sfeerbeelden

Gestart door Metpetergaathetbeter, 12 maart 2013, 19:47:25 PM

Dirky

De eerste betonbanen in Europa (in grotere aantallen) situeren zich in Duitsland in de jaren '30. Tijdens WO2 werd door de bezetter veel beton gebruikt en zo werd dat vanaf toen ook hier veelvuldig gebruikt.
In de jaren '60 kan er dus al veel gebroken beton liggen...
Ga je iets verder terug in de tijd dan zie je bijvoorbeeld super-beschadigde kasseipleinen rond de eeuwwisseling. Die liggen er dan misschien ook al 30 jaar...

Volgens mij kan je dus echt wel veel kanten uit in eender welk tijdperk.

Martin Welberg

Blijf het toch erg mooie voorbeelden vinden ondanks hun misschien overdreven weathering. Alhoewel er in de VS niet erg veel onderhouden wordt. Zolang het het doet doet het en als het kapot is wordt het vernieuwd. Voorbeelden op bv Flickr te over. Daarnaast denk ik ook erg tijdperk afhankelijk, in tijden van de crisis in de jaren '30 zal er ook sterk verval zijn. Persoonlijk hier de teloorgang van het gigantische textiel complex meegemaakt in de 80er jaren...

Decapod

#17
Citaat van: SuSke op 17 maart 2013, 18:41:58 PM
De derde dimensie is niet juist en daardoor krijg je snel een overladen gevoel. Het principe "less is more" ?? niet alleen in sporen maar ook in details.

De nagel op de kop. Dat is dikwijls zo: 'Too many notes'.
Ik merk dat ik dan ook meer en meer neig naar kleine scènes op kleinere oppervlakten om dat dimensieprobleem zoveel mogelijk te omzeilen. Ook een kwestie van 'less is more'.

Ik kan anders de poëzie, het pittoreske van het vervallene wel appreciëren ... maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Wat verwering betreft: zoek maar naar foto's, zoals die van Bernd & Hilla Becher (koppel dat vanaf '57 fotoreportages maakte van verdwijnende Duitse industriële architectuur), of inderdaad, op Flickr. Die foto's zijn niet noodzakelijk allemaal van 'derelict structures', aftakelende gebouwen, maar je ziet toch heel duidelijk dat de massaproductiewedloop en de teloorgang van de grondstoffenindustrie aan het eind van de jaren '50 en het begin van de jaren '60 al ingezet was. Kleine bedrijfjes of neringen e.d. zijn dan weer wat anders: die werden inderdaad beter onderhouden, Johan.
Netjes onderhouden industriegebouwen zou ik eerder situeren in de jaren '20 van de vorige eeuw. Al was het maar omdat er toen nog genoeg arbeidskracht voor een prikje te koop was.
Als je die ontwikkelingen optelt, wordt het ook logisch dat stoomtractie met zijn cabinepersoneel en reusachtige onderhoudsplaatsen langzaam maar zeker verdween in West-Europa (achter het Ijzeren Gordijn was dat wat anders, natuurlijk).

Voorbeeldje (staat van gebouwen in 1966, tijdstip van fotoreeks B&H Becher):


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.