3D printer Leapfrog vandaag bij Ibood.be voor 1500 Euro

Gestart door pabe, 13 maart 2013, 10:32:08 AM


eve

Welke 3D-software heeft hij nodig ? Ik bedoel : welke 3D-files begrijpt hij ?

Erik


philippe_007

zijn op het werk aan het kijken of we geen groepaankoop kunnen doen...   ;D


marc goovaerts

Benieuwd wat mensen met veel 3D-printervaring van deze machine vinden. Hallo, David ?  ;D

Kris

Hallo,
ik raad iedereen aan om eerst te kijken of de geprinte stukken met dit toestel ( en bij uitbreiding dit systeem van het smelten van een draad) voldoet aan de verwachtingen , ik vrees dat voor treinmodelbouwers dit systeem te grof is
kris

MARKLINRIJDER

Hoi,

Hier ben ik dan even.  zoals gevraagd een eerlijke en open mening van me.

De Leapfrog Xeed en de leapfrog Creatr zijn FDM printers.
De Creatr is 0.15mm layers en doet hetzelfde als bvb. een UP, Afinia, ........ 
met uitzondering dat de Creatr dual head is en 2 kleuren kan printen, ideaal voor gadgets ;-)
We hebben net wet te kort in kleine schalen, en we dienen nabewerking te doen.

De Xeed kan tot op 0.1mm layers printen en dat komt aardig in de buurt van wat we willen.
Uiteraard zie je dat aan de kostprijs. 

Hobby 3D printen ok, productie modellen, nee.  Tenzij je nabewerkt.
Nabewerking valt wel mee, als je een beetje onder de knie hebt.

Er zijn maar enkele systemen echt bruikbaar (hobbyserie) en dat is Pico DLP, zoals de Miicraft, B9Creations.
Echter daar doet de resin waarmee geprint wordt afbreuk aan de kwalitiet van de prints.
We zoeken dus resin dat beter is.  En betaalbaar.

Zolang de patenten van de grote spelers lopen zullen we het moeten, stellen met de FDM of soortgenoten.
En anders uitbesteden aan de bedrijven waar ze een SLS, DLP of SLA van de grote merken hebben.   
De prijzen daar dalen ook sterk.  De concurrentie is groot ;-)

Er was een DLP op hobbygebied op komst maar die werd lekker terug gefloten.   Jammer.

Er is dus veel beweging in deze markt maar de groten volgen met argus ogen.

Shoot me when i am wrong.

Grtjs,

David


Kris

Hallo,
Wat hierboven staat is voor mij een bevestiging van wat ik voor mijzelf had uitgemaakt ik wacht tot er betaalbare DLP printers op de markt komen met betaalbare en goede resin , of mogelijks komen er nog andere systemen op de markt , het is nog een markt in volle evolutie , afwachten is voor mij de boodschap
Kris

marc goovaerts


argilla

#8
Citaat van: MARKLINRIJDER op 13 maart 2013, 22:12:48 PM
Hoi,

Hier ben ik dan even.  zoals gevraagd een eerlijke en open mening van me.

De Leapfrog Xeed en de leapfrog Creatr zijn FDM printers.
De Creatr is 0.15mm layers en doet hetzelfde als bvb. een UP, Afinia, ........ 
met uitzondering dat de Creatr dual head is en 2 kleuren kan printen, ideaal voor gadgets ;-)
We hebben net wet te kort in kleine schalen, en we dienen nabewerking te doen.

De Xeed kan tot op 0.1mm layers printen en dat komt aardig in de buurt van wat we willen.
Uiteraard zie je dat aan de kostprijs. 

Hobby 3D printen ok, productie modellen, nee.  Tenzij je nabewerkt.
Nabewerking valt wel mee, als je een beetje onder de knie hebt.

