Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Tillig H0 rails

Gestart door Davy, 10 maart 2013, 15:23:05 PM

Davy

Hallo!
heeft er iemand ervaring met de rails van Tillig H0? deze zijn zeer fijn afgewerkt maar naart schijnt gaat niet al het rollend
materiaal erop wegens te grote wielflenzen.

Mattias

Bij ons in de vereniging zijn we enkele jaren geleden in een proefproject gegaan met de modelbaan "Antwerpen".
Hebben voor het eerst rails en wissels gebruikt van Tillig Elite H0.
Tot nu toe nog geen klachten.. Meer zelfs, We gebruiken ze graag!
Een fijna afwerking, mooie kleur van de rails, wissels lekker slank en buigzaam!
Tot nog toe gaat alle (2-rail) materieel er makkelijk over, zonder haperen of stotteren..

Niet twijfelen, gewoon doen!
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Binco

Inderdaad, ga Mattias gelijk geven.
Hier ook heel tevreden!
Binnenkort ook enkele wissels nodig en ga kijken voor de bouwpakketjes (alleen nog eens uitvissen waar ik die ga vinden  ;D)

Ik dacht dat die rails code 83 waren.
Kan je uitmaken wat er over zal gaan en wat niet  ;)

PeterVG


Tillig elitie in HO, wat mij betreft wil ik niets anders.
Op mijn Hamsart baantje heb ik nog geen problemen gehad met nare rijervaringen.
Heel fijn railmateriaal om mee te werken.
Een aanrader

@ Binco: zelf kocht ik recent wissels van tillig in bouwpakketen via conrad.



2012

Citaat van: Union Pacific op 10 maart 2013, 15:23:05 PM
Hallo!
heeft er iemand ervaring met de rails van Tillig H0? deze zijn zeer fijn afgewerkt maar naart schijnt gaat niet al het rollend
materiaal erop wegens te grote wielflenzen.

Ik heb één flex rail van tillig gebruikt, namelijk met 3 rails (meterspoor/normaalspoor ineens) en idd mijn wisselstroomloks met grote flenzen maken daar wat meer lawaai op, maar ze rijden er wel over zonder te ontsporen :D

stoomloc

Hallo Davy,

Ik gebruik in mijn schaduwstation fleischmann code 100 en op de zichtbare plaatsen Tillig elite. Ben zoals mijn medeforumgenoten er tevreden over. Maar het is wel zo dat ouder materiaal met grotere wielflenzen er wel overgaat, maar met veel lawaai doordat de flenzen de bevestigingspunten raken. Mijn wissels moet ik wel nog aansluiten, dat is misschien een paar ander mouwen. We zien wel. ;)

Groeten

Wim

Klaas Zondervan

Ik ben wel benieuwd wat voor "ouder" materieel dat is wat over de railbevestigingen ratelt.
Dat moet dan wel verdraaid oud spul zijn. Ik kom maar zelden te hoge flenzen tegen.

doomslu

Klaas, deze discussie hadden we enkele maanden gelden al eens.  ;)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16120.msg190628.html#msg190628

Je wordt een dagje ouder, man.  ;D ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Davy

Zijn er eigenlijk nog oplossingen om wisselstromers te laten rijden op gelijkstroomrails
zoals op die foto van Kurt!? een wissel voorzien van een middenrail is niet gemakkelijk denk ik.

SuSke

Als ik me goed herinner heeft Eric (De Noorman) dat reeds gedaan door de pucko's zelf te maken met vierkante gaas draad.
Misschien kan Eric dat draadje terug opsnorren of zijn methode uitleggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: doomslu op 11 maart 2013, 19:45:19 PM
Klaas, deze discussie hadden we enkele maanden gelden al eens.  ;)
Je wordt een dagje ouder, man.  ;D ;D
Weet ik, maar je moet ook wel verdraaid oud zijn om nog van die hoge flenzen in je collectie te hebben.
De enige die ik zelf nog kon vinden waren een paar Lima rijtuigen met plastic wielen uit de vroeg jaren '60.
Ik vind dat de waarschuwingen voor dit oude materieel wel wat overdreven zijn, want als ik vraag om voorbeelden te noemen, dan komt daar nooit een concrete reactie op. Zo ook nu weer.

patatje70

met " oudere" roco wagons/rijtuigen zul je dit ook regelmatig tegenkomen

doomslu

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 maart 2013, 22:14:13 PM
Citaat van: doomslu op 11 maart 2013, 19:45:19 PM
Klaas, deze discussie hadden we enkele maanden gelden al eens.  ;)
Je wordt een dagje ouder, man.  ;D ;D
Weet ik, maar je moet ook wel verdraaid oud zijn om nog van die hoge flenzen in je collectie te hebben.
De enige die ik zelf nog kon vinden waren een paar Lima rijtuigen met plastic wielen uit de vroeg jaren '60.
Ik vind dat de waarschuwingen voor dit oude materieel wel wat overdreven zijn, want als ik vraag om voorbeelden te noemen, dan komt daar nooit een concrete reactie op. Zo ook nu weer.
Ik ben akkoord met je, maar toch... Lima M4 rijtuigen zijn echt niet zo oud hoor.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: patatje70 op 16 maart 2013, 23:17:59 PM
met " oudere" roco wagons/rijtuigen zul je dit ook regelmatig tegenkomen
Welke periode bedoel je dan? Het overgrote deel van mijn rollend materieel is van Roco, maar daar heb ik nog nooit een te hoge flens aangetroffen.

Davy

Heb juist de flenzen van mijn reeks 13 LSM gemeten en die zijn 1,4mm. Volgens mij veel te hoog om over een Tillig wissel te bollen.
Over de wagons kun jeje niet veel zorgen maken want die wielen kun indien nodig altyd vervangen door andere. Met een loc gaat dat niet zomaar,
zeker niet met een stomer. Er zou zoiets als een draadloze stroomverbinding moeten bestaan, middenrail gewoon verdwenen :)