Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Diodematrix

Gestart door Luc160, 18 maart 2013, 23:49:47 PM

Luc160

Ik ben op zoek naar info over diodematrixen en vooral de praktische uitvoering hiervan (sturing van wisselstraten)

Heeft hier al iemand ervaring mee?

groetjes,
Luc

Gerolf

Met diodes, wijzend naar een gemeenschappelijke weerstand die aan de andere aan massa ligt, maak je een logische OF-schakeling.
De uitgang (knooppunt diodes/weerstand) kan je met een NPN-transistor inverteren, en dan heb je een logische NOR
=> en dan gaat het er om welke wissels voor welke straat links of rechts moeten staan.

Een kwestie van uittekenen ;-)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Gerolf, je hebt het toch over logische poorten met transistor logica? Dat is toch een heel verschil met wat Luc wil denk ik? Heb nu geen tijd om te schrijven, maar zal dat zeker nog doen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Is het niet zoiets dat hij wil

Met een paar knoppen een combinatie van wissels omzetten?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Hoi Luc,

Ik heb een diode matrix gemaakt voor de wissels van mijn baantje. Een foto van de print:
https://picasaweb.google.com/ModelspoorfaN/Electronica#5132726591250235010

Achter de diodematrix is per wisselspoel 1 schakelversterker geplaatst, zodat iedere wisselspoel een eigen versterker heeft. Hier een foto van het prototype:
https://picasaweb.google.com/ModelspoorfaN/Electronica#5132726535415660146

Er liggen 15 wissels (waarvan 1 drieweg, dus met 2 spoelen) met 16 spoelen in het plan.
De spoelen van het drieweg wissel dienen altijd gelijktijdig gestuurd te worden!
Om wisselstraten gelijktijdig om te zetten kom ik zo in mijn plan op 23 mogelijkheden.

Een druk op een knop, en de trein volgt het juiste traject.

Het omzetten van tientallen wissels kost zo een stroompje van slechts enkele miliAmp's.

De ideeen vond ik onder andere op Tractronics : http://home.roadrunner.com/~jimngage/TRACTRONICS/PRODUCTS/price_1.htm#SwitchWitch

Er is op die pagina een duidelijke (Engelstalige) beschrijving te vinden van "Switch-Witch" en "Switchmap"

Verschillende componenten zul je equivalente typen voor moeten zoeken, maar dat is niet zo'n probleem  ;)
Groet van Frank

Gerolf

Ik ging uit van wisselmotoren met een eigen sturing, vandaar dat ik weerstanden en transistors noemde ...
Als het om wissels met magneetspoelen gaat, kan het inderdaad een stuk eenvoudiger.
Rian's tekening is een duidelijk en goed bruikbaar voorbeeld.

Je diodes moeten de (piek-)stroom van je spoelen aankunnen. Die kan erg hoog zijn. Peco spoelen zijn bvb berucht.
Je voeding moet ook de piek kunnen leveren wanneer je meerdere spoelen tegelijk schakelt.

Wanneer je bufferelco's gebruikt om de piekstroom te leveren, ontkom je niet aan extra elektronica...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#6
Nog iets gevonden:

In de Railhobby van December 2005 staat een goed artikel " Simpele diodematrix voor St Viktor".
Hier word stap voor stap uitgelegd hoe zoiets uit te denken en te maken  ;)
Deze werkt met een grote CDU (schakelversterker) voor alle wissels.
Het is echter geen probleem om iedere wisselspoel een eigen CDU te geven.
Vooral bij het gebruik van Minitrix spoelen is dit laatse aan te bevelen.
Die spoelen trekken kortstondig ongeveer 1 Ampere!
Flm spoelen zijn iets vriendelijker, ik dacht iets van 0,5 A.

Edit1) Hier nog een: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/StallMatrix.html
Maar dan voor stall motoren.
Link: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=stall+motor+switch+machine&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.44158598,bs.1,d.ZWU&biw=1280&bih=707&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=uytKUfS0D-HL0QXs6oG4Aw
Groet van Frank

Luc160

alvast bedankt voor de info, ik ga dit alles eens bekijken;
probleem is effectief de hoge schakelstromen die nodig zijn (peco)
en hoe dit praktisch op te lossen.

Klaas Zondervan

Zoals Frank al aangaf, geef elk wissel een eigen schakelversterker, en gebruik de matrix om die versterkers aan te sturen.

Frank_N

#9
Citaat van: Luc160 op 21 maart 2013, 01:27:42 AM
alvast bedankt voor de info, ik ga dit alles eens bekijken;
probleem is effectief de hoge schakelstromen die nodig zijn (peco)
en hoe dit praktisch op te lossen.

At Luc:
Dat van die Peco's had je eerder niet gemeld ???

Heb ik ff zitten "koekelen" daarop.........
Hoewel Peco verschillende spoelen maakt (stroomverbruik van 1 tot 3!!! Ampere) zou  ik je willen adviseren de capaciteit van elco's in de CDU te vergroten tot 3300 liefst 4700uF bij een toelaatbare spanning van minimaal 35 Volt. Liefst nog grotere toelaatbare spanning.
Plaats daarbij je CDU zo dicht mogelijk bij de wisselspoel, om de verliezen in je bekabeling zo klein mogelijk te houden ;)

Ter voorbeeld: de Minitrix spoelen vragen 1 Ampere. Bij experimenten blijkt dan dat (12 V~ X wortel uit2) 17 Volt = met 2200uF voldoende te zijn :)

Daarbij kon het best wel eens zijn dat de voorgestelde transistor ook niet toereikend is voor 3 Amp.
Groet van Frank