Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Muziek (al dan niet tijdens de hobby)

Gestart door OlivierV, 18 maart 2013, 18:00:40 PM

Frank_N

Citaat van: conducteur op 11 oktober 2013, 23:45:45 PM

Ik was aan het luisteren naar Mike Oldfield Tubular Bells, iemand zij me 'je moet eens luisteren naar 'Oxygène'

Wat er nu speelt?
Oxyène-Jean Michel Jarre ;)


Ik vind het wel mooi, maar om het nu naast Tubular Bells te plaatsen? Ik twijfel toch sterk, wat denken jullie?

Tubular Bells is meer "minimal" music, denk ik. Oxyène meer New age.
Heb op dit moment dit opstaan: https://www.youtube.com/watch?v=No7L6CkKhwo
Tangerine Dream, Rubycon. Lijkt op een combinatie van die die 2 stromingen.
Groet van Frank

oetbeem


banner by oetbeem, on Flickr

conducteur

Voor de prijsuitrijking van de eerste minibaantjeswedstrijd in Leuven volgend jaar...
http://www.youtube.com/watch?v=PNxG0cHv6wc
Een winnaar is veel mooier :D 












Als hij in een afgrond rijd ::)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Metpetergaathetbeter

#468
daar ik vandaag een zeker Peter zag toch eens moeten denken aan muziek van vroeger ook van een andere Peter, die evenzeer een uniform aanhad  en met dezelfde uiterlijke kenmerken !  :) ;)

Sound of Peter C : http://www.youtube.com/watch?v=dLmyey_18TM

Groeten Peter ;)

Dirky

Vanavond "Five Miles Out" en "Amarok" van Mike Oldfield... "Division Bell" van Pink Floyd om dan te eindigen met een meesterwerkje "Olias of Sunhillow" van Jon Anderson!

Havoc

Tubular Bells en Oxygene zijn inderdaad redelijk verschillend maar toch meer dan wat gelijkenissen. Beide zijn gedacht als "concept albums". Je moet het geheel bekijken, niet elk stukje op zich.

Om Tubular Bells bij de minimal music te plaatsen vind ik wat ver gezocht. Daar zoek/zet ik eerder Philip Glass of Reich or Riley. Wel is Oxygene wat meer synthesiser gericht waar Tubular Bells meer akoestische instrumenten gebruikt. Verder zijn ze echt wel heel sterk gelijkend.

Oxygene als New Age beschouwen is dan ook weer iets te ver. Daar zou ik eerder Terry Oldfield (broer van) zoeken. Heel andere sound. Of George Winston (alhoewel die ook bij minimal goed past), Edgar Froese (pinnacles), Kitaro (Silk Road reeks).

Als je Oxygene goed vindt moet je Zoolook eens proberen. Heeft bij mij even geduurd voor ik het snapte maar het is echt van het beste van JM Jarre. Bij Oldfield blijft voor mij Amarok boeien en de oudere zaken (voor 1995). Vangelis (de meer electronische stukken) zal je misschien ook boeien (Albedo of Soil Festivities bvb). Tangerine Dream is al genoemd en sluit ook prima aan bij Oldfield en Jarre. Wat je ook kan proberen is Wendy Carlos (vroeger Walter Carlos), klassieke musiek door de synthesiser getrokken maar op een heel bewuste en intelligente manier. Helemaal anders maar toch wat aansluitend is Blue Man Group.

Andere genre dat je misschien zou kunnen liggen is ambient. Glass heeft zo wat gedaan (Powanisquatsi (sp?)) alhoewel dat ook heel minimal is. Of Brian Eno.

Moet dringend die cd's eens terug bovenhalen. Mike Oldfield heb ik dit jaar eens terug opgelegd maar de anderen (Jarre, Glass, Kitaro, Eno, Vangelis, Froese, Riley, etc) dat is echt lang geleden.