Er zijn maar enkele systemen echt bruikbaar (hobbyserie) en dat is Pico DLP, zoals de Miicraft, B9Creations.
Echter daar doet de resin waarmee geprint wordt afbreuk aan de kwalitiet van de prints.
We zoeken dus resin dat beter is.  En betaalbaar.

Zolang de patenten van de grote spelers lopen zullen we het moeten, stellen met de FDM of soortgenoten.
En anders uitbesteden aan de bedrijven waar ze een SLS, DLP of SLA van de grote merken hebben.   
De prijzen daar dalen ook sterk.  De concurrentie is groot ;-)

Er was een DLP op hobbygebied op komst maar die werd lekker terug gefloten.   Jammer.

Er is dus veel beweging in deze markt maar de groten volgen met argus ogen.

Shoot me when i am wrong.

Grtjs,

David

David , dank voor de info.
Echter een woordje uitleg. >Wat is FDM, ( het omgekeerde letterwoord MDF ken ik  ;D ) SLS, DLP,SLA ? het zijn afkortingen van wat ?en waar staan ze voor een soort van printing methode ??

Graag uw advies. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Cedric

#9
@Argilla => google eens die termen in combinatie met "3d printing" en je vindt een schat aan informatie ::)...

Ik denk persoonlijk dat het als hobbyist niet voordelig is om zelf een 3d printer aan te kopen... Ten eerste is het een technologie waarop er continu nog aanpassingen en vernieuwingen gedaan worden. Als je een printer koopt zit je binnen 1 à 2 jaar zeker al met een verouderd model. Ten tweede is de resolutie van die goedkopere printers niet geschikt voor modelbouw. Ten derde, ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar 1500 a 2000 € investeren voor als modelbouwer af en toe een stukje te printen vind ik de investering niet waard.

Er zijn momenteel heel wat bedrijven op internet actief waarop je bestellingen kunt plaatsen. Ik heb verleden jaar bij Materialise wat stukken laten printen voor mijn werk in SLA die een heel goede resolutie hadden. Kostprijs was er ook naar... SLS stukken heb ik ook laten maken. Deze zijn wat groffer, maar voor de toepassingen toen was dat niet erg. Kostprijs hiervan viel erg goed mee.

Voor mijn zelfbouw reeks 71 (zie draadje onder 'Ooit zal het klaar zijn') heb ik de schouw en buffers in FDM laten printen bij David (GooverCNC). De schouw was een redelijk groot en massief stuk zodat ik dit makkelijk kon gladschuren met wat fijn schuurpapier. De buffers waren een ander geval, vooral de sterkte viel tegen. Uiteindelijk heb ik dan messing buffers genomen die ik nog liggen had.

Ik heb ook nog wat andere projecten waarvoor ik gebruik zou maken van 3D printen. Maar als ik de kostprijs van die bestellingen vergelijk bij de kost voor de aanschaf van een eigen printer zal het wel wat jaren duren voor ik die printer 'terugverdiend' heb. Je moet ook nog rekening houden met je grondstoffen en met het feit dat je als je ze bestelt zelf kan kiezen uit welke methode je je stukken wilt. Als je het zelf zou doen heb je al voor elke methode een aparte printer nodig  :o

EDIT: typo :-[

argilla

Citaat van: Cedric op 14 maart 2013, 12:41:37 PM
@Argilla => google eens die termen in combinatie met "3d printing" en je vindt een schat aan informatie ::) ...

Ik denk persoonlijk dat het als hobbyist niet voordelig is om zelf een 3d printer aan te kopen... Ten eerste is het een technologie waarop er continu nog aanpassingen en vernieuwingen gedaan worden. Als je een printer koopt zit je binnen 1 à 2 jaar zeker al met een verouderd model. Ten tweede is de resolutie van die goedkopere printers niet geschikt voor modelbouw. Ten derde, ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar 1500 a 2000 € investeren voor als modelbouwer af en toe een stukje te printen vind ik de investering niet waard.

