Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Sighelsheim

Gestart door Dirky, 13 maart 2013, 22:49:39 PM

C.B.

Dat tunnelportaal ziet er al niet slecht uit.
Ik ben benieuwd als het volledig is afgewerkt.
Groetjes.
Claudio.

Dirky

thx,

opgevoegd maar nog niet gekuist:



en tussendoor ook een voetgangersbrug opgestart:






PeterC

Dirk,

Dat ziet er al goed uit!  Gaat blijkbaar stukken sneller dan mijn tunnelportaal destijds  :)

Groetjes, Peter


1op32

Dag Dirk,
Ziet er erg knap uit, welk materiaal gebruik je voor de 'stenen' van je tunnelportaal ? Zijn dit kant en klare 'stenen' of heb je deze zelf vooraf gesneden uit  een of ander plaatmateriaal ?
Groeten,
Geert
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Dirky

De stenen zijn gemaakt met DEPRON (parket isolatie). Eerst stroken van 4, 9 en 14mm en die verknippen met de guillotine in stenen.

Gisteren gevoegd en vandaag ziet het er zo uit:



na schilderen zien de stenen er zo uit:



Vanzelfsprekend moeten de stenen nog een kleurenvariatie krijgen en dan enkele lagen wet en dry wash...

maar da's voor later!

TBCédric

Van dees soort topics geniet ik echt van!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stieven76

Dat ziet er prachtig uit Dirk. Top  ;D

Steven123

Zeer straf hoe je zo'n glad depron zo'n ruwere steen-structuur hebt kunnen geven.
Heel goed bezig  ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

1op32

Dirk heel mooi resultaat !
Had de parket isolatie reeds een grijze kleur? ik heb enkel nog maar witte gezien?
De randen zijn blijkbaar ook heel strak gebleven, een heel scherp mes is een must denk ik.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

argilla

Prachtig Dirk, mooi werk. ;)
Zulke topics volg ik met plezier.

Heb eventjes gegoogeld . Kende het materiaal Depron niet. Maar er worden zelf vliegtuig modellen mee gemaakt. Veelzijdig materiaal zo te lezen.
Kan zelfs met laser gesneden worden.
Dirk welke dikte,  2 mm ? Waarschijnlijk niet de Gamma verkrijgbaar. :(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky

bedankt,

Ik heb hier nog afval depron 3mm liggen. In de living heb ik twee jaar terug de plankenvloer vervangen door een andere en de bruikbare stukken depron niet weggegooid.
Depron is een merknaam en het product wordt wel door verschillende fabrikanten onder verschillende namen/variaties uitgebracht. De grijze heb ik ooit ergens in de Limburg gevonden. Eén volle doos kostte amper zoveel als een paar velletjes bij de modelbouwwinkel.

Scherpe randen: zoals gemeld heb ik eerst "stroken" gesneden met de styro-hete-draad-snijder. Het inkorten doe ik met mijn guillotine (zie draadje onder gereedschappen) en als je manueel moet snijden lukt het prima met een nieuw blad van een cuttermes en snij je best in een zaagbeweging.

En de steenstruktuur: depron is glad aan de ene kant en iets poreus aan de andere kant. Daar trek ik me niets van aan tijdens het leggen van de stenen. Verlijmen doe ik trouwens met FixAll van Soudal (d.m.v. een spuit).
Als alles droog is – reken maar op een volle dag – dan bewerk ik de muur met zeer grof schuurpapier. Niet schuren maar "rollen" zodat de grove korrel putjes duwt in het oppervlak. Dat systeem kuist meteen ook de randjes van het voegsel.

Op een macro opname zijn de randjes van de stenen feitelijk te scherp maar dat komt uiteindelijk ten goede als je later dry-brushed. De scherpere randen zorgen dan voor een duidelijk accent...

En zoals altijd, geduld hebben! Ik doe een paar rijen en spring dan op een ander project...

doomslu

Citaat van: argilla op 30 augustus 2013, 08:38:17 AM
Prachtig Dirk, mooi werk. ;)
Zulke topics volg ik met plezier.

Heb eventjes gegoogeld . Kende het materiaal Depron niet. Maar er worden zelf vliegtuig modellen mee gemaakt. Veelzijdig materiaal zo te lezen.
Kan zelfs met laser gesneden worden.
Dirk welke dikte,  2 mm ? Waarschijnlijk niet de Gamma verkrijgbaar. :(
Marc, Depron circuleert op onze fora al enkele jaren en er zijn al artikels verschenen in MSM waarin het materiaal gebruikt wordt. Even het geheugen afstoffen.  :D

Het materiaal heb ik al gevonden in de doe-het-zelf, maar onder een andere naam. Soms spreekt men ook van dampscherm en vind je het bij het behangpapier. Kijk anders ook eens (zoals al gezegd hierboven) bij de parketten en laminaten...
Dit materiaal moet je zeker eens proberen!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

Citaat van: doomslu op 30 augustus 2013, 09:20:53 AM
Citaat van: argilla op 30 augustus 2013, 08:38:17 AM
Prachtig Dirk, mooi werk. ;)
Zulke topics volg ik met plezier.

Heb eventjes gegoogeld . Kende het materiaal Depron niet. Maar er worden zelf vliegtuig modellen mee gemaakt. Veelzijdig materiaal zo te lezen.
Kan zelfs met laser gesneden worden.
Dirk welke dikte,  2 mm ? Waarschijnlijk niet de Gamma verkrijgbaar. :(
Marc, Depron circuleert op onze fora al enkele jaren en er zijn al artikels verschenen in MSM waarin het materiaal gebruikt wordt. Even het geheugen afstoffen.  :D

Het materiaal heb ik al gevonden in de doe-het-zelf, maar onder een andere naam. Soms spreekt men ook van dampscherm en vind je het bij het behangpapier. Kijk anders ook eens (zoals al gezegd hierboven) bij de parketten en laminaten...
Dit materiaal moet je zeker eens proberen!  ;)


Weeral wat bijgeleerd Luc, dank voor de info  ;) . Het materiaal zal ik zeker een keer uitproberen zeker en vast !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky

Wat verder gewerkt aan de baan. Foto's zijn voor later.

Intussen ook het portaal bewerkt.
De "perfect hoekige" stenen moesten beter. Met de hand heb ik dus alle voegen uitgekrast en stukjes van de stenen weggebroken. Nieuwe laag verf in voegselkleur. Donkere verf er over gerold en dan met pastelkrijt nuances gegeven. Vernis erover en dan de rook-sporen aangebracht. Beetje bleke drywash erop...






Dirky

Het houten brugje neemt vorm aan:



Vandaag het snijwerk voor enkele nieuwe projecten afgehaald bij Paul.







Eentje van de nieuwe projecten is niet voor Sighelsheim maar een model van het seinhuis van Mintard.