Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202

Gestart door Paul-hobby, 28 februari 2013, 10:46:51 AM

Johnnytrein

"Ik ben 1/87 fanaat, en ben er fier op!" Ikke ook.  :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Paul-hobby

hey hallo:  ik gun ieder zijn  plezier ....
....maar dan moet men ook de mensen die met treintjes spelen hun plezier gunnen.....

en ik ben niet beschaamd om te zeggen dat ik met treintjes speel . Ik heb het idee dat velen zich verstoppen achter het woord "modelbouw" omdat dat wat chiquer klinkt en niet met spelen geassocieerd wordt....

daarom zoals ik al zei , ik de hobby en de expert reeks; jullie de classic reeks . Maar in Belgisch materiaal ben ik helaas verplicht om dure locs te kopen want er zijn bijna geen Belgische in hobby versies.
( zonder uitroeptekens ..... want daar krijg ik nu ook al commentaar op....  (we zijn wel vlug op onze teentjes getrapt hé......) 

ik ga er mee stoppen want er komt toch geen oplossing .... ik moet me maar bij de normen neerleggen.....  zoals ik tegenwoordig ook enkel maar een auto kan kopen die vol electronica zit.  ik kan hem zelf niet meer herstellen en betaal me blauw aan de garage, maar dat geeft niet want dat zijn nu eenmaal de normen tegenwoordig.....
...en dan maar klagen dat het leven duur geworden is.....

Nog veel plezier met jullie hobby  maar  ik zou toch maar eens uitrekenen hoeveel je er nu al aan uitgegeven hebben, en of dat nog "normaal" te noemen is .......

Lang leve Piko en Dacia (Renault),  met hun lage prijzen en simpele degelijke techniek...

DAAAAAGGG......

doomslu

Met dank voor de medewerking om een nieuw lid te doen vertrekken.  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: doomslu op 12 maart 2013, 13:54:52 PM
Met dank voor de medewerking om een nieuw lid te doen vertrekken.  :-[
Sorry, maar dat vind ik een onterechte opmerking. Er is hier genoeg opgemerkt dat iedereen een andere smaak heeft qua modelspoor. imho is die meneer gewoon de verkeerde deur binnengestapt. Als hij vertrekt is dat misschien omdat hij zijn gading hier niet vindt?
Wat zijn probleem met de type 93 betreft, dat hebben we samen proberen op te lossen.
Misschien klaagt hij ook dat een Dacia te traag rijdt!
Zijn commentaar op de dure modellen kan ik alleen maar bijtreden, maar zo is nu eenmaal de markt (vraag en aanbod weet je wel). Ik sta ook regelmatig voor de vitrine van de modelspoorwinkel, met spijt in het hart omdat ik nu eenmaal het budget niet heb om dat te betalen.

eve

#64
Citaat van: doomslu op 12 maart 2013, 13:54:52 PM
Met dank voor de medewerking om een nieuw lid te doen vertrekken.  :-[

Oeps...

Moeten we dan elke denigrerende opmerking slikken ? We zijn erg beleefd geweest...

Doet me denken aan een filmtitel : "Een brug te ver..."

Erik (erg krikkel op dit ogenblik)

SuSke

Kan me eigenlijk niet druk maken om iemand die op zulke manier reageert en dan vertrekt omdat hij geen gelijkgestemde zielen vindt op een forum dat andere waarden nastreeft.

Ik vind dat Paul-hobby, die dan à propos ook nog anoniem door het leven gaat en zelfs zijn leeftijd verbergt (wat is daar nu fout aan) het voor een groot deel aan zichzelf te danken heeft dat hij geen bijstand vindt. De denigrerende uitspraken over "1/87 fanaten" is een steek in het hart van de 1/43,5 - 1/160 - 1/220 en andere schaal fanaten en naar mijn mening zelfs voor de mindere fanaten  ::)

Het is misschien waar dat we iets meer "purist" zijn geworden wat betreft de afwerking en snelheid van onze "machientjes", maar zelfs als "kleine aap" werd er thuis op de "rondjes-baan" rustig gereden want anders loerde er de rand van de baan en de onvermijdelijke afgrond. Ook toen was de hobby "niet goedkoop".

Ik wens Paul-hobby dan ook alle succes toe met het uitbouwen van zijn "2-sporig race circuit op 1/87 met dolgedraaide stomers" - als ik me dan ook even denigrerend mag uitlaten over die manier van "spelen" met treintjes en zijn "don quichote" strijd tegen de windmolens van de moderne technologieën in de hele maatschappij en wereld. "Lang leve paard en kar want als de eerste een scheet laat zit wie op de tweede zit in de stank en als het regent wordt je nat".  :'(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Erg jammer dat het zover moest komen, en dat Paul "Hobby" besloten heeft om het forum te verlaten.

De initiële vraag naar een oplossing voor een technisch probleem ("waarom begint mijn locomotief maar pas te rijden bij 5V?") uiteindelijk is vastgelopen in een vrij zinloze discussie over wanneer men wel of niet plezier mag hebben met het spelen met treintjes. Dat vult iedereen zelf in, ook Paul. De technische oorzaak, en het vinden van een oplossing van het traag aanlopen is hierdoor helemaal in de verdrukking geraakt.  :(

Ik stel voor: Paul, kom terug! En wij, forummers, laten we ons concentreren op het technische aspect. Dat zou toch moeten kunnen, toch?  ???

