Sighelsheim

Gestart door Dirky, 13 maart 2013, 22:49:39 PM

evan

Wel leuk telefoongesprek ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steven123

Ai, dat is inderdaad wat aan de steile kant.
En één van beide sporen telkens op een verhoogde berm laten uitkomen aan de kopskanten is waarschijnlijk geen oplossing zeker?

Hopelijk komt er toch een oplossing, ziet er een tof project uit  ;)
Succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Havoc

Grote schalen zijn een pest voor hellingen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Citaat van: Havoc op 16 maart 2013, 15:30:46 PM
Grote schalen zijn een pest voor hellingen.
't zijn misschien de hellingen die de pest zijn voor grote schalen of hebben ze gewoon de pest aan elkaar  :) ;) :D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Alles is nu hertekend (met hellingen in percenten :D) en ik kom aan de linker kant 2 meter te kort, aan de rechter kant zowat 1,5 meter.
Er zit dus niets anders op dan de opstelling te behouden en aan beide kanten later aansluitstukken te voorzien als ik het geheel ooit in een modulebaan wil schuiven.

Ik zal me dan waarschijnlijk ook beperken tot delen 1, 2 en 3...

Nu eerst nog een beetje verder uitwerken om de tafel te beginnen bouwen.

Dirky

#20
http://www.flickr.com/photos/22661652@N04/8666658428/

Stuk weg aan de rechter kant, stuk bij aan de linker kant.
Links past nu een modulekopstuk. Rechts moet er later een overgangsstuk komen van zowat 4 meter.

Gerolf

Citaat van: Dirky op 15 maart 2013, 20:49:45 PMeen hoogteverschil te creeeren van 150mm + drager van de brug.

150mm lijkt me niet veel. In H0 is een lochoogte volgens NEM 102 65mm, en schaal I wordt dat 165mm ...
Brug + bedding + rails toch minstens 25mm, ...  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

NEM 102 geeft 150mm zonder bovenleiding, 165mm met bovenleiding.

Ben dit weekend, terwijl madame aan het winkelen was, toerke gaan doen in het Kortrijkse en heb toch wel veel bruggen gezien die weinig "onder" de sporen hebben...

Door de uitbreiding naar links wordt dit ook minder kritisch. Ik denk het geheel op te stellen en te "wringen" naar een positie die optimale doorgang toelaat. Ben niet strak aan het plan gebonden...

mivc057

Heb zojuist eens gemeten: grote stoomloks type BR44 en 50 meten exact 145mm vanop het spoor en een" krokodil" met ingetrokken panto's eveneens +-145mm , vanop het spoor !

Dirky

Bedankt Michel,

ik streef in alle geval naar MINIMUM 150mm. Wat meer kan is mooi meegenomen.

SuSke

Citaat van: Dirky op 18 maart 2013, 11:34:05 AM
...
Ben dit weekend, terwijl madame aan het winkelen was, toerke gaan doen in het Kortrijkse en heb toch wel veel bruggen gezien die weinig "onder" de sporen hebben...
In principe heb je onder de sporen genoeg aan de traversen alleen om je sporen op te leggen. De rest van de constructie kan je naar boven uitwerken. Je hebt dan een brug zonder ballast.
Je moet er wel rekeningn mee houden dat als je opwaartse bogen gebruikt je deze ook tegen elkaar moet afsteunen door een dwars verband op de top van de boog.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

de basis (onderbouw) voor het seinhuis op Sighelsheim neemt vorm aan:


Dirky

Vandaag met de bovenbouw begonnen. Muren die perfect passen op het platform en ook onder 22.5° moeten afgefreesd worden...

Hier moet ik toch nog eens de ongeziene nauwkeurigheid van het laserwerk van Paul (Paulogic) ter sprake brengen.  ;) Alles  past gewoon PERFECT en er is rekening gehouden met de effectieve dikte van de MDF plaat! Die schommelt vaak tussen 3mm en 3,2mm wat toch wel een storend verschil kan zijn bij het ontwerpen!

De schuine kanten zijn met een mini-bovenfrees afgeschuind.


evan

Ik begin te dromen  ::)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

dromen zijn bedrog Evan....

voor het vakwerk heb ik eens iets anders uitgeprobeerd:

Eerst worden de balken op vorm gesneden:



Via de achterkant plak ik er de uitgesneden stukken in die op voorhand een laagje plaksel hebben gekregen:



Dan wordt de voorkant toegegoten met plaksel:



Rest nog de balken opnieuw op te kuisen...