Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Who's afraid of brass? Messingkits!

Gestart door Decapod, 19 maart 2013, 12:40:50 PM

Messingkits van Belgische modellen, zegt je dat iets? In welke modellen zou je geïnteresseerd zijn (geef weer in je reactie)?

Absoluut. Ik vind het heel jammer dat er zo weinig bouwkits voorhanden zijn. Ik zit te popelen om er een paar ineen te knutselen.
7 (18.9%)
Eigenlijk wel. Ik wil best wel eens proberen wat in elkaar te steken in messing, zeker als het typisch Belgisch is.
18 (48.6%)
Het interesseert me wel, maar ik zie me er niet meteen aan beginnen: het materiaal en de verwerking schrikken me af.
10 (27%)
Eigenlijk wel, maar ik koop ze liever afgebouwd (bv. de stoomlocs van Olaerts), ook al kost het me heel wat.
1 (2.7%)
Eigenlijk niet. Er zijn toch zoveel mooie Belgische modellen op de markt. Ik neem wel vrede met een minder fijn afwerkingsniveau.
1 (2.7%)

Totaal aantal stemmen: 37

Decapod

Ik ben de laatste tijd me terug wat aan het inwerken in messing- en witmetaalbouwkits: de boeken van Iain Rice passeerden toevallig mijn pad, er stond in MSM een inspirerend artikel over de zandinstallatie van Paul Bellon en ik bouw gewoon graag zelf. Anderzijds ben ik het een beetje beu van zo beperkt te zijn in de periode waarin ik probeer te modelleren: altijd dezelfde modellen met dezelfde fouten of wel fantastisch afgewerkte maar dan weer peperdure modellen.
Met weer wat te beginnen opzoeken voor Quevaucamps (een project dat 5 jaar in de mottenballen gelegen heeft), begint het weer te prikkelen, vooral omdat ik dan van TpIII naar TpII moet overstappen (de spoorlijn werd opgebroken in 1944), waarin de schaarste van modellen nog groter is.

Vandaar deze poll: ik zou wel eens willen weten of er nog andere modelbouwers zijn hier die nog met heimwee terugdenken aan de DJH's van Jocadis of wiens vingers ook jeuken bij het zien van wat er allemaal beschikbaar is in Groot-Brittannië voor messing-zelfbouwers. En ... welke modellen, in welke schaal, zou je het liefst gerealiseerd zien dan?

Ik zou alleszins superblij zijn met een heruitgave van een type 51, een type 16, een nieuwe realisatie van een type 11, een 'voitûre Belpaire' of een 'locomotive fourgon'. Wat goederenwagentjes mogen ook ... .

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

conducteur

Als je iets maakt in messing of ander geëtste metaalplaat, dan moet je zeker aandacht besteden aan je ontwerp, zodanig dat het zo eenvoudig mogelijk te monteren valt. Dan wil ik zeker iets proberen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterVG


Voor rollend materiaal ben ik zeker geen vragende partij. De laatste jaren komt er veel kant en klaar rollend materiaal uit van prima kwaliteit. Als tijdperk III rijder is mijn koopbelangstelling met deze producten reeds voldaan. Eventueel zou ik het overwegen om een makkelijke set voor een goederenwagen te kopen. Anderzijds ben ik er vrij zeker van dat de set ongeopend aan de kant zal blijven liggen. Al mijn hobbytijd vloeit toch naar het bouwen van de baan doordat mijn belangstelling voor rollend materiaal nu eenmaal kleiner is.
Messingkits voor typisch Belgische spoorscenery als seinen en bollenstampers daarentegen trekken zeker mijn belangstelling. Al moet ik bekennen dat ik zelden tot aankoop overga wegens de forse prijs. Uiteindelijk beslis ik meestal om tot volledige zelfbouw over te gaan. Mocht ik naar Frans voorbeeld rijden dan had ik wellicht al grote hoeveelheiden wisselstellers in messing gekocht. De firma Haxso maakt deze aan een zeer gunstige prijs. Mogelijk moeten we bij hen als forum eens aankoppen met de vraag of ze een Belgische wisselsteller willen produceren.

