Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

wissel probleem

Gestart door n/a, 14 januari 2006, 18:10:24 PM

n/a

Hallo,

imghttp://img5.imageshack.us/img5/7056/probleemspoor2ew.jpg/img


als de loc van de groene stip komt en naar de blauwe toe wil, blijft ie haken in de wissel (waar het rode rondje is getekend)
Hoe kan dit?
Naar de blauwe stip is het rangeer spoor, dus met zo'n stootblok, daar houd het rails op, moet daar nog draadje aan op het eind voor de stroomkring? ik weet het niet....
Wie kan me helpen

deRossa

laurens66

Je zou met een multimeter even moeten meten of er wel spanning op de wissel staat, het zou kunnen dat er geen stroom op staat doordat er een breuk of iets dergelijks in zou kunnen zitten.
Mocht er een breuk in zitten, moet je dat even goed na meten op de ohm stand.

ERVIN

Hoi derossa,ik heb ooit ook zo'n probleem gehad,telkens ik de wissel bediende kreeg ik kortsluiting op mijn gehele baan,het bleek aan de wissel te liggen.
Heb je al ballast aangebracht,zoniet,dan moet je eens proberen die andere wissel te leggen waar nu die"slechte"wissel ligt,als deze het wel doet,dan is je andere wissel mss stuk.
Je hoeft geen draadje te leggen naar je rangeerspoor.

n/a

Hallo,

ik heb de wissels omgedraaid...
Die andere werkt wel goed, als ie nu op het rangeer spoor gaat zeg maar gaat het goed, dan mot de loc achter uit, om bij de andere wissel te gaan naar het andere spoor, en dan doet ie ut nie kan nog zoveel met d etrafo doen zoveel spanning(of hoe je dat maar noemt) maar maakt geen contact. dus ie werkt niet.....vaag(kon je het nog volgen? :P )

deRossa

ysbeer

niet rijden is geen spanning op de rails
controlleer om de paar centimeter ,desnoods met een lampje met 2 stukjes draad op elk punt of de spanning er wel is en waar niet

sluit de wissel altijd met extra draadjes aan
vertrouw NOOIT op raillassen.
maken de wisseltongen wel kontakt ???
eventueel schoonmaken.
Denk ook aan het hartstuk.

Succes

n/a

Ik ben nog niet echt thuis in alles, maar ik heb hem goed schoon gemaakt....en hoe kan je het met een lampje testen dan? gewoon teen de rails houden?

deRossa

ysbeer

lampje met een draadje aan het huisje en een draadje aan het middenpikje.
liefst blanke draad niet te dun.
dan op elke rails een draadje.

dus b.v de daad van het huisje op de linker rail en die van het midden pikje op de rechter rail.
spanning op de rails zetten (dus net of je de trein wilt laten rijden)
en zie het lampje brandt (hier rijd hij wel)
of het brandt niet
En dan zoek zoek waar houdt de toevoer van spanning op

wim