Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Puntlassen

Gestart door DelticPower, 05 maart 2013, 18:40:15 PM

DelticPower

Hoi Frank, zat zomaar te denken of het mogelijk zou zijn om een lastrafo om te bouwen zodat je ermee kunt puntlassen. Gebruik nu voor koper en messing deeltjes een weerstandsoldeerapparaat. Bovenleidingsdraden zijn mooier te puntlassen dan te solderen dacht ik. Ben nog niet zover, maar je gedachten erover laten gaan kan altijd.
Groeten Jan

Frank_N

Jan,

Ff meedenken....
Even wat zaken en tegenvragen op een rijtje....
Wil je een functionele bovenleiding? Of is het cosmeties?
Met puntlassen (als dat al lukt), ik bedoel draad kops aan draad zul je altijd een lasnaad overhouden, net als met solderen.
Dat is dan weer weg te vijlen, maar 1 tegenvraag is : Hoe werkt het in real life?
Bovenleiding bestaat voor zover mijn kennis reikt uit draden van een bepaalde lengte, ze worden voor zover ik weet niet mechaniesch gekoppeld, maar overlappen elkaar. De pantografen blijven zo altijd tegen de rijdraad.  Het zaakje word zigzaggend over het spoor gelegd., om de pantograaf gelijkmatig te belasten.
Door contragewichten worden de draden vervolgens op spanning gehouden.

In geval van het cosmeties aspect zou ik voor mijn gevoel voor koperlakdraad gaan, opgespannen tussen de bovenleiding portalen/masten.

Wat je bij sommige commerciele oplossingen ziet zijn meegebogen draden...... ???

Meer weet ik ff niet :-\
Groet van Frank

Gerolf

Citaat van: DelticPower op 16 maart 2013, 23:51:39 PM
Bovenleidingsdraden zijn mooier te puntlassen dan te solderen dacht ik.

Niet noodzakelijk. Volgens mij heb je bij lassen ook een braam (opgestuikt/gesmolten metaal) die je moet wegwerken
Het enige voordeel van lassen lijkt me dat je niet gebonden bent aan gemakkelijk soldeerbaar spul,
en dus ook bvb het sterkere verenstaaldraad kan gebruiken.

Koperdraad zou ik trachten te mijden: veel te buigbaar bij accidentele aanraking.
Koperlakdraad snap ik niet, tenzij je het wil lijmen
Messingdraad, of nog beter veerbronsdraad, lijkt me het beste en handigste om te (weerstand-)solderen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cor Stoom

Citaat van: DelticPower op 16 maart 2013, 23:51:39 PM
zat zomaar te denken of het mogelijk zou zijn om een lastrafo om te bouwen zodat je ermee kunt puntlassen.

Hallo Jan ea,

ik weet de ontwerper/bouwer ervan en als je inmiddels nog niet voorzien bent, wil ik hem wel benaderen enz....
Hij woont nabij het 3 landenpunt, dus voor jullie dichtbij. ;)
mvg,
Cor  8)
G-tuinspoor Chinees + 7.25 inch tuinspoor.
Accurijder Wlan, RasPi, Rfid.

DelticPower

Hallo Cor, bedankt voor het meedenken, maar ik heb besloten om het lasapparaat maar te laten en met m'n weerstandsoldeerapparaat verder te gaan. Ben nu nog even druk met mijn baan. Zit te wachten op beter weer zodat ik buiten kan staan te zagen.
Groeten Jan