Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

sfeerbeelden

Gestart door Metpetergaathetbeter, 12 maart 2013, 19:47:25 PM

Metpetergaathetbeter


Dirky

In feite de ideale aanzet om eens door te draven over waarom we het ene liever zien dan het andere...

Sinds toch al vele jaren krijgen de modelspoorbanen steeds meer "echte" thema's/taferelen. Van het strakke propere Zwarte Woud naar de vuile industriële wijken.
Nu is er toch een schoentje dat wringt: Telke male ik door het Zwarte Woud rij voel ik me echt goed. Alles proper, alles onderhouden, mooie parkeerplaatsen voor de motorhome... Maar als ik naar het Zuiden rij - en dat doen we langs nationals om de hoge tol voor motorhomes op de autostrades te vermijden - steekt het vrij vlug tegen dat de straten er vuil bij liggen, de parkings meer op verlaten pleinen lijken...
En laat het nu toch die laatste scenes zijn die ik op modelspoorbanen het liefst zie...

Waarom?

PeterC

Citaat van: Dirky op 12 maart 2013, 21:15:05 PM
...steekt het vrij vlug tegen dat de straten er vuil bij liggen, de parkings meer op verlaten pleinen lijken...
En laat het nu toch die laatste scenes zijn die ik op modelspoorbanen het liefst zie...

Waarom?

Tja, waarom?  Misschien omdat het een stuk moeilijker is om iets realistisch vuil en smerig (en toch nog leefbaar) te maken dan een mooi en proper bos of weide?  Mijn voorkeur in model (!) gaat ook uit naar het prachtige roest en bijna vervallen woningen/industrie.  Ik zit op zo'n ei(tje) te broeden (lees eerste experimenten  :P ).

@Peter: als je nog dergelijke links hebt, post maar!  Er zijn er ondertussen al een viertal op dat forum die ik volg (meer prentjes kijken dan lezen - enkel de technieken lees ik eens door).  Eén vervelende opmerking over die topics: die fransozen hun eindeloos herhalen van de foto's in hun replies (geen wonder dat ze draadjes hebben van 600 pagina's; iedere foto wordt op zijn minst drie à vier maal herhaald in die replies   >:( ).

Groetjes, Peter


PeterVG


Heel leuke sfeerbeelden kan je op de flickr site van Chris Nevard vinden.
Deze is wel leuk:

http://www.flickr.com/photos/nevardmedia/8539368344/in/photostream

Een Nederlanse baan met een Belgische 59 gefotografeerd door een Engelsman.

Klik maar even rond op de flickr fotostroom van chris en geniet van prachtige modelbouw en schitterende fotografie.


OlivierV

Dat Franse forum staat echt vol met allerlei moois om het zo te zeggen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Decapod

#5
Heel erg de moeite die link, Peter.

Over sfeer gesproken, inspiratie voor mij is Chuck Doan. Werkt meestal in grotere schalen en alleen heel kleine diorama's. Alleen al de manier waarop hij 'rommel' weet te creëren. Het lijkt er allemaal zo perfect te liggen. Alle details die de sfeer zo tastbaar maken, zijn er: een vervangen deurscharnier met de schaduw van de vorige nog in het hout, 'keien' die in het stof liggen, gereedschap dat ligt rond te slingeren in een werkhuis ... .
Neem de tijd en scroll even door de fotosite. Ik kan er uren naar zitten kijken ... . Machtig mooi.

Voorproefje:


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Dirky

http://www.finescalerr.com/smf/index.php?board=6.0

daar vind je veel van die fantasten! Super modelbouw, maar ja meestal grotere schalen, kleinere diorama's

OlivierV

Van een leuk regensfeertje gesproken.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

Hier kan je echt uren naar blijven kijken en op verder bouwen.

bv. Chuck Doan,  Marcel Ackle, etc.  zijn al een een bron van inspiratie :)

Het blijft "Worlds greatest hobby"  (NMRA slogan)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Havoc

En toch blijf ik op de meeste modelbanen het "vuil en versleten" veel te overdreven vinden. Als alle modellen erbij rijden erger afgetakeld dan wat je op een echte schroothoop ziet liggen dan komt dat mij slechter over dan dat het er te nieuw uitziet. En wat ook vaak tegensteekt zijn tegenstrijdige leeftijden. Bvb afgeleefde huizen/auto's/straten die in het tijdperk waar de baan zich situeert nagelnieuw zouden zijn.

Het blijft knap werk maar realistisch is het niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

#10
Citaat van: Havoc op 17 maart 2013, 13:18:18 PM
En toch blijf ik op de meeste modelbanen het "vuil en versleten" veel te overdreven vinden. Als alle modellen erbij rijden erger afgetakeld dan wat je op een echte schroothoop ziet liggen dan komt dat mij slechter over dan dat het er te nieuw uitziet. En wat ook vaak tegensteekt zijn tegenstrijdige leeftijden. Bvb afgeleefde huizen/auto's/straten die in het tijdperk waar de baan zich situeert nagelnieuw zouden zijn.