EDIT: ik zie dat Dirky ondertussen ook Amarok opgelegd heeft. Echt ondergewaardeerd die cd. Net zoals Zoolook.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Ik zoek nooit om die muziek in vakskes (genres) te steken. Je moet al die dingen in z'n tijdsgeest beluisteren...

Toen ik in 1976 of '77 voor het eerst Tangerine Dream zag en hoorde bestond er geen naam voor het genre. Ja, synthesizer/electronische muziek... Vangelis, Jarre, het commerciëlere Onyx, Kraftwerk, en ga zo maar het rijtje af...

Mike Oldfield kan je er volgens mij helemaal niet naast plaatsen. Het is van een heel ander kaliber en vertoond enkel gelijkenis door het veelvuldig gebruik van herhalende sequences. Iets wat ook nogal veel gebruikt wordt door Tony Banks van Genesis in bijvoorbeeld "the Lamb lies down on broadway"...

Bij de eerste groep zijn de sequences meestal voortgebracht door een "sequencer" waar de tweede groep de sequences gewoon speelt.
Minimalisme steunt ook vaak op sequences...

Het "in vakskes" steken van muziek vind ik vooral vervelend in CD-winkels. Top-symphonische muziek van Wakeman moet je gaan zoeken in de New Age omdat die kerel 50 CD's gemaakt heeft van dat genre nadat hij de oude meesterwerken heeft gemaakt!

En morgen leg ik de Phipil Glass'n op. Dank voor de tip Johan!
By the way, de impressie-film koyaanisqatsi gezien? Ook de moeite!

Havoc

Citeervertoond enkel gelijkenis door het veelvuldig gebruik van herhalende sequences.

Tja, dat kan je ook Bach of Mozart verwijten... Die kenden ook iets van herhaalde sequenties met variaties. Enkel noemde men dat toen motieven, phrases, themas of iets anders. Die sequenties bij Oldfield en Jarre zijn toch iets complexer en grootser dan in de typische pop. Die sluiten meer aan bij themas zoals gebruikt in fugas en concerto's in de klassieke muziek.

Voor mij zijn die (Oldfield en Jarre) toch wel heel dicht bij elkaar hoor (muzikaal gezien dan). Oldfield iets intimistischer dan de nogal bij momenten bombastische Jarre maar toch. De gebruikte recepten zijn verwisselbaar.

Wakeman is nieuw voor mij, moet ik eens ontdekken. Is dat zoals Michael Nyman? Koyanisqatsi ken ik ook maar heb ik niet, vandaar. Powaqqatsi is van hetzelfde soort, ook voor bij een film. Heb wel wat meer van Glass (Einstein on the Beach, Satyagraha) , zelfs partituren van Dances voor orgel. Maar nooit de moed gehad om het te spelen. Als je iets minimalistisch en repetitief wil noemen... Kom je bij de muziek terecht die Anne Theresa De Keersmaeker voor haar "ballet" gebruikt.

Dat van zoeken in cd winkels is inderdaad een ramp. Heb ooit lang gezocht achter "Catherine Wheel". Stond bij de "W" ipv de "C". Catherine is geen voornaam in dit geval, catherine wheel is een "katrienewiel", het tuig waarop de Heilige Katharina gemarteld is. Vandaar dat bij mij dan ook alles op de volledige naam gesorteerd is. Bach staat niet bij "B" maar bij "J" (voor Johan Sebastian) of bij "C" (Carl Philip) of "W" (Wilhelm Friedeman) of een van de andere letters want dat was een serieuse familie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Heb je veel van Mike Oldfield?

Ik heb, denk ik, zowat de gehele collectie en als rode draad blijft de traditionele Ierse en Schotse muziek in de gehele collectie te horen. Hij durft ook "alles" aan en heeft zelfs geen schrik van een disconummerke...

Jarre moet het bombastischer aanpakken en heeft dan als achtergrond eerder de (film-)muziek van Papa Jarre...  Van Jarre heb ik enkel Oxygene, Equinoxe, Magnetic fields en Zoolook.

Voor mij blijven het totaal verschillende genres!