Er zijn momenteel heel wat bedrijven op internet actief waarop je bestellingen kunt plaatsen. Ik heb verleden jaar bij Materialise wat stukken laten printen voor mijn werk in SLA die een heel goede resolutie hadden. Kostprijs was er ook naar... SLS stukken heb ik ook laten maken. Deze zijn wat groffer, maar voor de toepassingen toen was dat niet erg. Kostprijs hiervan viel erg goed mee.

Voor mijn zelfbouw reeks 71 (zie draadje onder 'Ooit zal het klaar zijn') heb ik de schouw en buffers in FDM laten printen bij David (GooverCNC). De schouw was een redelijk groot en massief stuk zodat ik dit makkelijk kon gladschuren met wat fijn schuurpapier. De buffers waren een ander geval, vooral de sterkte viel tegen. Uiteindelijk heb ik dan messing buffers genomen die ik nog liggen had.

Ik heb ook nog wat andere projecten waarvoor ik gebruik zou maken van 3D printen. Maar als ik de kostprijs van die bestellingen vergelijk bij de kost voor de aanschaf van een eigen printer zal het wel wat jaren duren voor ik die printer 'terugverdiend' heb. Je moet ook nog rekening houden met je grondstoffen en met het feit dat je als je ze bestelt zelf kan kiezen uit welke methode je je stukken wilt. Als je het zelf zou doen heb je al voor elke methode een aparte printer nodig  :o

EDIT: typo :-[

@Cedric. Waarom zou ik moeten googlen als David mij  uitstekende en begrijpbare info kan geven ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

MARKLINRIJDER

Ik doe een poging:

FDM: Fused deposition modeling: laagje voor laagje wordt gesmolten kunststof tot je model opgebouwd.
LOM: Laminated object modeling: Je model wordt gebouwd aan de hand van vellen, soortgelijke methode als FDM
         Ook papier behoort to de mogelijkheid.
SLS: Selective laser sintering: Met behulp van een solid state laser worden de poeders waarmee geprint wordt, gesinterd         
        (eigenlijk net niet gesmolten) tot je object, ook metaalpoeder is mogelijk. 
SLA: StereoLithography Apparatus: resin wordt door middel van laser verhardt je model wordt zo opgebouwd.
DLP: Digital Light Processing: UV Resin wordt door middel van een UV lichtbron, bvb, projector, uitgehard.

FDM, DLP en SLA zijn reeds in mijn bezit.   ;)

Grtjs,

David
 

argilla

David,
dank u voor de info. Nu heb je zekers mijn interesse wakker gemaakt voor 3D en in werkelijkheid zien printing. Zou het niet mogelijk zijn , en indien als enz...enz...  , gewoon een voorstel voor diegene die willen,  eens een demo te organiseren ?
Zo kunnen de gegadigden forumleden wat meer zien en te weten komen,  wat er allemaal kan en vooral niet kan?  Misschien eventueel via skype iets opzetten bv ??
Denk er eens over na oke?   ;)

gewoon een vraagje David

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

modèlisme

Een 3D printer waarmee men prachtige zaken kan printen heb je niet onder de 65.000,00 euro.
Ik heb onlangs naar een tentoonstelling geweest, waar al de fabrikanten van 3 D printers ( behalve de chinese printers ) te zien waren en waar je de prijzen kon opvragen. Wat ik deed.
Maar veel te duur en al de goedkope, daar ben je niets of toch weinig mee.
 

Havoc

65000 lijkt me aan de hoge kant. Heb al stukken van een Stratasys printer gezien op een beurs jaren geleden en die waren meer dan behoorlijk. Dat begint nu bij zo'n 15000 euro. Dus de kwaliteit zal beter zijn. De ZCorp printers beginnen iets hoger en leveren ook prima werk.

Of je er iets mee bent of niet hangt niet af van de prijs van de printer maar van wat je wil doen ermee. En die printers nu zijn nog niet geschikt voor modellen in h0 waar je geen afwerking meer aan hebt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.