Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sighelsheim

Gestart door Dirky, 13 maart 2013, 22:49:39 PM

Dirky

Negen maanden terug was er het idee om samen met Evan en Kees-Jan een demo-baan te maken. Op zich een leuk idee maar 3 drukke mensen - die dan nog niet aan elkaars deur wonen - samen brengen lukt gewoon niet. Punt! :(

Maar hoe dan ook, als ik verder wil, moet er een demo baan komen want de foto's van de bouwwerken op mijn verstoorde werkbank zijn nu niet meteen de beste om in folders of op de website in wording te plaatsen, niet?

Plan:

http://www.flickr.com/photos/22661652@N04/8665558553/

Op te bouwen in 4 onderdelen. De rode draad toont een as van 9m waarop aan beide kanten spoor 1 module kopstukken zullen staan. De baan is zo opgebouwd dat er een kruisende verbinding is van linksrijders naar rechtsrijders. Maar voorlopig pin ik me hier niet op vast zolang de lay-out niet helemaal uitgedokterd is.

Mijzelf kennende kan het weer lang duren of onderweg vastlopen maar ik geef dit project toch wel kans op slagen. De beide linkse delen zou ik graag klaarstomen de komende maanden en als er niet teveel bestellingen binnenlopen (alhoewel ik die graag zie komen) kan dat wel eens lukken.

We zien wel; komt er iets > OK, komt er niets > sorry dat ik jullie leestijd verprutst heb  ;)

Martin Welberg

Plaats fijn meer plannen Dirky, altijd leuk om te lezen en af en toe wat mee te denken.
Begrijp ik het goed dat dit 9 meter op 4 modules gaat worden ?

Steam.N

Veel succes, Dirk !
Wordt zeker interessant  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

thx Martin,

4 bouwblokken die op zich uit verschillende stukken kunnen bestaan. Moet kunnen getransporteerd worden!

de 9m heb ik nodig om de kruising via een brug uit te voeren maar bouwblokken 1, 2 en 3 zijn voor mijn demo belangrijk, en 4 zou dan nodig zijn om de module-aansluiting te verwezenlijken...

edit: ook bedankt Jean - je was te vlug (of ik te traag)  :D

Martin Welberg

Vind het plan erg interessant, goede spannende vorm, ongelijkvloerse kruising en veel landschappelijke elementen. Lijt me een erg toffe plaats om je gebouwen in te plaatsen voor mooie foto's. Ga dit zekers volgen als je ermee begint, planning trouwens ook  ;)

Durango

Dat is een interressant sporenplan Dirky. ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

PeterC

Dirk,

Altijd aangenaam om dergelijke projecten te volgen.  Interessant idee voor je links-rechts overgang.

De naam van je project is doordenkertje  ;)

Groetjes, Peter


Gerolf

Leuk plan, Dirk. Hopelijk heb je er niet teveel tijd voor - want dat wil dan zeggen dat de zaken goed gaan  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Het lijkt me een origineel en elegant plan.

Vraagske:  Liggen de sporen thv de modulekoppen links en rechts van het geheel op gelijke hoogte?  Zo ja dan snap ik niet hoe je op die afstand de overbrugging gaat realiseren.  Het kan ook dat ik het verkeerd begrepen heb ::)

PS:  Die afstand is voor de 3 gevallen inderdaad frustrerend :-\
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Citaat van: evan op 15 maart 2013, 19:28:42 PMZo ja dan snap ik niet hoe je op die afstand de overbrugging gaat realiseren. 
Het ene spoor zakt terwijl het andere stijgt.
Te overbruggen hoogteverschil voor schaal I schat ik op zo'n 25cm.
Op 9 meter zou een trein dus 12.5cm moeten klimmen en dalen (of andersom), dat is een helling van ongeveer 3%.
Op een relatief recht stuk spoor lijkt me dat niet onmogelijk ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Feitelijk allemaal de schuld van dit forum!  :)

Ik wou een kruising met brug maar kwam uit op een te steile helling.
Iemand had in een ander draadje de vraag gelanceerd i.v.p. hellende wisselstraten. Het uiteindelijk antwoord in dat draadje was iets in de zin van " DOEN".

Het ene spoor gaat dus van L naar R op en af, het spoor met wisselstraat gaat van L naar R af en vervolgens weer op.

Rekensommetje was vlug gemaakt:
Ik heb 9 meter totale lengte. Als ik daarvan aan beide kanten 125mm plat hou dan rest er 8,75 meter voor de kruising te maken. Van die 8,75 meter verlies ik aan beide kanten " de aanloop naar de helling" en in het midden de overgang van steiging naar daling. Ik schat met 2 meter te kunnen rekenen.
Dat brengt me bij 6,75 meter die ik heb om een hoogteverschil te creeeren van 150mm + drager van de brug.
Als qua brug kies voor een model dat zijn sterkte haalt in de constructie boven de sporen...

Nu is CAD tekenen sneller dan formulekes voor aanlopen naar hellingen dus heb ik het 100% juist uitgetekend en het gemeten resultaat is:
- een helling van 1% = theoretisch hoogteverschil van 67,6
- een helling van 1,5% geeft 101,5
- een helling van 2% geeft 135,3
- een helling van 2,5% geeft 169,2

De onderste sporen leg ik dan op 1%, de bovenste op 2%
Die 204mm geeft me de mogelijkheid zowat 40mm brug te hebben onder de rails...

M.a.w. de kopstukken zijn 100% standaard... ;)

edit: je was me net voor Gerolf  ;)

evan

Je hebt gelijk Gerolf wat die 3 % betreft als je scherp rekent.

Echter qua "dalboog" heb ik m'n twijfels of dit zou lukken.  Dalboog is de parabolische overgang die je nodig hebt aan de boven en onderkant van de hellingen om het esthetisch resultaat en de rij-eigenschappen ten goede te komen.



Ik ben benieuwd naar de uitleg van Dirky ;)

Edit: ook weeral te traag om te reageren.  Je was me ook voor...
;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Dirk,

Het klopt niet ???

Als je zoals je zegt 6,75m (neem 7) hebt voor de helling dan heb je dus 3,5m (7m/2) voor een daling of stijging om in je midden het hoogste of laagste punt te bereiken. 

Dat is meer dan 3% :o

Ofwel zit ik er naast omdat ik je verkeerd begrijp :)

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

#13
de dalboog voor een helling van 2% (gewoon als fillet getekend) heeft een radius van 14 meter

Als ik daarop 3 wielen teken van gelijke diameter op een onderlinge afstand van 250mm dan moet het middenste wiel 3,14mm hoger kunnen bewegen.

Nu, zelf heb ik nog geen lok (shame, shame, shame,...) maar ik schat dat een grote stomer geen 500mm afstand heeft tussen de voorloper en het achterste wiel...

Dirky

#14
Niets minder leuk dan een fout publiekelijk op een forum toegeven  :( :( :( :(  :) ;) :D

Niets gemakkelijker dan CAD maar dan moet je wel 2% ingeven en niet 2°!!!

Als ik dus de oefening hermaak en met % werk ziet het er al minder rooskleurig uit.
Niet haalbaar = terug naar begin van deze pagina...

Wordt vervolgd (hoop ik  ;)) Bedankt Evan!