Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ESU

Gestart door argilla, 22 maart 2013, 14:29:37 PM

argilla

zijn er alternatieven voor de LokprgrammerBox v3 van Esu, bv een evenwaardig merk dat hetzelfde doet. De prijs is niet echt een uitnodiging.
Zijn er mensen die zelf al iets gebouwd hebben ? Bestaat die mogelijkheid tot zelfbouw ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Iebor

Ik ben al jaren in het bezit van zo'n Lokprogrammer en ook al is de prijs niet echt uitnodigend om direct toe te slaan. Het ding is z'n waarde dubbel en dwars waard. Het heeft echter weinig zin om deze programmer te kopen als je meer andere dan Esu decoders bezit.

Iebor

Huugooke

Elektuur heeft een zelfbouw programmer gepubliceerd. Heb die gemaakt: werkt prima. Omdat het een toestel is dat voor alle merken geschikt is moet je wel wat van adressen en zo afweten.
Ik heb het hier trouwens al eens te koop aangeboden (zonder gevolg)
("waaromdoetgehetdanweg: gebruik uitsluitend ESU")

PietB

Het grote voordeel van de ESU is mi. niet de hardware, maar de bijgeleverde software.
Die er bij het wegschrijven van de configuratie ook meteen een firmware(microcode) update doet.
Als je bv geen decoder karakteristieken wilt veranderen maar wel de decoder wilt upgraden, dan is het simpel inlezen en weer terug schrijven voldoende om de firmware upgrade uit te voeren.
De hardware zit niet zo heel erg veel in, het is veel meer de software.
Je hoeft bv geen rekening te houden met index-cv, doet de software allemaal voor je, dus je hoeft geen binair genie te zijn.

Tevens kan de software een volledige database bij houden van je instellingen per decoder.
Heb je alleen maar ESU decoders dan is deze programmer een must, vind ik.
Natuurlijk kun je er ook cv's van andere decoders mee manipuleren, maar je hebt dan niet de functionaliteit die de ESU programmer - decoder  je biedt.

grt Piet.

INFO

Hi Piet,

Dat kan met decoderpro ook, en dan kost niets. JMRI is een sleutel woord.

http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/apps/DecoderPro/index.shtml

Alleen de waarheid ligt in het midden.

PietB

Citaat van: INFO op 23 maart 2013, 20:30:41 PM
Hi Piet,

Dat kan met decoderpro ook, en dan kost niets. JMRI is een sleutel woord.

http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/apps/DecoderPro/index.shtml
Ik geloof je graag Wim, maar het lukt mij niet deze software via  USB -> serial -> loconet met mijn IB te laten praten.
Dus heb ik maar de Lokprogrammer aangeschaft.

grt Piet.

PietB

Zoals ik al schreef Wim is het bij mijn installatie géén succes.
Het lukt me om met de software de IB aan en uit te zetten, maar iedere andere actie geeft "302 — programmer busy"
Nou en dan ben je klaar he?
Ik weet nu ook weer waarom ik eerdere pogingen gestaakt heb.

grt Piet.

argilla

dus als ik Bossie goed begrijp toch maar de centjes aan de lokprogrammer spenderen ?
Maar wat doe ik met mijn US decoders? Kunnen deze dan ook omgezet ( zeg maar geherprogrammeerd worden) worden met de lokprogrammer ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Voor ESU decoders is het mijn ervaring dat het instellen(programmeren) het makkelijkste gaat met de ESU Lokprogrammer.
Ik heb nog nooit andere DCC decoders geprobeerd met de lokprogrammer te manipuleren.
En misschien werkt jouw centrale wel met het programma van JMRI.
Dat kun je natuurlijk éérst even proberen alvorens je besluit de Lokprogrammer te kopen, want het is toch een behoorlijke uitgave.
Als je een kennis hebt met een lokprogrammer zou je ook eens een van jouw loks met US decoder op zijn programmer kunnen aansluiten en kijken wat je wel en niet kunt doen.

grt Piet.

argilla

Citaat van: bossie op 25 maart 2013, 11:10:50 AM
Voor ESU decoders is het mijn ervaring dat het instellen(programmeren) het makkelijkste gaat met de ESU Lokprogrammer.
Ik heb nog nooit andere DCC decoders geprobeerd met de lokprogrammer te manipuleren.
En misschien werkt jouw centrale wel met het programma van JMRI.
Dat kun je natuurlijk éérst even proberen alvorens je besluit de Lokprogrammer te kopen, want het is toch een behoorlijke uitgave.
Als je een kennis hebt met een lokprogrammer zou je ook eens een van jouw loks met US decoder op zijn programmer kunnen aansluiten en kijken wat je wel en niet kunt doen.

grt Piet.


Roco MM3 protocol met rocomotion.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15


janieburton

Citaat van: argilla op 25 maart 2013, 11:01:13 AM
Maar wat doe ik met mijn US decoders? Kunnen deze dan ook omgezet ( zeg maar geherprogrammeerd worden) worden met de lokprogrammer ?

Is de lokprogrammer niet universeel?
 

argilla

Citaat van: bossie op 25 maart 2013, 11:10:50 AM
Voor ESU decoders is het mijn ervaring dat het instellen(programmeren) het makkelijkste gaat met de ESU Lokprogrammer.
Ik heb nog nooit andere DCC decoders geprobeerd met de lokprogrammer te manipuleren.
En misschien werkt jouw centrale wel met het programma van JMRI.
Dat kun je natuurlijk éérst even proberen alvorens je besluit de Lokprogrammer te kopen, want het is toch een behoorlijke uitgave.
Als je een kennis hebt met een lokprogrammer zou je ook eens een van jouw loks met US decoder op zijn programmer kunnen aansluiten en kijken wat je wel en niet kunt doen.

grt Piet.


Dank voor de info  Piet en sorry voor het laattijdige reactie op uw info
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

Hallo Piet,

Even een antwoord op je vraag, DecoderPro3 even opgestart met de IB als centrale, een aantal willekeurige loks met verschillende merken en types decoders op de rails programmeer rails gezet op Indentify geklikt en zie daar ze worden allemaal herkent.
Ook nog even met een andere centrale (Z21) zelfde positieve resultaat, mijn concluisie en jarenlange positieve ervaring met het programma is hiermee weer bevestigd. Niets mismee werkt gewoon.

Alleen de waarheid ligt in het midden.