Frank_N

#474
Akhnaton , Einstein on the Beach, Satyagraha is een trilogie. Lastig om het de omvatten, maar wel spannend. En confronterend.  De bedoeling was (en is) deze trilogie in een korte tijdspanne te beluisteren.
Akhnaton is eigenlijk nog het meest te "behappen", wat  mij betreft.

De Video van Powaqqatsi laat zien hoe arrogant de mensheid omgaat met zijn leefomgeving. Ik zag dit eens live, (helaas zonder Glass himself want die moest op het laatste  moment naar huis, had met ziekte van zijn vrouw te maken))
Het vreemde aan Glass (of je dat nu mooi vind of  niet) is dat hij sythesisers laat klinken als een orkest, en andersom een orkest (vooral blazers) laat klinken als een synthesiser.
Koor en solisten drijft hij tot het uiterste..

Edit1) Glass maakt vooral gebruik van polyritmieken. En dan een beetje op een soort omgekeerde manier waarop Stravinsky dat deed met bv. Le Sacre Du Printemps.
http://www.youtube.com/watch?v=5UJOaGIhG7A
Deze uitvoering vind ik wel mooi 8)

Stravinsky gebruikte soms  een heel orkest als slagwerk....

Edit2) http://en.wikipedia.org/wiki/Akhenaten

Edit3) http://www.youtube.com/watch?v=JfFMdllASbM
Groet van Frank

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

#476
Een schitternd voorbeeld van minimal music: Arvo Pärt: Tabula Rasa
Link: http://www.youtube.com/watch?v=f-J8LNcZgTA

Gidon Cremer op 1e viool...Geprepareerde piano ??? 8)

Edit) even wat rechtzetten: De 1e viool is hier helaas niet Gidon Cremer... De opname welke ik heb op cd speelt hij wel. (hoorde dit jaren gelden op het huidige Klara)
Groet van Frank

Havoc

CiteerHeb je veel van Mike Oldfield?

Alles tot en met Voyager, dan heb ik het opgegeven. Er komt een punt waarop je het allemaal al eens gehoord hebt en het te commercieel wordt. Tubular Bells was steengoed. The klassieke versie ook. Tubular Bells 2 had ook nieuwe insteken. Maar daarna...

CiteerAkhnaton , Einstein on the Beach, Satyagraha is een trilogie. Lastig om het de omvatten, maar wel spannend. En confronterend.  De bedoeling was (en is) deze trilogie in een korte tijdspanne te beluisteren.

Wist ik niet. Ik heb vooral de 2 laatste veel gespeeld op de walkman op de trein naar Leuven. En in een korte tijdspanne beluisteren? Einstein en Satyagraha zijn elk 3 cd's als ik me goed herinner. Kan me niet herinneren dat ik dat confronterend vond. Maar ik heb ook nooit echt aandacht aan de tekst besteed. Dat was voor mij meer een instrument met de andere. Bijna Wagneriaanse toestanden.

Pärt is inderdaad toegankelijke muziek. Heb ik ooit nog gespeeld (Annum par annum). Schoenberg op piano is ook nog te doen en redelijk minimal. Er is er nog ene waar ik niet op de naam van kan komen. Heeft iets geschreven voor automatische pianos en vliegtuigmotoren, frans klinkende naam.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Vanavond de andere tour op... Styx, "the Grand Illusion" en Utopia "Ra"... De Ra-tournee van Todd Rundgren was wel de moeite. Maar ook weer zo lang geleden  :)

Michiel

Ik ben het hele oeuvre van Yes aan het herontdekken. Wat aan machtig mooie reeks LP's hebben die jongens gemaakt! Van "Time and a Word" (1970) tot en met de LP waar ik op het moment naar luister, "Drama" (1980) stuk voor stuk meesterwerken. Enkel "Tales from Topographic Oceans" vind ik nogal bestemmingsloos. Maar ik geniet, en ben op zoek geslagen naar elke vinylalbum van deze jongens.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)