Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sighelsheim

Gestart door Dirky, 13 maart 2013, 22:49:39 PM

Martin Welberg

Ziet er goed uit dat bruggetje ! Doos onderdelen lijkt me ook aardig interessant  ;)

evan

I like it!  Knap resultaat met de Depron tevens ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

bedankt... altijd leuk een complimentje te krijgen...

Vandaag:

Het begin van een houten Blechträgerbrücke:



En een stuk alu-profiel op maat gezaagd voor een nieuw experiment...





conducteur

heel erg benieuwd wat je met dat u profiel aanvangt...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Dirk,

Ferme brug!  Zo te zien eentje van je 'hofleverancier'  ;)
Rivetten of gelast  :) :) :)

Je metaalwerk: zo zie ik het graag: 'old fashion way'.  De alcoholstift erop en met de kraspen erdoor.

Ik ben nieuwsgierig...



Groetjes, Peter


Dirky

paar ervaringen rijker vandaag:

- De mast in 1mm MDF is op 5 dagen tijd behoorlijk beginnen torsen. De 4 aparte onderdelen werden nochtans op voorhand in een vernis-bad gedompeld.
- Enkele andere onderdelen werden aan één kant gevernist en staan deftig paraplu...

1mm MDF lijkt dus niet het beste om mee te werken voor sommige toepassingen...


De baan:
Duidelijk te weinig tijd om verder aan te werken.
Het zou kunnen zijn dat ik er, naar aanleiding van het berichte van Jean-Luc i.v.m. een moduletreffen, een verkorte versie van maak om te kunnen deelnemen aan dat gebeuren...

Gerolf

Jammer van die mast, Dirk

Misschien is het op voorhand onderdompelen in vernis (en de manier van drogen) wel de oorzaak van het kromtrekken.
Het lijkt me immers niet voor de hand liggend om bij onderdompelen een gelijkmatige vernislaag te krijgen.
Als je ze ergens op legt om te drogen, zakt alles naar een kant. Hetzelfde geldt voor hangend drogen
Je kan ze bij het drogen ergens tussen klemmen, maar dat mag dan weer niet kleven...

Eerst monteren, en dan met de airbrush laagjes vernis geven lijkt me veiliger.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Dirk
Ik vermoed dat deze mast een eigen creatie is?
Vraag eens aan Kees Jan (Rail-Kees) hoe hij dit heeft opgelost voor zijn lichtmast die hij onlangs heeft uitgebracht. Ik veronderstel dat hij dit probleem toch ook moet hebben, tenzij hij gebruik maakt van dikkere MDF
zie ook http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=18306.0

Dirky

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb echter de oorzaak van mijn belangrijkste MDF probleem gevonden:

De mast heb ik in twee fases samengelijmd. Eerst twee maal zijde op zijde en dan de twee haakse samenstellingen samengevoegd. Nu, de eerste fase heb ik de beide zijkanten aan de binnezijde verlijmd met UHU hart lijm. De andere naden later met sekondenlijm. Deze laatste "trekt" niet meer na een paar sekonden. De UHU hart lijm daarentegen krimpt en trekt de beide delen naar elkaar...
Dus niets mis met MDF 1mm maar wel met mijn manier van lijmen.

Deze oorzaak heb ik gevonden nadat ik de stukken wand van mijn nieuw MINTARD-seinhuis had samengelijmd. Met 3mm hetzelfde fenomeen!



Dirky

Ditmaal ééntje van "scratch"... Een station voor het dorpje "Sighelsheim"...