft, of je zet er een microswitch onder. Of twee. Maar hierop wordt zeker nog teruggekomen in de serie, die verre van klaar is hoor!
Bedoeling is w?l ook ouder materiaal te kunnen blijven gebruiken.
Ook al hebben jullie 100% gelijk dat de flipflop niet noodzakelijk de fysische stand van het wissel aangeeft. Maar als je met oude M?rklin- of andere wissels zit geeft het een aanduiding, die je anders niet hebt.
Een gewone omschakelaar kan de stand aanduiden, maar dan ben je het gemak van het wisselstraten schakelen via de matrix weer kwijt.
En als je met de matrix werkt dan heb je weer niks aan de eindkontakten, want voor terugmelding met leds moet er permanent stroom lopen. Ieder zal voor zich uiteindelijk moeten uitmaken wat hij, na de nodige basiskennis te hebben opgedaan, het liefst zal hebben en/of gebruiken.

Klaas Zondervan

#8
citaat:
Geplaatst door kiss

....En als je met de matrix werkt dan heb je weer niks aan de eindkontakten, want voor terugmelding met leds moet er permanent stroom lopen.

Ja en? Bij sturing via een matrix kun je de terugmelding met LEDs precies zo uitvoeren als wanneer je elk wissel individueel met drukknoppen aanstuurt. Dat zit elkaar niet in de weg.

Pol De Bard

#9
En gelijk heefy Klaas... ik was effe misgelopen (kan wel gebeuren na een t? drukke periode) en dus de tel kwijt.
We spitten dit dus ook verder uit.