Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Nummering van sporen

Gestart door doomslu, 17 maart 2013, 19:17:26 PM

doomslu

Ik heb wat gezocht op het internet en wat gesnuffeld op de zolder van Patrick, maar niets gevonden...
Ik vroeg me af of er afspraken bestaan in België voor het nummeren van de sporen in stations. En ik bedoel niet enkel de perronsporen, die logischerwijs van 1 tot X lopen, maar evenzeer de uithaalsporen en andere secties.

Als iemand informatie heeft...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Geen idee hoe het werkt, maar wat mij altijd al opgevallen is, spoor 1 ligt altijd aan de kant van het stationsgebouw en vanaf daar telt men gewoon verder.

Maar hoe het voor een kopstation werkt, dat is me ook een raadsel. In Antwerpen ligt spoor 1 aan je rechterkant als je naar de sporen kijkt dacht ik. Sinds de ombouw van het station is er bijvoorbeeld ook een spoor 21. Niet omdat er 21 perrons zijn, maar gewoon omdat dit op niveau -2 ligt.

Dit zijn gewoon vaststellingen van mezelf. Of er al dan niet regels zijn hierrond zullen de specialisten wel weten.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

In blankenberge ligt spoor 1 rechts vanuit het oogpunt van de machinist van een vertrekkende trein, links spoor 7.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Op de site http://www.sporenplan.nl/ vind je voorbeelden van spoornummering in NL.
Klik linksboven op sporenplannen, dan op de landkaart op NL en dan Actuele tekeningen uitgebreid.
Op die site staan ook Belgische emplacementen, maar daar staan helaas geen spoornummers in.

SuSke

@Luc
Misschien de detailplannetjes die in spoorwegjournaal staan in de artikelreeks over de seinhuizen van dichterbij bekijken, een kleine vergelijkende studie maken van de beschikbare informatie en een publicatie maken voor MSM. :D


:-X En neen, ik doe dat niet  :P 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Mattias

De sporen zijn allen genummerd en de nummering begint aan de kant van de blokpost. Het makkelijkst kan ik het uitleggen met Brussel Zuid.
Kant van blok 1, daar begint spoor 1 (terminal eurostar) en eindigd met 22 (kopspoor kant Fonsnylaan)

Bij bundelsporen begint men met nummeren aan de kant van het hoofdspoor...  ;)

Maar met de afschaffing van blokposten en het overnemen door een EBP-blokpost, is dit steeds moeilijker te zien..
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

doomslu

Bedankt voor de reacties.
Een deel van de vraag is beantwoord, maar niet alles.  ;)

Even een schetsje. Hoe nummert men de rode spoordelen?

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Met a, b, en c. vb 1a, 1b, 1c.

Erik

itchy

Nog een kleine aanvulling: perronsporen worden altijd voorzien van een Romeins cijfer (I, II, III, IV,...); andere sporen van een gewoon Arabisch cijfer (5, 6, 7, 8,...). Kopsporen in doorgaande stations worden altijd van een letter voorzien(zie de kopspoortjes in Leuven bv.: A, B, C, D,...). Als het een kopstation is (dus met enkel kopsporen, bv. Blankenberge), gebruikt men evenwel Romeinse cijfers voor alle perronsporen (dus geen letters). Deze principes zijn vrij systematisch terug te vinden op alle NMBS-patrimoniumplannen. Zie de spoorse zolder: http://www.tassignon.be/trains/documentation/plans.php onderaan de pagina.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Hervé

Die rode zou je bijna als kleine bundels kunnen beschouwen (zie ook Brussel Zuid, daar heb je de bundel Oost.  De twee sporen die daar zijn, zijn dan de 'Oost 1' en de 'Oost 2')

GroeteN,
Hervé


OMC

Er bestaat inderdaad wel een verklaring voor, zoals Mattias al aanhaalde, maar in de loop der jaren is de logica volgens die uitleg niet meer te volgen (helaas). In bundels zijn de sporen dikwijls vlak na de wissels wel voorzien van een nummer. Bundel N op Antwerpen-Noord is bijvoorbeeld genummerd van 901 tot en met 921. Die nummering loopt van links naar rechts als je met je rug naar de inrit van Antwerpen-Noord (Y Schijn) staat. De bundel links daarnaast, C1, heeft hetzelfde kenmerk maar dan met nummering van 101 t.e.m. 119. De bundel links daarnaast, bundel D, heeft dan weer de nummering van rechts naar links. (701 t.e.m. 709). En links naast spoor 709 loopt het hoofdspoor van L27A/1.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

2012

Citaat van: doomslu op 17 maart 2013, 20:35:35 PM
Bedankt voor de reacties.
Een deel van de vraag is beantwoord, maar niet alles.  ;)

Even een schetsje. Hoe nummert men de rode spoordelen?



Je tekent hier gewoon een doodspoorke waar enkel een machine of 2 à 3 in kan zekers ? in gent hebben we er zo 2 gehad, ééntje is al verdwenen en ze noemen dat gewoon zoals het seintje de uitrit heet ... om van de bundel CD in gent tegen een trein te kunnen komen "trekken ze jou in de PR" ... het seintje dat de uitrit toelaat is dus het sein PR, vroeger hadden we ook nog de QR aan het uiteinde van spoor 9, maar is weg door de werken. Ook op het noord hebben ze zo van die doodspoorkes, de seingevers noemen da gewoon naar het sein, je krijgt dan info in d ezin van we gaan je in de CD zetten en dan kan je naar x rijden.
Nog op het noord hebben alle bundels een benummering per bundel. Als ik me ni vergis is de bundel C1 101 tot 1xx kweni hoeveel sporen, de achterkaai bundel D is geloof ik 7xx (dus 701 tot 7xx)... beetje zoals in een ziekenhuis he, alle kamers op eerste verdiep is 100 en oneffen, op 2de verdiep 200 en oneffen... op die manier zit er wel structuur in de benummering.

In gent zijn de wijkbundels CD1 tot en met CD12 en ook LM 6 tot LM 18 (de ES zit op de andere LM sporen).

chef garde

Je vergeet nog bundel Blaarmeersen, Kurt!

2012

Citaat van: chef garde op 18 maart 2013, 17:37:11 PM
Je vergeet nog bundel Blaarmeersen, Kurt!

amai ... weet jij da zijn ? ni da we veel chef gardes zien in de bundels he  8)

doomslu

Citaat van: 2012 op 19 maart 2013, 12:33:05 PM
Citaat van: chef garde op 18 maart 2013, 17:37:11 PM
Je vergeet nog bundel Blaarmeersen, Kurt!

amai ... weet jij da zijn ? ni da we veel chef gardes zien in de bundels he  8)
Ze lopen soms wel eens verloren, die chef gardes, denk ik.  ;D

Alvast al allemaal bedankt aan iedereen.
Bijkomende info is nog steeds welkom.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *