Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Werking baanvakbezetmelder GBM-1 Tams

Gestart door Frank_N, 11 maart 2013, 22:28:05 PM

Frank_N

Waar ik even niet uitkom is of deze schakeling bij analoog bedrijf ook in 2 richtingen werkt :-\
http://www.tams-online.de/download/NL/GBM-1_NL.PDF
Uit het schema maak ik op dat het met een gewone (FLM/Minitrix) rijregelaar zou moeten werken, maar wat gebeurd er als je de
voedingspanning ompoold?
Wie weet raad?
Bij voorbaat dank voor het meedenkwerk :)
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Werkt ook bij ompoling. Het staat niet met zoveel woorden in de handleiding, maar uit de opmerking dat het ook in analoge gelijkstroomsytemen werkt mag je dat wel opmaken.
Blijkt ook uit het schema. Achter de twee detectiediodes (1N4004) aan de ingang zitten 4 diodes (1N4148) die samen een bruggelijkrichter vormen. Daardoor is de polariteit op de ingang van de opamp altijd gelijk, ongeacht de stroomrichting aan de ingang van de detector.

Frank_N

#2
Klaas,
Dank voor je reactie, Maar:
Uit het schema valt af te leiden dat alle massa van de schakeling "aan elkaar zou kunnen hangen"
De printlayout word echter niet getoond. Uit de nummering van de printkroonsteen blijkt niet dat alle massa aan elkaar geknoopt zit op de print. De railvoeding en de voeding voor de detector lijken gescheiden zijn.

Als de massa wel doorverbonden is:
Levert dat dan geen problemen op als je bv de Weistra regelaar erop aansluit, met een ompoolschakelaar ?
Ik bedoel dat in dat geval de plus van de Weistra aan de massa (0) van deze schakeling komt te liggen?

Kortom heb ik het idee dat deze schakeling eenrichtings verkeer detecteert.
Mede doordat de beide eigenlijke detectie dioden aan een kant aan massa liggen.
Verwarrend is dan weer dat het met wisselspanning ook schijnt te werken  ???
Groet van Frank

Gerolf

Als je één Weistra gebruikt lijkt me dat geen probleem.
Aansluiten na de omschakelaar, de "massa" is dus niet gemeenschappelijk, één aansluiting van de rijspanning wel.
Meerdere Weistra's horen elk hun eigen transfo/voeding te hebben, lijkt me
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

In het schema van Tams staat meerdere malen een aansluiting met GND gemerkt. Je kan er van uitgaan dat die allemaal aan elkaar zitten, anders zou het hele spul niet kunnen werken. Ook de klemmen 3-2 en 2-5 zitten dus aan elkaar.
Het geeft niet dat de plus van de Weistra regelaar aan de GND van de bezetmelder komt. Die plus van de Weistra wordt dan vanzelf GND, en de min is de rijspanning.
In de andere rijrichting ligt de min van de Weistra aan GND, en is de plus de rijspanning.
Zoals Gerolf ook zegt, elke Weistra moet zijn eigen trafo hebben, en je mag ook de GBM niet uit dezelfde trafo voeden als een Weistra.

Frank_N

#5
Heren Gerolf en Klaas: hartelijk dank voor het meedenken. Iets met virtueel aardpunt?

Om het verhaal compleet te maken ook voor anderen, toch nog even:
Wat nog interessant  zou zijn Gerolf / KLaas, kun je uitleggen waarom je niet dezelfde trafo mag/kunt gebruiken voor Weistra en de Tams module?
Ik bedoel: Met een "gewone" treinen trafo werkt het blijkbaar (niet uitgeprobeert) wel, maar waarom dan niet met een en dezelfde aftakking van een "normale" 12 Volt trafo  :-[

Groet van Frank

Klaas Zondervan

Frank, de GBM en de Weistra regelaars hebben een gemeenschappelijk punt, en dat is de GND.
Het is geen probleem om schakelingen op één punt aan elkaar te hangen, in dit geval is het zelfs noodzakelijk om het te laten werken. Maar zodra je schakelingen op meer punten aan elkaar hangt, dan gaat het fout. En dat doe je als je een gemeenschappelijke trafo gebruikt, dan komen ze zelfs op 3 punten aan elkaar te hangen.
En het wordt zelfs nog gecompliceerder doordat de Weistra regelaar aan zijn uitgang een ompoolschakelaar heeft. Dan zit de ene keer de min van de regelaar aan GND, en de andere keer zit de plus aan GND. Dan krijg je allerlei ongewenste stroomkringen, en om dat te voorkomen moet alles een eigen trafo hebben.

Gerolf

Citaat van: Frank_N op 13 maart 2013, 22:34:22 PM
Ik bedoel: Met een "gewone" treinen trafo werkt het blijkbaar (niet uitgeprobeert) wel, maar waarom dan niet met een en dezelfde aftakking van een "normale" 12 Volt trafo  :-[
"gewone" treintrafo of Weistra is in wezen geen verschil, tenzij:
Bij die gewone trafo zit de 220V/12V transfo (het ding met twee spoelen dus) in de kast, bij een Weistra "ergens er naast".
Elk "gewone" treintransfo heeft een eigen 220V/12V transformator, en dat hoort elk Weistra dus ook te hebben.

Zoals Klaas al schreef: één gemeenschappelijke aansluiting aan de laagspanningskant, niet meer want dan heb je op een bepaald moment gegarandeerd schade.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#8
""Bij die gewone trafo zit de 220V/12V transfo (het ding met twee spoelen dus) in de kast, bij een Weistra "ergens er naast".""

""Frank, de GBM en de Weistra regelaars hebben een gemeenschappelijk punt, en dat is de GND.""

Heren Gerolf en Klaas: hartelijk dank voor je uitleg. Zo is het duidelijk  ;)

Punt is dat je nergens kunt terugvinden hoe die fabrieks-treintrafo's in elkaar steken. ........ Tenzij je er eentje openmaakt  :-\  :-[

(Offtopic mode on)
Edit: de bovenstaande uitleg kon wel eens de "bug" zijn in mijn draaischijfbesturing.....  :( >:( :o
(Offtopic mode off)
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 14 maart 2013, 21:08:08 PM
Punt is dat je nergens kunt terugvinden hoe die fabrieks-treintrafo's in elkaar steken. ........ Tenzij je er eentje openmaakt  :-\  :-[
Je hoeft hem niet perse open te maken. Door te meten kun je ook veel achterhalen.

Bij trafo's voor het gelijkstroomsysteem zitten er meestal (niet altijd) twee secundaire wikkelingen in die elektrisch los van elkaar zijn. De ene wikkeling is direct op de uitgangsklemmen aangesloten en levert wisselspanning voor hulpapparatuur zoals wissels, seinen en verlichting.
Over de andere wikkeling loopt een sleepcontact waarmee een variabele spanning wordt afgenomen, en die gaat via een gelijkrichtbrug naar de andere uitgangsklemmen. Die gelijkspanning dient voor de trein.

In Märklin trafo's zit 1 secundaire wikkeling. Het nulpunt zit aan de bruine klem. Als een trafo 2 bruine klemmen heeft, dan is dat elektrisch hetzelfde punt.
Op 16V zit een aftakking naar de gele klem, dat is de z.g. lichtaansluiting (L).
Een sleepcontact loopt van 0V tot 16V en gaat naar de rode klem, dat is de baanspanning (B)
Het einde van de wikkeling is het 24V punt, dat wordt met de rode klem verbonden als je de omkeerpuls geeft.