Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Muziek (al dan niet tijdens de hobby)

Gestart door OlivierV, 18 maart 2013, 18:00:40 PM

Koen

Ook van mij veel sterkte, Marc!

Zeer mooie muziek van Bach (piano concerto) uitgevoerd door de jonge virtuoos David Fray. Oordeel zelf even over de wijze hoe hij de muziek interpreteert.
Ik vind dit buitengewoon maar het orkest moet bijzonder veel geduld hebben  ::).

https://www.youtube.com/watch?v=CHJ2b8cqfUo


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

marc goovaerts

Voor mij een heel breed scala, maar hoe langer hoe meer klassiek en rustbrengende soort.
Geen pure boem-boem of ritmisch babbelen.
Zal de leeftijd wel zijn, zeker ?

Dankzij de cultuurmarkt in Antwerpen zondag jl. Quadrivium ontdekt.
Mengeling van Bourgondische en middeleeuwse Japanse (jawel) muziek op nagebouwde historische instrumenten.

Vreemd misschien, maar toch zo loepzuiver en goed gebracht dat de meest fervente hiphopper er stil bij zou worden.

Een drietal nummers zijn gratis te downloaden op:

http://www.reverbnation.com/tunepak/1409642

Natuurlijk zonder de akoustiek van de St. Paulus in Antwerpen.
Voor de meesten zullen eerder de twee instrumentale nummers interessant kunnen zijn.
En hopelijk via een betere luidspreker dan het kleintje in mijn MacMini...

factageklerk

#362
(...)
 

Koen

@Marc,

Zeer mooie muziek.
Bij het opzoeken van meer info over dit ensemble, zie ik dat één van de leden Geert Vangele is.
Wij hebben vorig jaar van hem les gekregen op de blokfluitdagen in Mechelen.
Een zeer getallenteerd muzikant!

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

CiteerDankzij de cultuurmarkt in Antwerpen zondag jl. Quadrivium ontdekt.
Mengeling van Bourgondische en middeleeuwse Japanse (jawel) muziek op nagebouwde historische instrumenten.
....
Een drietal nummers zijn gratis te downloaden op:

Ben eens gaan luisteren en dat is echt wel goeie muziek. Wil ik best wel een live horen en ga ik naar uitkijken. Enkel de heel vervelende facebook/twitter pop-up op hun website is er teveel aan om razend enthousiast te zijn. In die drie nummers heb ik echter niet veel japans ontdekt. Puur renaisance. Heel goeie opname trouwens.

Tja, de St-Paulus heeft wel een goeie akoestiek. Als ze nu dat orgel eens ernaar in orde zetten...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#365
Helemaal mee eens, Johan, Schitterend!
Dat "Japanse" effect word veroorzaakt door het gebruik van Dulcimer, Psalterium of een Guzheng, volgens mij.
Die dingen bestaan in verschillende vormen, worden door een soort plectrum bespeeld of met lange nagels.
Andreas Vollenweider gebruikt op het album "Caverna magica" ook zo'n ding.

Dank voor de link, Marc ;)

Edit: tekst aangevuld.
Groet van Frank

marc goovaerts

In St. Paulus was het wel degelijk ook authentieke Japanse middeleeuwse muziek.
Maar die staat niet op de download-stukjes.

In november treden ze nog een paar keer op in het Antwerpse (zie www.quadrivium.net), maar met nieuwe programma's.

Wie die mix van Bourgondisch en Japans wil beluisteren, moet hun eerste CD ('La cause est Amer') kopen, of in de bib gaan zoeken.
Die van de Permeke-bib ligt voorlopig hier    ;)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

CiteerIn november treden ze nog een paar keer op in het Antwerpse (zie www.quadrivium.net), maar met nieuwe programma's.

Hopelijk zijn de werken in huis dan achter de rug en is er tijd om eens te gan luisteren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Dit vind ik een van de subliemste composities allertijden: Supper's Ready van Genesis. Live is de show met Peter Gabriel ronduit pakkend. Maar op de live dubbel-LP "Secounds Out" is de musicale versie, nu met Phil Collins als zanger, gerijpt tot een weergaloos episch avontuur. Het nummer duur 25 minuten, maar dat is nog veel te kort! Geniet!

https://www.youtube.com/watch?v=M58wE8GTGp4
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Koen

Ik heb dit net even bekeken. Mijn kinderen kennen dit en vinden dit toffe muziek.
Ik kan hen niet tegenspreken  :).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Frank_N

Citaat van: Michiel op 01 september 2013, 22:39:02 PM
Dit vind ik een van de subliemste composities allertijden: Supper's Ready van Genesis. Live is de show met Peter Gabriel ronduit pakkend. Maar op de live dubbel-LP "Secounds Out" is de musicale versie, nu met Phil Collins als zanger, gerijpt tot een weergaloos episch avontuur. Het nummer duur 25 minuten, maar dat is nog veel te kort! Geniet!

https://www.youtube.com/watch?v=M58wE8GTGp4

Dat ben ik niet helemaal met je eens, Michiel. De link naar de clip is geweldig!
Maar: Met het vertrek van Gabriel was Genesis halfdood, na het vertrek van Hackkett helemaal.
Is maar mijn persoonlijke mening, hoor!
Groet van Frank

Michiel

Ik snap wat je bedoelt, want ook voor mij houdt de echte Genesis op met "And Then there were Three" (niet inbegrepen). Maar wat ik wou zeggen is dat ik vind dat Peter Gabriel een weergaloze tekstschijver, performer en zanger was, Maar dat Phil Collins kwa zangtalent niet moet onderdoen. Musikaal, voor de LP luisteraar, is "Super's Ready" op "Secounds Out" gerijpt na vele jaren live concerten tot een ongevenaard epos. Als visueel "live act", en op het vlak van lyrics met inhoud, is het vertrek van Gabriel een enorme kater geworden voor de groep, waar ze nooit een antwoord op hebben kunnen geven.

Maar, Peter Gabriel had Genesis nodig om zich op dergelijke manier te kunnen uiten. Gabriel heeft nooit meer die intensiteit in theaterperformance kunnen brengen met zijn latere solowerk. De musikale inbreng van alle leden waren nodig om Peter Gabriel te kunnen laten schitteren.

Maar dat is dus louter mijn mening, en kan het latere werk van Genesis ook nog best pruimen (Abacab, Duke, ...)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Ik dacht toch dat de huidige bandleden rond Gabriel wel degelijk vernieuwend bezig zijn, Michiel.
De combinatie van David Sanches, David Rodes, Tony Levin en Manu Catche draait al tijden erg sucsesvol!
Maar goed ieder zijn smaak, toch? ;)

Op de VRT zag ik recent een documentaire over het maken van het album So.
Het werd me snel duidelijk dat er destijds heel wat hoogstandjes door het gezelschap werden uitgedoktert!!!!
Groet van Frank