Bovenleiding met binddraad?

Gestart door TBCédric, 04 maart 2013, 16:12:31 PM

TBCédric

dag iedereen, ik heb een vraagje: ik wil/moet een stuk van mijn bovenleiding zelf maken. Ik weet dat de meeste dat doen met messing 0,8 mm.
Maar ik heb nog een hele rol bindingdraad van 0,8 mm en een rol messing kost al rap 10-20 euro. Weet iemand of je bindingsdraad kunt gebruiken voor bovenleiding en hoe je de draad kan recht'plooien'?

alvast bedankt

Cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirky

0,8 lijkt me al veel...

als de binddraad gegalvaniseerd is zou ik die eerder niet gebruiken...

rechttrekken: stuk afknippen, aan de ene kant in de bankschroef klemmen en aan de andere kant met een tang trekken tot de draad "rekt". zachtjes lossen en dan heb je een rechte draad...

Huugooke

Citaat van: Dirky op 04 maart 2013, 16:38:32 PM

rechttrekken: stuk afknippen, aan de ene kant in de bankschroef klemmen en aan de andere kant met een tang trekken tot de draad "rekt". zachtjes lossen en dan heb je een rechte draad...
Wel een veiligheidsbril dragen, want als die draad afbreekt en in je oog vliegt...
En gegalvaniseerd draad solderen is ook niet gemakkelijk.

Klaas Zondervan

Ik snap de bedenkingen over het solderen niet. Gegalvaniseerde draad is juist uitstekend soldeerbaar.

Huugooke

er bestaat blijkbaar wat verschil van mening over wat gegalvaniseerd is. Dat doffe grijs uitziende spul kan je best toch even schuren en vloeimiddel gebruiken. Maar dat is mijn ervaring natuurlijk.

Peter

als het de bedoeling is dat je de pantografen van je loks tegen de draad laat slepen, zou ik bij messing blijven.
Gegalvaniseerde draad is iets ruwer en je panto's zullen sneller verslijten
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 04 maart 2013, 17:50:43 PM
er bestaat blijkbaar wat verschil van mening over wat gegalvaniseerd is.
Hoe kan daar nou verschil van mening over bestaan? Het betekent gewoon: voorzien van een zinklaagje.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 maart 2013, 19:09:45 PM
Citaat van: Huugooke op 04 maart 2013, 17:50:43 PM
er bestaat blijkbaar wat verschil van mening over wat gegalvaniseerd is.
Hoe kan daar nou verschil van mening over bestaan? Het betekent gewoon: voorzien van een zinklaagje.
Galvaniseren betekent voorzien van een METAALlaagje, dat kan zink zijn, maar ook een heel ander metaal.
Zo zijn er gegalvaniseerde moerplaatjes die glimmen als chroom, en totaal onsoldeerbaar zijn.
De "Galva" wijst op het proces van bekleden (elektrisch) en niet op het materiaal.
Voilà, weeral kennis gedeeld zie.

Klaas Zondervan

Strikt genomen heb je gelijk. Maar bij ijzerdraad wordt in het spraakgebruik met galvaniseren verzinken bedoeld.

Dirky

Ik vermijd verzinkte materialen omdat vaak een soldeerverbinding perfect lijkt maar onderin de zink zich van het metaal heeft afgescheiden. Als het toch moet, schuur ik tot op blank ijzer.
Eén van mijn modelvliegtuigen vroeger is zwaar gecrasht door die reden. Vandaar dat ik er geen vertrouwen meer in heb  ;)

Huugooke

Je hebt die binddraad natuurlijk liggen, maar... er is al opgemerkt dat hij te ruw en te dik is voor bovenleiding.
Al eens gekeken naar die "zilverdraad" die ze in hobbywinkels verkopen; om juwelen enz. van te maken?
Moest het blinken te veel storen: zwart wordt die vanzelf!

Klaas Zondervan

Op onze club wordt bovenleiding gemaakt van lasdraad. Dat bestaat in veel verschillende uitvoeringen, maar wat ze hier gebruiken heeft volgens mij een stalen kern en is aan de buitenzijde verkoperd. Is in ieder geval uitstekend soldeerbaar. In Nederland is het in sommige bouwmarkten te koop.

Dirky

verkoperde lasdraad is zeker OK! gemakkelijker te solderen en veel stijver dan binddraad.