Het blijft knap werk maar realistisch is het niet.
Is inderdaad een fout die ik ook al verschillende keren gezien heb. Versleten huizen en vervallen industrie uit de jaren 50-60 met tijdperk III materiaal  ??? ::) verwonderlijk.
Ook detaileringsspecialisten als Nouallier, met alle respect voor zijn werk, maar overkill op een baan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Bij Nouaillier kloppen de concordanties tussen ouderdom van gebouwen en uitgebeeld tijdperk meestal wel (rue de la Glacière zou eind jaren '60-begin '70 uitbeelden naar zijn eigen zeggen?). Heel wat industriegebouwen in oude industriezones zoals die er in de jaren '50 nog waren, dateren uit 1920-1930. Dat is heel eenvoudig te zien aan de gebruikte bouwwijzen (metaal-brik-vakwerk, gietijzeren muurankers, ...). Je mag anderzijds ook niet vergeten dat heel wat gebruikte materialen van toen minder degelijk bestand waren tegen verwering, en dat die verwering iets heftiger was dan nu het geval is (dat is natuurlijk niet in alle gevallen zo). De concentratie aan 'zuren' in regen is bv. tamelijk sterk afgenomen, smog e.d. is minder een probleem (vgl. Londonse 'pea soup' in jaren '50), er tuffen geen stoomlocs meer rond, enz. Logisch dat die gebouwen van toen sneller afgeleefd waren, ... .
Het enige wat je misschien kan zeggen over bv. Rue de la Glacière, is dat er geen 'nieuwere' gebouwen op te vinden zijn. Maar, misschien is die industriezone net helemaal in verval (in België bv. in de jaren '60 langs de Maasoevers, Willebroek, de Kanaalzone rond Hasselt, Ter Biest in St-Truiden, ... ) of bevinden de nieuwe gebouwen zich net in dat andere stuk van de straat dat niet tot het diorama behoort ... . Enfin, 't is maar hoe je het uitlegt.

Anderzijds, er wordt inderdaad dikwijls serieus overdreven, dat is een feit: locs die eruit zoen alsof ze elk moment uit elkaar kunnen vallen, gebouwen die meer vocht in de muren hebben dan het kanaal dat er naast ligt, ... . Al moet ik zeggen dat ik zelf toch geen kritiek durf te uiten op modelbouwers als Nouaillier, Doan, Rice, ... . Ik haal dat niveau zelfs in mijn dromen niet.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

SuSke

Ik wil ook helemaal geen kritiek geven op mensen als Nouallier, Doan en anderen want hun modelbouw niveau ligt op een respectabel hoog niveau en ook ik kan momenteel alleen maar dromen van dat niveau.
De vraag die ik me dikwijls stel is over welke oppervlakte van diorama/baan men spreekt als men die details laat zien.

Het gaat hem echter dikwijls om het totaalbeeld dat verwrongen wordt.

Een voledige baan op het afwerkingsniveau van die specialisten is naar mijn bescheiden mening ook snel overladen aan details omdat we teveel toegeving moeten doen aan de lengteschaal op onze banen. De derde dimensie is niet juist en daardoor krijg je snel een overladen gevoel. Het principe "less is more" ?? niet alleen in sporen maar ook in details.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

conducteur

Ik, eerlijk, vind het werk van Nouallier niet echt geslaagd (toch respect voor de man). Ik vind de kleuren veel te hevig, de veroudering veel te erg. Het zijn precies kaartenhuisjes die elk moment kunnen instorten. Maar dat is dan mijn mening...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

CiteerAl moet ik zeggen dat ik zelf toch geen kritiek durf te uiten op modelbouwers als Nouaillier, Doan, Rice, ... . Ik haal dat niveau zelfs in mijn dromen niet.

Het is geen kritiek op hun werk, dat is prima. Het is eerder kritiek op de -toch wel wjidverspreide- mening dat dit de verwering is waar een hele modelbaan moet aan voldoen om "realistisch" te zijn. Vooral het probleem dat men de zaken zoals men die nu ziet projecteert naar 50 jaar geleden zonder de bijbehorende verjonging er bij neemt.

Wat me vooral opvalt zijn ook wegen. Wegen van de jaren '60 die er in de staat uitzien dat wegen van de jaren '60 er nu uitzien. Bvb wegen in betonplaten. Men ziet die regelmatig compleet verbrokkeld, met barsten, verzakte stukken op een tijdperk III baan. Maar die wegen zijn gelegd in de jaren '60. Dus einde tijdperk III. En ik heb hier zo'n stuk weg voor mijn deur (gedateerd '68). Dat stuk weg ziet er beter uit dan zo'n weg op een modelbaan. En toch is dat stuk weg op de modelbaan maar 5-10 jaar oud, geen 50-60 jaar oud. Dat stuk weg zou in die tijd niet het zware verkeer van nu gezien hebben, en zeker niet de drukte die het nu ziet. En toch ziet die modelweg van 5 jaar oud er 10x slechter uit dan een echte weg die 60 jaar oud is. Waarom vindt men dat dan realistisch?

En het idee dat gebouwen toen sneller verweerden dan nu houdt ook niet echt stand. In de jaren 50-60 werden fabrieken nog onderhouden. De poort kreeg op tijd een lik verf. Niet zoals nu waar het goedkoper is om een poort te laten staan tot ze in elkaar valt en vervangen wordt. Toen hadden fabrieken nog een onderhoudsploeg. Uithangborden werden afgewassen en opgeblonken. Vrachtwagens ook trouwens. Men was fier op wat er was.

Dat is denk ik het probleem, men houdt vast aan de jaren 80-90 geest voor zaken die ouder zijn.  De consumptiemaatschappij was er nog niet in de jaren 40-60.
Met vakantie voor onbepaalde duur.