Het Quevaucamps project dat je aanhaald boeit me enorm. In 2012 bezocht ik de resterende stationsgebouwen om zo de nog aanwezige spoorsfeer op te snuiven. Hier kan inderdaad een boeiend modelspoorproject uit ontstaan. Hoe de moed er dus aub in want ooit wil ik graag een nagebouwd Quevaucamps bewonderen.


loco

Kits hebben mij in het verleden steeds geboeid. Ik heb er vele van gebouwd. Zowel in witmetaal als in messing. Momenteel doe ik mee aan een messing project in schaal 0.
Ooit droom ik ervan mijn eigen modellen te maken met als basis messing. Volledig in messing hoeft voor mij niet. Het mag gerist een combinatie zijn van meterialen. Dit is voor mij echte modelbouw. Afgewerkte modellen kopen is dan weer niet aan mij besteed.
Maar ik geef PeterVG gelijk. Je moet kiezen. En dan moet ik toegeven dat ik er niet toe kom om een modelbaan te maken.

OlivierV

Lijkt mij zeker iets wat ik wel wil proberen, vooral met wat wagons ofzo, niet te ingewikkeld, maar een hele stoomloc kan uiteraard ook meer dan een uitdaging zijn.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kris

Hallo,
Een (messing)kit is vooral eerst een goed ontwerp maken, er zeker voor zorgen dat de maatvoering voor de uitlijning van assen , drijfstangen ... Kan uitgevoerd worden bij de samenbouw , ik vind ook dat bij een ontwerp van elk soort materiaal de positieve punten optimaal benut moeten worden ik ben dus voor een combinatie van materialen en technieken  , messing , plasticard, frezen , etsen , afgieten ...

Kris

Decapod

Toch even ter verduidelijking: ik plan helemaal niet om zelf kits te maken. Ik wilde eigenlijk vooral weten of er interesse voor bestaat. Misschien kunnen we dan wel eens naar een producent stappen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

Heb er al eens naar gekeken maar nog nooit aan durven beginnen. Zeker niet aan kits met witmetaal in. Solderen aan witmetaal zie ik niet zitten en metaal lijmen ook niet eigenlijk. Ja, het wordt gedaan maar niet met de lijmen, voorbereiding en toestellen die voor hobby toegankelijk zijn. De NMVB stoom loc van Jocadis kijkt me iedere keer zo verlijdelijk aan.

Mijn grootste probleem zou toch het afwerken zijn. De zaak in elkaar krijgen is een ding, maar het schilderen...

CiteerEen (messing)kit is vooral eerst een goed ontwerp maken, er zeker voor zorgen dat de maatvoering voor de uitlijning van assen , drijfstangen ... Kan uitgevoerd worden bij de samenbouw , ik vind ook dat bij een ontwerp van elk soort materiaal de positieve punten optimaal benut moeten worden ik ben dus voor een combinatie van materialen en technieken  , messing , plasticard, frezen , etsen , afgieten ...

Dat we geen Fyra of Desiro krijgen maw.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Ik heb destijds van Kris een uiteenzetting gekregen hoe hij zijn zelfbouw rangeermachines ontwerpt omdat ik zelf met een tram bezig ben, en wat ik er uit geleerd heb is dat een goed product begint met een doordacht ontwerp, waar veel aandacht gaat 'hoe zal ik dit op een zo eenvoudige manier kunnen monteren'...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Decapod

En wat zouden jullie dan zoal gerealiseerd willen zien? Welke kits zouden jullie willen bouwen?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Dirky

Leuk onderwerp dat me aan de beide kanten van die markt interesseert. Ik zou zowel klant als fabrikant willen zijn!

Een paar jaar terug heb ik een volledig constructiedossier opgesteld om voor mezelf een type 11 op schaal H0 te maken. Nu ik bijberoep-kleinseriefabrikant ben heb ik dat allemaal weer eens bovengehaald en een schatting gemaakt hoeveel een kit zou moeten kosten. Als ik reken met kleine aantallen is zo een project niet haalbaar. Gietstukken uit witmetaal of brons vragen een perfecte voorbereiding en een perfecte uitvoering want het product moet perfect zijn. Dat vraagt tijd, en tijd is nu eenmaal geld...

Maar wat zijn aanvaardbare prijzen? ( 'k Mag geen reclame maken dus vermeld ik ook zelf geen prijzen.)

