Gouvy - Brussel v.v.

Gestart door Eres, 17 maart 2013, 16:08:17 PM

Eres

Hier in Gouvy komen iedere dag in de avond een tweetal treinstellen vanuit Brussel een IC getrokken door een 18 reeks en ook een MS. Deze laatste komt via Vise en Luik naar hier. De volgende ochtend vroeg vertrekken deze weer.

Ik zit mij af te vragen hoe dat gaat met de treinbestuurder en treinbegeleider. zoals wij Hollanders het noemen de treinmachinst en de conducteur. Een rit vanuit Gouvy naar Brussel duurt ca. 2,5 uur voor een MS weet ik het niet zal wat langer duren gelet dat deze via Vise gaat.

Hoe gaat dat met de twee personeelsleden? Zij mogen ook alleen maar een onbekend voor mij aantal uren werken. Stappen zij er in Brussel af en komen in de avond terug wat zou betekenen dat ze ca. 5 uur per dag werken en denk ik niet dat de NMBShoet goed vindt dat ze in die periode lopen te shoppen in Brussel.

Wie kan mij meer vertellen hoe dat allemaal in elkaar zit, ben heel benieuwd.

Wim

Jurgen

Een werkdag duurt 8 uur in België, ik veronderstel dat dit ook zo bij de spoorwegen is.

Een treinbestuurder rijdt dus 8 uur per dag met zijn trein rond en mag nadien weer naar huis om de volgende dag opnieuw te beginnen. Het is niet omdat die trein iedere avond in Gouvy terug aankomt dat dit dezelfde bestuurder, of zelfs dezelfde loc is.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

Het treinpersoneel hier in België doet diensten tot 9u.

Eres

Het zal dan wel zo zijn dat de treinbestuurder daar ergens blijft rijden en van misschien Luik naar Gouvy komt. In Nederland is het zo volgens mij dat als je moet reizen naar je bestemming je compensatie krijgt in je werkuren.

Je hebt verschillende stand plaatsen oa Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal en Middelburg. Als treinbestuurder/treinbegeleider moet je in een bepaalde regio van een deze standplaatsen wonen met een maximum aan kilometers.  Ik ken wel iemand destijds die weleens in Rotterdam moest opstappen en dan vanuit daar naar het oosten van NL ging en dan in Rotterdam afstapte en dan naar Dordrecht als passagier om dan naar huis te gaan. Later heeft hij vanwege verhuis plannen overplaatsing gekregen naar standplaats Roosendaal.

Denk dat het haast hetzelfde werkt bij de NMBS en ja het zal best dat een werkdag 8 uurtjes heeft alleen heb ik dat nooit mogen meemaken in mijn beroep. Was blij als ik een keer 60 a 70 uur werkte per week dan was het rustig. Maar volgens de directie was dat A PART OF THE JOB

Maar bedankt voor je reactie

Wim

oebr

Springuren zullen de meeste dispatchers wel proberen te vermijden (deel ervan zijn waarschijnlijk bufferuren en administratietijd, gokje), maar omwille van veiligheidsredenen lijkt het me zeker voor bestuurders geen goed idee om de werkdagen te lang te maken.
Er zijn uiteraard ook wel gedispatchte diensten die wel overbelast worden, denk maar aan de soms veel te drukke werkschema's van sommige (low budget) vliegers (zelfs met een S op de staart). Als een stewardess eens met een suffe kop een kop koffie laat vallen is dan misschien nog niet zo heel erg, maar dat veel vliegtuigen hier in Brussel met oververmoeide piloten landen is toch niet zo'n fijn idee.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

2012

IN Belgie werken de treinbestuurders op de reizigers diensten minimaal 6 uur per werkdag, maximaal 9uur, spring uren hebben we niet, bij logistics zijn andere regels van toepassing, ook uitslapen en zo, op reizigers hebben we dat niet, thalys/eurostar ni meegerekend natuurlijk.

IN die tijdspanne van 6 à 9 uur doen we aantal ritten, zelf te rijden, soms ook stukje als passagier, hier en daar zit al es een pauze. We beginnen en eindigen altijd in onze depot, alle diensten zijn zo opgemaakt da we op einde van de werkdag weer in eigen depot uitkomen.

railman56

en wat moet je doen als alles in de soep gaat zoals vorige keer met hevige sneeuwval?  ;) uren wachten totdat je terug in eigen depot geraakt?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Eres

Marc

Ja dat is een goeie en niet eerder aan gedacht maar denk dat er zoiets zal zijn waar ze in Nederland een liedje op hebben gemaakt. Misschien ooit gehoord "BUSJE KOMT ZO, BUSJE KOMT ZO"

Wim