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steven123

Persoonlijk denk ik niet dat het probleem 'pas in beweging komen bij 5 volt' verholpen kan worden zonder een ander type motor.
Elke elektrische motor heeft een bepaalde mechanische/magnetische weerstand die hij eerst moet overwinnen voordat hij effectief in beweging kan komen.
Hoe groter de spanning over de motor, hoe meer koppel/vermogen die bepaalde motor heeft om die blokeer-weerstand te overwinnen.

Eenvoudig gezegd heeft die bepaalde motor van Paul gewoon 5V nodig om genoeg koppel te ontwikkelen om die zware loc in beweging te krijgen,

de enige oplossing die ik zie is:
- Ongewenste mechanische wrijving (in tandwielen, koolborstels,...) opsporen en elimineren zodat de motor daarin geen extra energie moet verspillen.
- Een ander type motor gebruiken (die meer vermogen kan ontwikkelen op een lagere spanning (andere wikkeling, magneten, ...))

Veel succes Paul-hobby...

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Huugooke

Me dunkt dat Paul Hobby zelf de "zinloze discussie" heeft uitgelokt.
Er waren toch genoeg reacties op zijn probleem van de trage start. Zoals Steven zegt schijnt die motor dan toch de nodige spanning te willen om te starten. Zonder de nodige technische ingrepen is er weinig aan te verhelpen.
Als alle overbrengingen en assen soepel lopen (motor even demonteren en proberen),  en de motor in orde is , en de loc bij volle spanning traag voortbeweegt betekent dit dat de tandwiel reductie groot is. In dat geval moet de loc wel op lage spanning in beweging komen.
Dat is immers de bedoeling van een grote reductie. Tenzij de motor zo zwak is dat hij de inertie van de hele tandwielkast niet kan overwinnen.
Een probleem met een worm overbrenging kan een te grote druk op het wormwiel zijn. In dit geval kan een vulplaatje een oplossing brengen.
Misschien heb ik er over gelezen, maar is ook ergens getest bij welke spanning de loc stilvalt?

Michiel

Hallo Steven en Hugo,

jullie tips waar het probleem zou kunnen liggen, hoe de diagnose te stellen en hoe het probleem te herstellen lijken me de moeite om te proberen. Gezien van de fabrikant en winkelier(s) geen actie onder waarborg kan verkregen worden, lijkt het herstellen van de loc de enige oplossing om het in orde te krijgen.

Ik heb natuurlijk geen enkel idee of Paul Hobby de technische vaardigheid, ervaring en/of kennis heeft om deze ingreep uit te voeren. Maar ik vermoed dat Paul mee leest, en dat hij elke tip kan gebruiken. Maar zolang we niet meer details kennen over het waarom van de trage aanloop, kunnen we natuurlijk niet verder gaan dan deze algemene tips.

Wanneer Paul zijn specifiek probleem verder ontrafelt, en hier in dit draadje zijn ervaring met de diagnose en herstelling plaatst, kunnen we hem meer in detail helpen en bijstaan met de herstelling.

En, gezien het blijkbaar om een typisch probleem gaat met een productiereeks van dit model (type 93 van Fleischmann), zouden vele mensen hier baat kunnen hebben met deze informatie.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

'tis dat ik hem zelf niet bezit, en nu zo'n exemplaar gaan kopen om "eens te testen" is gezien de economische crisis nogal kras.
Waar is die trouwens het goedkoopst?
Als het weer wat beter was zou ik eens tot in Ekeren kunnen wandelen natuurlijk... ;)

Johnnytrein

Hugo, wat houd je tegen het  is toch ideaal wandel weer het is niet te warm en voorlopig droog, wat wil je nog meer?  :-\
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Huugooke

Citaat van: Johnnytrein op 15 maart 2013, 10:09:19 AM
Hugo, wat houd je tegen het  is toch ideaal wandel weer het is niet te warm en voorlopig droog, wat wil je nog meer?  :-\

a/ hier sneeuwt het
b/hoe weet ik of ik welkom ben?

dieselfreak

Veiligheidshalve met een witte vlag zwaaien misschien?
MC

Stefan Appelmans

Ik heb eerst pagina "5" gelezen. Paul-Hobby is kwaad...
En dan van het begin herbegonnen om te vinden wat feitelijk het probleme was...En niet alles gelezen!

1) Paul heeft nooit gezegd dat hij heel snel wilt rijden, maar dat de 64, op de zelfde baan rijdent dan de 93 (en met één en dezelfde transfo zeker...) veel sneller rijdt. Maar dat verschil bestaat met alle verschillende locs, misschien niet zo fel... Dat starten aan pas 5 volt is iets anders.

2) Guy Holbrecht zegt heel klaar dat zijn 93 ook 5 volt nodig heeft om te starten.

3) Val-Rikard spreekt onderandere van een slechte bedrading... :o

4)  8) Paul-Hobby bezit dus een hoop oude locs in analogisch. Ik veronderstel dat hij die locs toch van tijd tot tijd moet uiteennemen, teminste "opendoen" om er iets aan te kuisen te herstellen en dat allememaal.

5)  ;) Er is die kwestie van garantie...

Had ik die loc met "zichtbare problemas" zou het al lang open liggen om te zien wat er gebeurt!!! Garantie of niet.
Ik heb nog nooit niets teruggestuurt, maar wel veel uiteen genomen, was het maar om te zien hoe het binnenste er uitziet  ::)

Ik woon een beetje ver van ekeren...
stefan.