Wat wil je als kit?
Een Britse kit heeft als eigenschap dat je veel sukkelt om die dingen perfect samen te steken. Een Brit is nu eenmaal geen doordacht ontwerper en een Brit is nooit gehaast. Een Duitse kit is duur maar valt bijna foutloos in elkaar... (uitzonderingen bevestigen de regel)

Een voorbeeld is misschien ook op z'n plaats:
Neem nu de cilinder van een stoomlok. Die kan ik in een kit steken in een 10-tal onderdelen die je zelf moet assembleren. Buisjes, dekseltjes, ringentjes,....
De kans dat daar iets fout gaat is vrij groot want de stukjes zijn klein en moeilijk uit te lijnen.
Ik kan ook een cilinder maken in brons die nog mooier zal zijn en die meteen af is. Prijsverschil ligt al snel in de buurt van 20, 25 € voor de beide cilinders.
Cilinders, rookkamer en schouw, achterkant ketel zichtbaar in de cabine, wielen (juiste op de juiste schaal), gereedschapskisten ...

Maar ik hoor graag van jullie wat ik wil horen en misschien staat er ooit zo'n kit op de website... of op de website van de concollega's  ;)

Decapod

We zijn inderdaad iets minder 'prutsers': ergens geduldig aan zitten werken is voor sommigen onder ons niet meteen je-dat.

Wat ik nog vergat toe te voegen: ik zou al heel blij zijn, mocht er iemand nieuwe gecompenseerde chassis voor heel wat massaproductielocs maken. Ik denk bv. aan de 71 van Piko, de 93 van Fleischmann, de 25, 26, 96 en 90 van Roco, enz. Dat zou het al heel wat makkelijker maken om heel wat van deze machientjes een gigantische sprong vooruit te laten zetten in detaillering. Losse onderdeeltjes voor supering kan je al vinden bij Paul Bellon, nu alleen nog chassis, tandwielkasten en motortjes.
Of bv. voor de 53 van Olaerts. Dan heb je ineens een bijna perfect model ... .

Zou dat bedrijfstechnisch al niet haalbaar kunnen zijn? Lagerblokken, balansveren, enz. kunnen dan in massa gemaakt worden, want die zijn voor heel wat machientjes helemaal hetzelfde ...

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Gerolf

Ik ben zeker geïnteresseerd in kits - of delen ervan.
Hoewel ik ook en vooral aan mijn baan wil bezig zijn. Ik volg PeterVG wel wat  :)

Wat me toch verbaast: iedereen heeft het over messing, terwijl je nieuwzilver ook prima kan etsen en solderen.
Dat laatste is een stuk minder kwetsbaar, heeft een goede staal-kleur, ... en is dus prima geschikt voor bvb drijfstangen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Ik bouw zeer graag messing en/of witmetaal kits. Voor een paar modelspoorders heb ik verschillende kits van DJH (Jocadis) gebouwd en de meeste zijn eigenlijk vrij eenvoudig te bouwen. (de 29 en de 53 zijn niet de eenvoudigste) Het spijtige is dat ik er geen enkele meer voor mezelf heb. Een stomer type 57 en een diesel reeks 72 (of was het 70) had ik dolgraag gehad, want de kans dat die door LSM  enz. gemaakt worden is wel heel klein.

Messing kits is een ander paar mouwen. SOmmige zijn vrij eenvoudig, doch degene waar ik (met lange onderbrekingen) mee bezig ben, de bekolingskraan van Bochman & Kochendorfer (nu KHK), dat is een paar ander mouwen, maar ik geraak er wel.
Het is gewoon een kwestie van rustig aan en met overleg te werk gaan.

Nadelen....ja, één. Terwijl je daarmee bezig bent doe je niets aan je baan. :) 
Met vriendelijke groeten
Peter

Kris

Hallo,

Om de vooroordelen en de drempelvrees voor (messing) bouwkits te overwinnen zijn we bezig met het O-forum om het messing onderstel van reeks 83 rangeerlok te maken , er zijn 11 bouwers begonnen , Ik heb  tijd gestoken in het ontwerp zodat de samenbouw geen speciale kennis vereist , dit is ook het grote voordeel van spoor O alles is groot genoeg en dus ook eenvoudiger om te bouwen dan HO , er zijn ook meer basiscomponenten verkrijgbaar
Ik raad dus ook iedereen aan om eerst met een maatje groter te beginnen
Goed gereedschap is ook het halve werk , voor messing bouwkits is een weerstandsoldeertoestel een onmisbaar gereedschap
Ik ben momenteel bezig aan nog een nieuw ontwerp , ook de keuze van het type loc is van groot belang , niet alle modellen lenen zich goed voor zelfbouw

Kris