Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Betonnen muur.

Gestart door n/a, 14 januari 2006, 22:56:05 PM

n/a

Hallo iedereen,

Zit met een probleem voor het maken van een realistische betonnen muur.
Deze moet 2mtr50 lang zijn. In het boek "Groeten uit Ferbach" staat er op het einde een kleine beschrijving met karton.
Echter heb dit al enkele malen geprobeerd maar krijg geen goed resultaat,tsal wel aan mij liggen.
Graag jullie tips.
Spoorse groetjes
Locorail

Gerolf

#1
250cm in model neem ik aan?
Mijn ervaring is dat je als materiaal best het materiaal tracht te nemen dat je in model wil weergeven (hout voor hout, metaal voor metaal, ...)
Voor beton ligt die redenering natuurlijk moeilijk (kiezel op 1/87 ...) maar gips is naar mijn smaak een goed alternatief: toch wat korrel er in, maar fijn genoeg. Ook het schilderen (airbrush) laat veel toe.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#2
van de firma klaus sporele in koln zijn prachtige mallen waar mee je complet beton muren kunt gieten.
En niet alleen dat ook tunnel portalen steun beren e.d
ik heb een folder die ik op zal zoejken en je per email toezenden

werkelijk het einde,er zijn ook stenen muren
Zie mijn fotos
Bij draadje ?nze banen

wim

ysbeer

#3
van de firma klaus sporele in koln zijn prachtige mallen waar mee je complet beton muren kunt gieten.
En niet alleen dat ook tunnel portalen steun beren e.d
ik heb een folder die ik op zal zoejken en je per email toezenden

werkelijk het einde,er zijn ook stenen muren
Zie mijn fotos
Bij draadje ?nze banen

wim

n/a

#4
@ Gerolf,
 De 2mtr50 is de werkelijke lengte die ik nodig heb,dus je moet ze
 niet door 87 delen.

@ ysbeer,
 Zie al uit naar u mail,thanks bij voorbaat.

Spoorse Groetjes
Locorail

ysbeer

#5
hallo

Ik hoop dat je een snelle verbinding hebt,wat ik heb ze perongeluk als bmp verzonden

wim
EN DAN VOOR ALLE



Gerolf

#6
citaat:
Geplaatst door Locorail

@ Gerolf, De 2mtr50 is de werkelijke lengte die ik nodig heb,dus je moet ze niet door 87 delen.
Dacht ik wel, hoor [;)]

Je mal kan je natuurlijk ook zelf maken: een origineeltje uit plasticard of zo, siliconen erover en kopi?ren maar ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#7
ik denk dat het maken van een mal uitendelijk duurder is dan het kopen
Zo een mal kost iets van 16 euro
valt meehe[:p]

wim

Gerolf

#8
Siliconenrubber kost 35 per kilo, en daar maak je natuurlijk meerdere mallen mee.
Wat meer is, je maakt een originele muur [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mr-tsjoektsjoek

#9
Hallo locorail,

In modelspoor praktijk op dit forum heb ik onder 'is er een betonboer onder jullie ?' een beschrijving geschreven hoe ik een betonmuur bouw op basis van een houten onderbouw die ik dan bestrijk met hout'filler'.  

Achteraf wordt de laag terug afgeschraapt met een spatel waar op gerelgelde afstanden inkepingen in gevijld zijn.

Zo bekom je een muur waar de naden in uitpuilend reli?f staan.

Van andere leden is gevraagd een artikel te schrijven hieromtrent voor MSM, dat komt er wel eens van, maar tot nu toe nog geen tijd gehad.  Sorry [:(]

Groeten Mr tsjoektsjoek.




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?

ysbeer

#10
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

250cm in model neem ik aan?
Mijn ervaring is dat je als materiaal best het materiaal tracht te nemen dat je in model wil weergeven (hout voor hout, metaal voor metaal, ...)
Voor beton ligt die redenering natuurlijk moeilijk (kiezel op 1/87 ...) maar gips is naar mijn smaak een goed alternatief: toch wat korrel er in, maar fijn genoeg. Ook het schilderen (airbrush) laat veel toe.



Daar ben ik het helemaal mee eens,gips is naar mijn ervaring (maar wie ben ik)het enige materiaal wat beton echt realisties doet lijken
zeker na een dunne verf behandeling,ziet het er na 2 maanden als echt uit(komt door de reactie van gips en acrylverf)heb ik mij laten vertellen

wim

n/a

#11
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Hallo locorail,

In modelspoor praktijk op dit forum heb ik onder 'is er een betonboer onder jullie ?' een beschrijving geschreven hoe ik een betonmuur bouw op basis van een houten onderbouw die ik dan bestrijk met hout'filler'.  

Achteraf wordt de laag terug afgeschraapt met een spatel waar op gerelgelde afstanden inkepingen in gevijld zijn.

Zo bekom je een muur waar de naden in uitpuilend reli?f staan.

Van andere leden is gevraagd een artikel te schrijven hieromtrent voor MSM, dat komt er wel eens van, maar tot nu toe nog geen tijd gehad.  Sorry [:(]

Groeten Mr tsjoektsjoek.




Hello Mr Tsjoektsjoek

Heb uw inbreng gaan opzoeken en gevonden.
Ga dit zo vlug mogelijk uitproberen,wat niet wil zeggen dat ik met ongeduld op uw beloofde artikel wacht,zoals zovelen denk ik.

Nu echter over "Filler"

Kan men dat in elke ,normale, DHZ zaak vinden onder die naam,of moet ik opzoek gaan naar merk artikelen.
Er zijn wel enkele DHZ zaken in de buurt , maar daar kennen ze het verschil soms nog niet tussen een nagel en een vijs.
Hoor wel een reactie.
Spoorse groetjes
Locorail


Mr-tsjoektsjoek

#12
Hallo locorail,

Mijn pot filler is van het merk GRIP van de firma Grip Products (UK).
Ik heb het gekocht, enkele jaren terug, voor 7.44 ?, wat eigenlijk te duur betaald is, in een modelbouwzaak voor o.a. vliegtuigen.

In iedere DHZ-zaak moet je het kunnen vinden.

Het bestaat zeker van het merk Bison, en is goedkoper als mijn pot.

Groeten Mr tsjoektsjoek.




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?

n/a

#13
Thanks Mister Tjoektjoek

Spoorse groetjes
Locorail

janjozef

#14
Ik gebruik van knauf het modelgips zeer fijne structuur en slechts 5? per doos van 5 kg. Ik zou ook eerst zelf een moedermodel bouwen in plasticard en dan de mal gieten. Kostprijs van de mal ongeveer 4? per mal. Met gips makkelijk 100 maal te gieten. bij goed onderhoud minstens het dubbele.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem